Dodaj publikację
Autor
Dorota Sztompka
Data publikacji
2018-09-24
Średnia ocena
5,00
Pobrań
66

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program adaptacyjny dla uczniów klasy I.
 Pobierz (docx, 23,0 KB)

Komentarze

doris, 2019-02-17, ocena:

CIEKAWE

Podgląd treści

PROPOZYCJA PROGRAMU ADAPTACYJNEGO

DLA DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ SZKOLNĄ w KL. I

Adaptacja jest to proces uzyskiwania równowagi między potrzebami dziecka a otoczeniem. Program adaptacyjny dla uczniów klasy I jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczyciela. Ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola i domu rodzinnego do szkoły. Szkoła musi się przygotować na przyjęcie nowego ucznia. Powinna dostosować swoje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania przez dziecko rzeczywistości. Oznacza to dostosowanie szkoły do możliwości i oczekiwań małego ucznia. Dla ucznia 6 i 7 – letniego, rozpoczynającego naukę szkolną, przewidziany jest okres adaptacyjny, podczas którego nauczyciel i dzieci wzajemnie się poznają. Program adaptacyjny bierze pod uwagę nie tylko dziecko, ale i i jego rodziców.

Cele ogólne

Bezstresowa adaptacja dzieci do nauki w szkole

Poznanie umiejętności i zainteresowań uczniów

Poznanie środowiska domowego ucznia

Tworzenie prawidłowo funkcjonującego zespołu klasowego

Nawiązanie dobrej współpracy z rodzicami uczniów

Cele szczegółowe

Stworzenie dzieciom atmosfery sprzyjającej poczuciu bezpieczeństwa oraz warunków do efektywnego przyswajania treści programowych

Wnikliwa obserwacja ucznia w pierwszych tygodniach roku szkolnego, ocena stopnia jego dojrzałości szkolnej

Otoczenie opieką ucznia i jego rodziny

Stwarzanie warunków do integracji uczniów i rodziców w zespole klasowym, ustalenie klasowych norm i zasad w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy

Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i szkołą

Zadania Programu Adaptacji uczniów klas pierwszych

Zadania

Forma realizacji

odpowiedzialni

Organizacja Drzwi Otwartych

/w roku poprzedzającym naukę szkolną/

- Przedstawienie uczniom i rodzicom zasad funkcjonowania szkoły, jej koncepcji i programu opartego na systemie wartości chrześcijańskich

- Prezentacja warunków do nauki i zabawy / sale lekcyjne, wyposażenie, szafki dla każdego dziecka, otoczenie szkoły, sala świetlicy dla 6-latków, miejsce na II śniadanie/

- Udział przyszłych „pierwszoklasistów” razem z rodzicami w zajęciach otwartych , poznanie przyszłych nauczycieli

Dyrekcja szkoły, nauczyciele

Dzień Integracji / koniec wakacji, przed rozpoczęciem roku szkolnego/

- Dzień Integracji z nowymi wychowawcami

- Wzajemne poznawanie się, zabawy integrujące zespoły klasowe

- Oswajanie lęku i niepewności w nowym otoczeniu

Wychowawcy kl. I

Przedstawienie zasad funkcjonowania szkoły, jej idei i charakteru

- Spotkania rodziców przyszłych uczniów kl. I z Dyrekcją Szkoły i wychowawcami

- Zebranie z wychowawcami kl. I przed 1 września / wyprawka szkolna, wymagania programowe, WSO - system oceniania w kl. I-III, zasady komunikowania się /

- Przedstawienie form pomocy pedagogicznej na terenie szkoły / logopeda, gimnastyka korekcyjna, pedagog…/

Dyrekcja szkoły

Kanclerz Szkoły

Wychowawcy

Zapoznanie dzieci ze środowiskiem szkolnym

- Organizacja Drzwi Otwartych

- Poznanie nauczycieli i pracowników szkoły

- Zapewnienie opieki higienistki

- Zwiedzanie szkoły , zapoznanie z pomieszczeniami szkolnymi( sale lekcyjne, biblioteka, świetlica, gabinet pedagoga i higienistki, łazienka, sala gimnastyczna ...