Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Z JĘZYKA POLSKIEGO
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. A. MickiewiczaGimnazjum nr 141-700 Ruda Śląskaul. A. Mickiewicza 15tel. 32 248 16 01
Nazwa (temat) innowacji
Triada kreatywnego gimnazjalisty,
czyli sztuka, coaching i TIK na lekcjach języka polskiego
Rodzaj innowacji
Innowacja będzie wprowadzała nowe rozwiązania w zakresie metodyki i organizacji zajęć.
Autor innowacji
dr Ewa Chromik
Miejsce wdrożenia innowacji
Gimnazjum nr 1 im. Adama Mickiewicza w Rudzie Śląskiej
Czas realizacji
Data rozpoczęcia innowacji: 01.09.2016r.
Data zakończenia innowacji: 30.06.2019r.
Czas trwania innowacji: 3 lata
Diagnoza wstępna
Dla młodego człowieka znajdującego się na III etapie edukacyjnym najistotniejsze są m.in.: poczucie indywidualności, pragnienie doświadczania własnej podmiotowości i autonomii, twórczego realizowania siebie i zaistnienia wśród innych. Potrzeby te nieustanie wzrastają i są bardzo często w różny sposób manifestowane. Zatem w pracy z uczniem, szczególnie na zajęciach języka polskiego, podczas których wielokrotnie, przy okazji kontaktu z różnymi tekstami kultury, zachodzi okazja do głębszej refleksji i szerszego spojrzenia na kwestie oscylujące wokół zagadnień czysto ludzkich, a także wypowiadania się na temat zagadnień abstrakcyjnych, dotyczących emocji, wartościowania, porządkowania poszczególnych problemów związanych z okresem dorastania. Wiadomo nie od dziś, że właśnie sztuka – jej kontemplacja, ale przede wszystkim próba zmagania się z dziełem, tworzenie własnego śladu w przestrzeni kulturalnej, pozwala młodemu człowiekowi na zrozumienie i nazywanie tego, co przeżywa. Biorąc pod uwagę również to, że ważnym (jeśli nie najważniejszym) narzędziem komunikowania się ze światem jest dla nastolatków Internet, należy próbować rozwijać ich pasje i talenty, ukierunkowując ich wirtualne poszukiwania w odpowiedni sposób. Z tego też powodu wydaje się uzasadnione rozwijanie kompetencji analityczno-interpretacyjnych w połączeniu z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ponadto, jako że powyższe zagadnienia dotyczą problematyki komunikowania (komu? czego?, w jakim celu?, w jaki sposób? w odniesieniu do czego?), dobrym uzupełnieniem na w ten sposób zaprojektowanych zajęciach będzie wykorzystanie metod i narzędzi coachingowych.
Zakres innowacji
Innowacja obejmować będzie lekcje języka polskiego w klasie gimnazjalnej, określanej „klasą aktywności twórczej”.
Przewidywany czas realizacji innowacji to trzy lata.
Założenia innowacji (treść innowacji)
Innowacja pedagogiczna Triada kreatywnego gimnazjalisty, czyli sztuka, coaching i TIK na lekcjach języka polskiego dotyczyć będzie zmian w zakresie metodyki i organizacji zajęć.
W zakresie metod nauczania zastosowane zostaną:
a) metody podające: opis, instrukcja, pogadanka, wykład, odczyt,
b) metody problemowe: operatywne i aktywne, blended learning (bezpośredni i wirtualny kontakt z nauczycielem),
c) metody eksponujące: ekspozycja, spektakl teatralny, film, pokaz, słuchowisko
d) metody praktyczne: ćwiczenia, projekt, eksperyment, modelowanie (dawanie przykładu, „odwzorowywanie, nabywanie nowych zachowań ...