Dodaj publikację
Autor
Magdalena Tomaszewska
Data publikacji
2018-09-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opracowanie prezentuje opis technik relaksacyjnych i wizualizacyjnych oraz sposoby wykorzystania ich podczas zajęć świetlicowych. Publikacja zawiera także przykładowy scenariusz zajęć świetlicowych, które opierają się na omawianych metodach relaksacji i wizualizacji.
 Pobierz (docx, 21,3 KB)

Podgląd treści

Jak wykorzystywać relaksację

w pracy z dziećmi na zajęciach świetlicowych?

Opracowała: M. Tomaszewska

Gdy rodzi się człowiek, jego dusza jest nieukształtowana. Wyobrażamy sobie,

że „dusza to piękne, jasne i miękkie drewno. Każde doświadczenie, które staje się udziałem małego dziecka, każdy proces uczenia się przechodzi do świadomości i dusza, a konkretnie podświadomość, to doświadczenie w siebie wchłania”.

Współczesne nauczanie stara się wykorzystywać niekonwencjonalne techniki

i metody, umożliwiające oddziaływanie na podświadomość poprzez sugestię, aktywację

i synchronizację funkcji lewej i prawej półkuli mózgowej oraz techniki wspomagające: ćwiczenia relaksacyjne także przez wizualizację i afirmację. Bardzo ważnym elementem jest synchronizacja pracy obu półkul mózgowych- a wtedy dużo łatwiejsze jest przyswajanie wiedzy, koncentrowanie się na zadaniu. By pobudzić mózg, wcale nie potrzeba intensywnych, wysiłkowych ćwiczeń. Wystarczą proste ruchy, które potrafią „czynić cuda”.

W pracy z dziećmi technikami, które wykorzystuję są:

1. relaksacja, która jest umiejętnością odprężania się. Relaks to stan, w którym zarówno ciało jak i umysł ulegają całkowitemu odprężeniu i uspokojeniu. Stan wewnętrznego odprężenia pozwala na pozytywne nastawienie uczniów do materiału nauczania, wpływa na aktywizacje dodatkowych potencjałów pamięciowych. Aby zwiększyć poziom emocjonalnej aktywności podczas relaksacji wykorzystujemy muzykę klasyczną i muzykę baroku;

2. wizualizacja czyli odtwarzanie w naszych umysłach obrazu jakiegoś obiektu, który widzieliśmy lub wyobrażaliśmy sobie w przeszłości, lub też chcemy zobaczyć w przyszłości.

Podczas procesu wizualizacji umysł jest aktywny, co pozwala pamięci kodować przedstawione informacje;

3. afirmacja, która jest pozytywnym potwierdzeniem wizualizacji. Afirmacją może być tekst lub obraz, ale o nastawieniu pozytywnym i umieszczonym w teraźniejszości.

4. ćwiczenia oddechowe, w wyniku których następuje wyrównanie i zwolnienie rytmów psychofizycznych co powoduje dotlenienie mózgu oraz zsynchronizowanie rytmu lewej

i prawej półkuli mózgowej i wystąpienia efektów nadpamięci. W supernauczaniu ćwiczenia oddechowe są związane z relaksacją.

5. właściwa intonacja i tembr głosu, które podwyższają wartość informacji w materiale nauczania „ angażuje emocjonalne i dwuplanowe aspekty procesu komunikacji w sposób aktywny i kreuje atmosferę podkreślającą kontekst sytuacji treści językowych”.

Głównymi celami relaksacji na zajęciach jest:

● aktywne uczestniczenie w organizacji własnego życia,

● odkrywanie swoich możliwości w sytuacjach nowych,

● poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

● uczestnictwo w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie.

Najczęściej wykorzystywane metody i techniki pozwalające rozładować stres

i napięcie emocjonalne, to:

- relaksacja,

- muzykoterapia,

- automasaż,

- techniki oddechowe,

- autosugestia.

Dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym uczeń:

- nabywa poczucia podmiotowości,

- gromadzi informacje o sobie,

- próbuje werbalizować swoje stany emocjonalne,

- nie boi się nowych sytuacji,

- nabywa umiejętności oceniania siebie,

- poznaje swoją osobowość,

- chętnie ...