Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Magdalena Lisowska
Konspekt lekcji języka polskiego
klasa IV
Temat lekcji: Między dobrem a złem – o losach Pinokia.
Cele lekcji:
Uczeń
- kształtuje umiejętność celowego korzystania z przeczytanego tekstu literackiego
- definiuje pojęcie „metamorfoza”
- korzysta z wybranych form notatek ( tabela, schemat )
- nazywa cechy wewnętrzne tytułowego bohatera książki
- utrwala poznane wcześniej pojęcia: bohater pozytywny, bohater negatywny, antonim
- przeprowadza autorefleksję określając swoje mocne i słabe strony
3. Przebieg lekcji:
Uczniowie są proszeni o zapisanie tematu lekcji w zeszytach. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Jaki jest według was Pinokio czyli tytułowy bohater lektury ?
- W jakich sytuacjach taki jest ? Kiedy?
Na tablicy i w zeszytach uczniów powstaje tabela złożona z dwu kolumn. Kolumna pierwsza określona jest sformułowaniem – „przed przemianą”, kolumna druga – „po przemianie”. Uczniowie proponują co wpisać ( np. lekkomyślny, pracowity, niegrzeczny). Nauczyciel wypisuje je na tablicy dzieląc odpowiednio cechy pozytywne i negatywne.
Nauczyciel pyta:
- Jakie są względem siebie wyrazy z pierwszej i drugiej kolumny ?
Uczniowie odpowiadają, że są to wyrazy przeciwstawne – antonimy.
Nauczyciel wyjaśnia, że dzięki tym wyrazom widać, jak bardzo zmienił się nasz bohater na skutek doświadczeń w swoim życiu i oznajmia, że taka duża zmiana, przemiana bohatera to metamorfoza.
Uczniowie zapisują nowy termin i jego znaczenie w zeszytach.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli definicje bohatera pozytywnego i negatywnego a następnie zapisuje za pomocą schematu owy podział bohaterów na tablicy i wymienia kolejno poszczególnych bohaterów lektury (Gadający Świerszcz, Lis, Kot, Błękitna Wróżka, Knot, Dżeppetto) prosząc dzieci o przyporządkowanie każdego z nich do odpowiedniej kategorii. Uczniowie zapisują informacje do zeszytu.
Nauczyciel pyta:
- Na czym polega działanie pozytywnych bohaterów wobec Pinokia ? Na czym polega dobro dawane mu przez nich ?
Uczniowie odpowiadają – np. troszczenie się, dawanie dobrych rad, ostrzeżeń.
Nauczyciel pyta:
- Czy warto słuchać rad rodziców i nauczycieli ? Dlaczego ?
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad swoimi osobistymi mocnymi i słabymi stronami a chętnych o wymienienie po jednej z nich. Ochotnicy podchodzą do tablicy i zapisują swoją mocną i słabą stronę.
Dzieci zapisują w zeszytach treść zadania domowego.
Napisz przynajmniej w pięciu zdaniach o swoim dobrym uczynku, który sprawił komuś radość.
Metody pracy
- problemowe
- podające
5. Formy pracy
- indywidualna
6. Materiały
lektura „Pinokio”
7. Ewaluacja
Podczas kolejnych zajęć – znajomość i umiejętność zastosowania przez uczniów w różnych sytuacjach poznanych i utrwalanych w czasie zajęć terminów.