Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jak wykorzystywać relaksację
w pracy z dziećmi na zajęciach świetlicowych?
Opracowała: M. Tomaszewska
Gdy rodzi się człowiek, jego dusza jest nieukształtowana. Wyobrażamy sobie,
że „dusza to piękne, jasne i miękkie drewno. Każde doświadczenie, które staje się udziałem małego dziecka, każdy proces uczenia się przechodzi do świadomości i dusza, a konkretnie podświadomość, to doświadczenie w siebie wchłania”.
Współczesne nauczanie stara się wykorzystywać niekonwencjonalne techniki
i metody, umożliwiające oddziaływanie na podświadomość poprzez sugestię, aktywację
i synchronizację funkcji lewej i prawej półkuli mózgowej oraz techniki wspomagające: ćwiczenia relaksacyjne także przez wizualizację i afirmację. Bardzo ważnym elementem jest synchronizacja pracy obu półkul mózgowych- a wtedy dużo łatwiejsze jest przyswajanie wiedzy, koncentrowanie się na zadaniu. By pobudzić mózg, wcale nie potrzeba intensywnych, wysiłkowych ćwiczeń. Wystarczą proste ruchy, które potrafią „czynić cuda”.
W pracy z dziećmi technikami, które wykorzystuję są:
1. relaksacja, która jest umiejętnością odprężania się. Relaks to stan, w którym zarówno ciało jak i umysł ulegają całkowitemu odprężeniu i uspokojeniu. Stan wewnętrznego odprężenia pozwala na pozytywne nastawienie uczniów do materiału nauczania, wpływa na aktywizacje dodatkowych potencjałów pamięciowych. Aby zwiększyć poziom emocjonalnej aktywności podczas relaksacji wykorzystujemy muzykę klasyczną i muzykę baroku;
2. wizualizacja czyli odtwarzanie w naszych umysłach obrazu jakiegoś obiektu, który widzieliśmy lub wyobrażaliśmy sobie w przeszłości, lub też chcemy zobaczyć w przyszłości.
Podczas procesu wizualizacji umysł jest aktywny, co pozwala pamięci kodować przedstawione informacje;
3. afirmacja, która jest pozytywnym potwierdzeniem wizualizacji. Afirmacją może być tekst lub obraz, ale o nastawieniu pozytywnym i umieszczonym w teraźniejszości.
4. ćwiczenia oddechowe, w wyniku których następuje wyrównanie i zwolnienie rytmów psychofizycznych co powoduje dotlenienie mózgu oraz zsynchronizowanie rytmu lewej
i prawej półkuli mózgowej i wystąpienia efektów nadpamięci. W supernauczaniu ćwiczenia oddechowe są związane z relaksacją.
5. właściwa intonacja i tembr głosu, które podwyższają wartość informacji w materiale nauczania „ angażuje emocjonalne i dwuplanowe aspekty procesu komunikacji w sposób aktywny i kreuje atmosferę podkreślającą kontekst sytuacji treści językowych”.
Głównymi celami relaksacji na zajęciach jest:
● aktywne uczestniczenie w organizacji własnego życia,
● odkrywanie swoich możliwości w sytuacjach nowych,
● poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
● uczestnictwo w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie.
Najczęściej wykorzystywane metody i techniki pozwalające rozładować stres
i napięcie emocjonalne, to:
- relaksacja,
- muzykoterapia,
- automasaż,
- techniki oddechowe,
- autosugestia.
Dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym uczeń:
- nabywa poczucia podmiotowości,
- gromadzi informacje o sobie,
- próbuje werbalizować swoje stany emocjonalne,
- nie boi się nowych sytuacji,
- nabywa umiejętności oceniania siebie,
- poznaje swoją osobowość,
- chętnie ...