Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji z pracowni technologii postaci leków w szkole policealnej - kierunek technik
farmaceutyczny
Temat lekcji: Praktyczne sporządzanie proszków dzielonych.
Cele lekcji
Cel ogólny:
- poznanie sposobu wykonywania proszków dzielonych.
Uczeń zna:
-zasady sporzadzania proszków i ich wymagania;
-zapis proszków dzielonych na recepcie: Praescriptio multiplicata i Praescriptio divisa;
-charakterystykę kapsułek skrobiowych;
-opakowanie dla proszków dzielonych.
Uczeń potrafi:
-stosować zasady Dobrej Praktyki Wytwarzania;
-posługiwać się Farmakopeą Polską w celu wykonania leku recepturowego;
-obliczać dawkę substancji czynnej w leku;
-ocenić prawidłowość zapisu ilości składników w kontekście dawek maksymalnych;
-obliczać ilosci skladników leku recepturowego;
- wypełnić etykietę apteczną;
-zaplanować tok postępowania i sporządzić proszki dzielone wg recepty;
-dobrać odpowiednie opakowanie do sporządzonej postaci leku;
-dokonać oceny jednolitości masy proszków dzielonych.
Uczeń rozumie:
-warunki wykonania proszków dzielonych.
Metody: słowne, aktywizujące, praktyczne ćwiczenia uczniowskie – praca w grupach.
Środki dydaktyczne: Farmakopea Polska (FP) wyd. VI i VIII, torebki papierowe białe i pomarąńczowe, kapsułki
skrobiowe, substancje do receptury, karta wykonania ćwiczenia, niezbędny sprzęt i utensylia apteczne do wykonania
leku recepturowego, przygotowana wcześniej plansza edukacyjna o sposobie zapisania proszków dzielonych
(praescriptio multiplicata i praescriptio divisa).
Plan lekcji
1.Część wprowadzająca
-przedstawienie tematu i celu zajęć;
-przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących proszków,
2.Część właściwa:
-podział uczniów na grupy 2-osobowe;
-przedstawienie recepty na proszki dzielone (karta wykonania ćwiczenia);
-wyszukiwanie w Farmakopei Polskiej informacji o działaniu farmakologicznym składników leku wg recepty i ich
dawek maksymalnych;
-obliczanie dawek jednorazowych i dobowych substancji czynnych przepisanych przez lekarza i porównanie ich
z dawkami maksymalnymi dla pacjenta oraz wyprowadzenie poprawnych merytorycznie wniosków wynikających
z obliczeń;
-przedstawienie ilości poszczególnych składników w leku recepturowym i masy 1 proszku dzielonego;
-kontrola poprawności obliczeń przez nauczyciela;
-okeślenie nr kapsułki skrobiowej;
-omówienie toku postepowania przy sporzadzaniu proszków dzielonych wg recepty;
-wypełnienie etykiety aptecznej;
-prezentacja niezbędnego sprzętu i naczyń aptecznych
-wykonanie proszków dzielonych wg recepty i umieszczenie ich w opakowaniu.
3.Część podsumowująca:
-ocena proszków dzielonych - sprawdzenie czy masa kazdego proszku dzielonego miesci się w granicach
dopuszczalnego odchylenia od obliczonej średniej masy;
-podsumowanie aktywnosci uczniów;
-praca domowa- napisanie sprawozdania z wykonania leku recepturowego.
KARTA PRACY
Wykonaj polecenia dla podanej poniżej recepty!
Rp. Calcii carbonatis
Magnesii sulfatis sicci
Natrii sulfatis
M.f. pulv. D.t.d. No 3
D.S. 2*dziennie proszek
1)Przedstaw:
-działanie farmakologiczne składników leku wg FP:
…………………………………………………………………………………………………………
- zastosowanie leku:…………………………..
- właściwości (wygląd) węglanu wapnia wg FP:…………………………………………..……….
- właściwości (wygląd) siarczanu magnezu wg FP …………………………………………………
- właściwości (wygląd) siarczanu sodu wg FP …………………………………………
-wyjaśnij skrót m.f. pulv. D.t.d No …………………………………………………….
2)Oblicz dawki substancji czynnych ...