Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
doris, 2019-02-17, ocena:
CIEKAWE
PROPOZYCJA PROGRAMU ADAPTACYJNEGO
DLA DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ SZKOLNĄ w KL. I
Adaptacja jest to proces uzyskiwania równowagi między potrzebami dziecka a otoczeniem. Program adaptacyjny dla uczniów klasy I jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczyciela. Ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola i domu rodzinnego do szkoły. Szkoła musi się przygotować na przyjęcie nowego ucznia. Powinna dostosować swoje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania przez dziecko rzeczywistości. Oznacza to dostosowanie szkoły do możliwości i oczekiwań małego ucznia. Dla ucznia 6 i 7 – letniego, rozpoczynającego naukę szkolną, przewidziany jest okres adaptacyjny, podczas którego nauczyciel i dzieci wzajemnie się poznają. Program adaptacyjny bierze pod uwagę nie tylko dziecko, ale i i jego rodziców.
Cele ogólne
Bezstresowa adaptacja dzieci do nauki w szkole
Poznanie umiejętności i zainteresowań uczniów
Poznanie środowiska domowego ucznia
Tworzenie prawidłowo funkcjonującego zespołu klasowego
Nawiązanie dobrej współpracy z rodzicami uczniów
Cele szczegółowe
Stworzenie dzieciom atmosfery sprzyjającej poczuciu bezpieczeństwa oraz warunków do efektywnego przyswajania treści programowych
Wnikliwa obserwacja ucznia w pierwszych tygodniach roku szkolnego, ocena stopnia jego dojrzałości szkolnej
Otoczenie opieką ucznia i jego rodziny
Stwarzanie warunków do integracji uczniów i rodziców w zespole klasowym, ustalenie klasowych norm i zasad w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy
Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i szkołą
Zadania Programu Adaptacji uczniów klas pierwszych
Zadania
Forma realizacji
odpowiedzialni
Organizacja Drzwi Otwartych
/w roku poprzedzającym naukę szkolną/
- Przedstawienie uczniom i rodzicom zasad funkcjonowania szkoły, jej koncepcji i programu opartego na systemie wartości chrześcijańskich
- Prezentacja warunków do nauki i zabawy / sale lekcyjne, wyposażenie, szafki dla każdego dziecka, otoczenie szkoły, sala świetlicy dla 6-latków, miejsce na II śniadanie/
- Udział przyszłych „pierwszoklasistów” razem z rodzicami w zajęciach otwartych , poznanie przyszłych nauczycieli
Dyrekcja szkoły, nauczyciele
Dzień Integracji / koniec wakacji, przed rozpoczęciem roku szkolnego/
- Dzień Integracji z nowymi wychowawcami
- Wzajemne poznawanie się, zabawy integrujące zespoły klasowe
- Oswajanie lęku i niepewności w nowym otoczeniu
Wychowawcy kl. I
Przedstawienie zasad funkcjonowania szkoły, jej idei i charakteru
- Spotkania rodziców przyszłych uczniów kl. I z Dyrekcją Szkoły i wychowawcami
- Zebranie z wychowawcami kl. I przed 1 września / wyprawka szkolna, wymagania programowe, WSO - system oceniania w kl. I-III, zasady komunikowania się /
- Przedstawienie form pomocy pedagogicznej na terenie szkoły / logopeda, gimnastyka korekcyjna, pedagog…/
Dyrekcja szkoły
Kanclerz Szkoły
Wychowawcy
Zapoznanie dzieci ze środowiskiem szkolnym
- Organizacja Drzwi Otwartych
- Poznanie nauczycieli i pracowników szkoły
- Zapewnienie opieki higienistki
- Zwiedzanie szkoły , zapoznanie z pomieszczeniami szkolnymi( sale lekcyjne, biblioteka, świetlica, gabinet pedagoga i higienistki, łazienka, sala gimnastyczna ...