Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tytuł scenariusza: Czy martwe drewno w lesie jest potrzebne?
Przedmiot: koło biologiczne, scenariusz zajęć edukacyjnych z zakresu biologii prezentujący nauczanie problemowe
Adresat zajęć: uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Miejsce i czas realizacji zajęć: „Lasek Lipie – uroczysko” w Tarnowie, 2 godziny zajęć lekcji w terenie
Cel ogólny:
poznanie funkcji biologicznej martwego drewna w ekosystemie lasu na przykładzie uroczyska „Lasek Lipie”
Zakres treści:
ekosystem lasu i bioróżnorodność drzewostanu
martwe drewno - problem żywy polskich lasów
ekologiczna rola martwego drewna
sposoby ochrony bioróżnorodności lasu
Cele operacyjne:
Wiadomości:
poznanie etapów rozwoju drzew
obecność w uroczysku „Lasek Lipie” drzew zamierających
zagrożenia biotyczne i abiotyczne drzewostanu uroczyska „Lasek Lipie”
martwe drewno w lesie jako wskaźnik jego naturalności i mikro-środowisko życia dla wielu organizmów
zrównoważona gospodarka leśna oparta na idei ekologiczno-środowiskowej
zachowanie różnorodności przyrodniczej na terenie miejskim
Umiejętności:
analizowanie etapów rozwoju poszczególnych gatunków drzew rosnących na terenie uroczyska „Lasek Lipie” i przyczyn ich zamierania
obserwowanie organizmów żywych, żyjących na martwym drewnie obecnym w uroczysku „Lasek Lipie” i rozpoznawanie ich nazw gatunkowych
rozpoznawanie martwego drewna w uroczysku „Lasek Lipie”: konarów, gałęzi, pniaków, śniegołomów, wiatrołomów, próchnowisk, kłód, posuszu, leżaniny, wykrotów, złomów
wskazanie wpływu obecności martwego drewna na wskaźnik naturalności biocenozy uroczyska „Lasek Lipie”
podanie argumentów przemawiających za pozostawieniem martwego drewna na terenie uroczyska „Lasek Lipie”
Postawy:
kształtowanie postaw proekologicznych
poszerzenie wiedzy przyrodniczej poprzez lekcję w terenie i metodę problemową
zainteresowanie się zagadnieniem martwego drewna i ekosystemem lasu
Metody nauczania:
metoda problemowa z zastosowaniem metody odkrywczej, dyskusji dydaktycznej, obserwacji przyrodniczej, pomiaru i zadań z karty pracy
Środki dydaktyczne:
lupa
lornetka
taśma miernicza
aparat fotograficzny
karta pracy
Forma pracy:
indywidualna
grupowa
Literatura:
Sławomir Ślusarski, Czy martwe drewno w lesie jest potrzebne?. Artykuł z Kalendarza Rolników 2016, s. 226-229.
Krzysztof Fronczak, Drewno martwe-problem żywy. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 2 luty 2018, s. 4-5
Krzysztof Fronczak, Z czym do kornika?. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 5 maj 2018, s. 4-5.
Justyna i Radosław Andruszkiewicz, Czerwone miseczki. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 4 kwiecień 2018, s. 28-29.
Ryszard Kapuściński, Inwentaryzacja walorów przyrodniczych i kulturowych Puszczy Białowieskiej. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 1 styczeń 2018, s. 16-17.
Adam Wajrak, Świat Wajraka. Autorski Przewodnik. Puszcza Białowieska, Nr 1 2017.
Michał Książek, Ładnie. Artykuł z Przekroju, nr 4/17, jesień 2017, s. 79-81.
Instrukcja ochrony lasu. Dokument udostępniony na stronie internetowej: http://www.szczecin.lasy.gov.pl/documents/32577/28107163/02.instrukcja+ochrony+lasu+TOM+I.pdf/4c05747f-1e8a-4e65-9d31-80ef554e7ce4. Dostęp w dniu 30.08.2018
Ustawa o lasach ...