Dodaj publikację
Autor
Beata Grudzińska
Data publikacji
2018-11-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
69

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dla nauczycieli- wychowawców klas IV do pracy w obszarze współpracy z rodzicami uczniów. Materiał informacyjno-edukacyjny do samokształcenia nauczyciela i doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
 Pobierz (doc, 42,0 KB)

Podgląd treści


Beata Grudzińska
Pedagog szkolny

DYLEMATY CZWATRTOKLASISTY.
IV KLASA WAŻNYM MOMENTEM W KARIERZE SZKOLNEJ DZIECKA.

- CZYM RÓZNI SIĘ NAUKA DZIECKA W KLASACH I- III OD KLASY IV ?
- NA CZYM POLEGA NOWA SYTUACJA DZIECKA W KLASIE IV I JEJ TRUDNOŚĆ ?
- DLACZEGO MÓWIMY, ŻE KLASA IV JEST WAŻNYM PROGIEM SZKOLNYM DLA UCZNIA ?
- JAK POMÓC UCZNIOWI KLASY IV W POKONANIU TRUDNOŚCI Z NAUKĄ ?

###############

Przejście ucznia z klasy III do IV niesie ze sobą tak dużo zmian, że jest to dla większości dzieci i rodziców ogromne przeżycie.

Przede wszystkim do tej pory , w klasach I-III, dziecko osiągało sukcesy dydaktyczne
i wychowawcze na skutek fascynacji jedną panią nauczycielką. Przez okres trzech lat nauki „pani” była niekwestionowanym, jedynym autorytetem dla dziecka. Ta pani uczyła dzieci prawie wszystkich przedmiotów, spędzała z nimi znaczną część dnia w szkole, znała doskonale wszystkie dzieci w klasie, ich zalety i wady oraz możliwości, a uczniowie byli cały czas pod jej przemożnym wpływem. Teraz w klasie IV, jest co prawda wychowawca, który lepiej niż inni nauczyciele zna uczniów swojej klasy, ale gdzie mu tam równać się do „pani”
z klas I-III, która często funkcjonowała niczym własna mama. Oprócz wychowawcy klasowego teraz kontakt na co dzień z uczniami klasy IV mają także nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów. Każdy z nich jest inną osobą, ma inną osobowość, różnią się usposobieniami, zachowaniem i stawiają różne wymagania. Tak więc jednostkowy i bardzo silny autorytet jednej pani nauczycielki z klas I- III, w klasie IV rozproszył się na wielu różnych nauczycieli.
Fakt ten zmusza uczniów klasy IV do działań mających na celu poznanie wszystkich tych ważnych osób z procesu dydaktycznego. To wielkie wyzwanie dla 10-latka, tym bardziej ,że ma on świadomość, iż jego powodzenia w nauce w klasie IV zależeć będą właśnie od poziomu poznania nauczycieli przedmiotowych. A proces poznawania tych nauczycieli dla dziecka z klasy III nie jest prosty i można go porównać do niezłej łamigłówki oraz szeregu zagadek. Tak więc w tych okolicznościach u uczniów klas IV rodzą się negatywne emocje t.j lęk, strach, obawy, niepewność, utrata poczucia bezpieczeństwa, poczucie zagrożenia
i często osamotnienia. Cały ten zespół okoliczności w życiu czwartoklasisty tworzy klimat wielkiego stresu dla dziecka.
Na dodatek ze wzmożoną siłą w IV klasie ( ten okres rozwoju psychospołecznego dziecka) pojawiają się autorytety rówieśnicze ( znaczący koledzy, znaczące koleżanki).
W literaturze pedagogicznej te dziecięce autorytety nazywa się „ gwiazdami socjometrycznymi”. Przez gwiazdę socjometryczną rozumiemy taka osobę w grupie , z którą większość dzieci chciałoby siedzieć w jednej ławce, spać ...