Dodaj publikację
Autor
Magdalena Tomaszewska
Data publikacji
2018-11-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza publikacja to propozycja przeprowadzenia kreatywnych zajęć świetlicowych, które poruszają tematykę prawidłowego zachowania się w lesie i dbania o naturę. Poza ukazaniem różnorodności fauny i flory leśnej, głównym celem zajęć jest krzewienie świadomości proekologicznej uczniów, a także wpajanie szacunku do świata przyrody.
 Pobierz (docx, 930,9 KB)

Podgląd treści

CYKL zajęć świetlicowych „Na leśnych dróżkach”

Opracowała: Magdalena Tomaszewska

Cel główny: pokazanie różnorodności fauny i flory leśnej, kształtowanie świadomości proekologicznej uczniów, budzenie szacunku do świata przyrody, doskonalenie pracy w grupie.

Zajęcie I

Planujemy wycieczkę do lasu.

Cele szczegółowe: Uczeń:

-zna zasady kulturalnego zachowania się w lesie,

-rozumie dlaczego ma być miłym gościem w lesie,

-pamięta numery alarmowe 998 i 112, wie, kiedy ich użyć,

-wie, jak dobrze przygotować się do (uchy prowiant(obuwie, czapki, itp.),

-rozumie konieczność przestrzegania leśnych tablic informacyjnych i ostrzegawczych.

Metody: rozmowa kierowana, „burza mózgów” ,gry dydaktyczne, praca z broszurą „O zachowaniu się w lesie”.

Formy: indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne: „ O zachowaniu się w lesie”, kartki, pisaki, „Deklaracje młodego leśnika”, „ Księga zagadek” E. Skorek, karteczki z nazwami drzew, karta pracy, przeskakiwanki literowe.

Przebieg zajęć:

Część wstępna:

- Rozwiązywanie zagadek o lesie, np.:

Sosnowy, dębowy, stary i młody, rosną w nim grzyby, rosną jagody (LAS)

Borówki i grzyby, tam wszyscy zbieramy, zajączka i lisa również tam spotkamy (LAS)

Część właściwa:

-Dzisiaj zaplanujemy wyprawę do lasu. Podzielę was na grupy ( dzieci losują karteczki z nazwami drzew). Każda grupa ma wypisać, co jest potrzebne na wycieczce do lasu. Przeznaczamy na to 10 minut.

-Przedstawiciele grup prezentują efekty swej prac. Sporządzenie listy rzeczy koniecznych na leśnej wycieczce.

-Gra dydaktyczna. Na rysunku są różne przedmioty. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie tych, które są przydatne na wyprawie do lasu.

-Teraz rozwiążecie działania matematyczne- rozwiązaniem są numery telefonów alarmowych. Czy wiecie , co to jest, co to za numery, kiedy ich używamy.

1. 2. 3. 1. 4+5= …..

2. 3+6= …..

3. 10-2=…..

1. 2. 3. 1. 10-9=…..

2. 4-3=…..

3. 9-7=…..

-Co nam wolno w lesie? Wiemy , jak przygotować się do wyprawy do lasu. Teraz przypomnimy sobie , jak się w nim zachowujemy, aby być wiernym powiedzeniu: Idąc do lasu- idziesz w gościnę, więc zachowuj się , jak na gościa przystało i szanuj spokój gospodarzy”. Dzieci rozwiązują przeskakiwanki literowe. Każdy uczeń odczytuje rozwiązanie.

Zaznacz co 3 literę.

A

W

N

P

S

I

R

T

E

O

C

Ś

A

N

M

Z

E

I

G

H

E

K

L

Ć

Z

N

!

M

-Zapoznanie z Deklaracją Młodego Leśnika- nauczyciel odczytuje treść deklaracji (można tu przygotować prezentację multimedialną).Wychowankowie dyskutują o przeczytanym tekście. Następnie podpisują deklarację.

-Zabawa ruchowa Jesteście leśnymi mieszkańcami. Wyobraźcie sobie, że do lasu przychodzą dzieci. Będę podawała różne zachowania człowieka. Ocenicie je sami. Jeśli będą to zachowania pozytywne – tańczycie, wesoło pląsacie; jeśli negatywne – kucacie, kryjecie ...