Dodaj publikację
Autor
Magdalena Tomczyk
Data publikacji
2018-09-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej uczestniczących w zajęciach koła biologicznego. Wykorzystuje strategię nauczania problemowego podczas realizacji zajęć terenowych. Ponadto zwraca szczególną uwagę na aspekt korelacji edukacji regionalnej i ekologicznej w ramach przedmiotu biologia w klasie VIII szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 29,1 KB)

Podgląd treści

Tytuł scenariusza: Czy martwe drewno w lesie jest potrzebne?

Przedmiot: koło biologiczne, scenariusz zajęć edukacyjnych z zakresu biologii prezentujący nauczanie problemowe

Adresat zajęć: uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Miejsce i czas realizacji zajęć: „Lasek Lipie – uroczysko” w Tarnowie, 2 godziny zajęć lekcji w terenie

Cel ogólny:

poznanie funkcji biologicznej martwego drewna w ekosystemie lasu na przykładzie uroczyska „Lasek Lipie”

Zakres treści:

ekosystem lasu i bioróżnorodność drzewostanu

martwe drewno - problem żywy polskich lasów

ekologiczna rola martwego drewna

sposoby ochrony bioróżnorodności lasu

Cele operacyjne:

Wiadomości:

poznanie etapów rozwoju drzew

obecność w uroczysku „Lasek Lipie” drzew zamierających

zagrożenia biotyczne i abiotyczne drzewostanu uroczyska „Lasek Lipie”

martwe drewno w lesie jako wskaźnik jego naturalności i mikro-środowisko życia dla wielu organizmów

zrównoważona gospodarka leśna oparta na idei ekologiczno-środowiskowej

zachowanie różnorodności przyrodniczej na terenie miejskim

Umiejętności:

analizowanie etapów rozwoju poszczególnych gatunków drzew rosnących na terenie uroczyska „Lasek Lipie” i przyczyn ich zamierania

obserwowanie organizmów żywych, żyjących na martwym drewnie obecnym w uroczysku „Lasek Lipie” i rozpoznawanie ich nazw gatunkowych

rozpoznawanie martwego drewna w uroczysku „Lasek Lipie”: konarów, gałęzi, pniaków, śniegołomów, wiatrołomów, próchnowisk, kłód, posuszu, leżaniny, wykrotów, złomów

wskazanie wpływu obecności martwego drewna na wskaźnik naturalności biocenozy uroczyska „Lasek Lipie”

podanie argumentów przemawiających za pozostawieniem martwego drewna na terenie uroczyska „Lasek Lipie”

Postawy:

kształtowanie postaw proekologicznych

poszerzenie wiedzy przyrodniczej poprzez lekcję w terenie i metodę problemową

zainteresowanie się zagadnieniem martwego drewna i ekosystemem lasu

Metody nauczania:

metoda problemowa z zastosowaniem metody odkrywczej, dyskusji dydaktycznej, obserwacji przyrodniczej, pomiaru i zadań z karty pracy

Środki dydaktyczne:

lupa

lornetka

taśma miernicza

aparat fotograficzny

karta pracy

Forma pracy:

indywidualna

grupowa

Literatura:

Sławomir Ślusarski, Czy martwe drewno w lesie jest potrzebne?. Artykuł z Kalendarza Rolników 2016, s. 226-229.

Krzysztof Fronczak, Drewno martwe-problem żywy. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 2 luty 2018, s. 4-5

Krzysztof Fronczak, Z czym do kornika?. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 5 maj 2018, s. 4-5.

Justyna i Radosław Andruszkiewicz, Czerwone miseczki. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 4 kwiecień 2018, s. 28-29.

Ryszard Kapuściński, Inwentaryzacja walorów przyrodniczych i kulturowych Puszczy Białowieskiej. Artykuł z Przyrody Polskiej Nr 1 styczeń 2018, s. 16-17.

Adam Wajrak, Świat Wajraka. Autorski Przewodnik. Puszcza Białowieska, Nr 1 2017.

Michał Książek, Ładnie. Artykuł z Przekroju, nr 4/17, jesień 2017, s. 79-81.

Instrukcja ochrony lasu. Dokument udostępniony na stronie internetowej: http://www.szczecin.lasy.gov.pl/documents/32577/28107163/02.instrukcja+ochrony+lasu+TOM+I.pdf/4c05747f-1e8a-4e65-9d31-80ef554e7ce4. Dostęp w dniu 30.08.2018

Ustawa o lasach ...