Dodaj publikację
Autor
Monika Jakubiszyn
Data publikacji
2018-08-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł poświęcony roli zabawy i jej wpływu na dzieci w wieku przedszkolnym.
 Pobierz (doc, 17,0 KB)

Podgląd treści


Znaczenie zabawy we wszechstronnym rozwoju dziecka.

Zainteresowanie rozwojem dziecka jest widoczne od wielu lat. Szczególnym jego przejawem jest podejmowanie problematyki wpływu zabawy na dzieci w wieku 5-6 lat.Wielu psychologów i pedagogów uważa, iż w życiu dziecka zajmuje ona ważne miejsce, stanowi główną formę jego działania. Jest bowiem nie tylko przyjemnością, lecz jednym z niezbędnych czynników wszechstronnego rozwoju. Powstaje i rozwija się pod wpływem własnej działalności dziecka i we współpracy z osobami dorosłymi, dostarczając w zabawie ważnych treści i wzorców. Zdaniem Idy Merżan wpływ zabawy na rozwój dziecka określa mongolskie przysłowie,, Chcesz poznać dziec? Przyjrzyj się jego zabawie. Chcesz poznać człowieka?Przyjrzyj się jego czynom
Znaczenie zabawy nie polega tylko na tym, jak to się często podkreśla w literaturze, że dzięki zabawie dzieci lepiej poznają otaczającą rzeczywistość i włączają się w nią. Zabawa odgrywa ogromną rolę w rozwoju psychicznym i fizycznym dziecka. Każdy bowiem rodzaj zabawy oddziaływuje wszechstronnie... Są one zasadniczym rodzajem aktywności, poprzez który odbywa się rozwój. Dlatego szczególnie ważne są badania nad zabawą, ocena jej i właściwe kierowanie z uwzględnieniem stopnia rozwoju psychicznego dziecka. Zmiany w zabawach dzieci następują, żywiołowo, a więc również i żywiołowo odbywa rozwój psychiczny i fizyczny dziecka w zabawie i poprzez nią.
Rozwój psychiczny urzeczywistnia się w działaniu i jego przejawach. Zgodnie z tym zasadnicze wymagania przy uwzględnieniu rozwoju psychicznego dziecka winny być skierowane na zabawy nie od strony tematu, a od strony treści, Najważniejsze jest nie to, w co dzieci się bawią, lecz przede wszystkim, jak to robią. Te dwa aspekty stanowią treść zabawy i są głównymi wskaźnikami, którymi należy się kierować i sprawdzać psychiczny rozwój dziecka w tym rodzaju działalności. Temat zabawy ma znaczenie, gdyż stwarza większe lub mniejsze możliwości, lecz o wartości zabawy w konkretnych warunkach świadczy to, ile i która z tych możliwości zostanie w zabawie wykorzystana.

Podczas zabawy dziecko wykonuje różnorodne ruchy, niezbędne dla rozwijającego się organizmu. Zadowolenie, dodatnie przeżycia emocjonalne jakich wiele dostarcza zabawa, wywołuje u dziecka radosny nastrój. Wpływają one na wszechstronny rozwój fizyczny organizmu. W toku tych zabaw podnosi się wydolność wielu narządów i układów, zwłaszcza nerwowego i mięśniowego, krążenia, oddychania, przemiany materii, a także rozwijają się wszystkie cechy motoryczne: szybkość, skoczność, siła, wytrzymałość, gibkość i zwinność. Pod wpływem powietrza i słońca dzieci hartują się. Przebywanie na powietrzu zmniejsza podatność organizmu na przeziębienia. Dlatego szczególne znaczenie mają zabawy ruchowe, które pozwalają celowo i racjonalnie rozwijać naturalny pęd i zaspokajać potrzeby ruchowe dzieci. Zabawy te przez swobodę ...