Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
CYKL zajęć świetlicowych „Na leśnych dróżkach”
Opracowała: Magdalena Tomaszewska
Cel główny: pokazanie różnorodności fauny i flory leśnej, kształtowanie świadomości proekologicznej uczniów, budzenie szacunku do świata przyrody, doskonalenie pracy w grupie.
Zajęcie I
Planujemy wycieczkę do lasu.
Cele szczegółowe: Uczeń:
-zna zasady kulturalnego zachowania się w lesie,
-rozumie dlaczego ma być miłym gościem w lesie,
-pamięta numery alarmowe 998 i 112, wie, kiedy ich użyć,
-wie, jak dobrze przygotować się do (uchy prowiant(obuwie, czapki, itp.),
-rozumie konieczność przestrzegania leśnych tablic informacyjnych i ostrzegawczych.
Metody: rozmowa kierowana, „burza mózgów” ,gry dydaktyczne, praca z broszurą „O zachowaniu się w lesie”.
Formy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: „ O zachowaniu się w lesie”, kartki, pisaki, „Deklaracje młodego leśnika”, „ Księga zagadek” E. Skorek, karteczki z nazwami drzew, karta pracy, przeskakiwanki literowe.
Przebieg zajęć:
Część wstępna:
- Rozwiązywanie zagadek o lesie, np.:
Sosnowy, dębowy, stary i młody, rosną w nim grzyby, rosną jagody (LAS)
Borówki i grzyby, tam wszyscy zbieramy, zajączka i lisa również tam spotkamy (LAS)
Część właściwa:
-Dzisiaj zaplanujemy wyprawę do lasu. Podzielę was na grupy ( dzieci losują karteczki z nazwami drzew). Każda grupa ma wypisać, co jest potrzebne na wycieczce do lasu. Przeznaczamy na to 10 minut.
-Przedstawiciele grup prezentują efekty swej prac. Sporządzenie listy rzeczy koniecznych na leśnej wycieczce.
-Gra dydaktyczna. Na rysunku są różne przedmioty. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie tych, które są przydatne na wyprawie do lasu.
-Teraz rozwiążecie działania matematyczne- rozwiązaniem są numery telefonów alarmowych. Czy wiecie , co to jest, co to za numery, kiedy ich używamy.
1. 2. 3. 1. 4+5= …..
2. 3+6= …..
3. 10-2=…..
1. 2. 3. 1. 10-9=…..
2. 4-3=…..
3. 9-7=…..
-Co nam wolno w lesie? Wiemy , jak przygotować się do wyprawy do lasu. Teraz przypomnimy sobie , jak się w nim zachowujemy, aby być wiernym powiedzeniu: Idąc do lasu- idziesz w gościnę, więc zachowuj się , jak na gościa przystało i szanuj spokój gospodarzy”. Dzieci rozwiązują przeskakiwanki literowe. Każdy uczeń odczytuje rozwiązanie.
Zaznacz co 3 literę.
A
W
N
P
S
I
R
T
E
O
C
Ś
A
N
M
Z
E
I
G
H
E
K
L
Ć
Z
N
!
M
-Zapoznanie z Deklaracją Młodego Leśnika- nauczyciel odczytuje treść deklaracji (można tu przygotować prezentację multimedialną).Wychowankowie dyskutują o przeczytanym tekście. Następnie podpisują deklarację.
-Zabawa ruchowa Jesteście leśnymi mieszkańcami. Wyobraźcie sobie, że do lasu przychodzą dzieci. Będę podawała różne zachowania człowieka. Ocenicie je sami. Jeśli będą to zachowania pozytywne – tańczycie, wesoło pląsacie; jeśli negatywne – kucacie, kryjecie ...