Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Mazur
Data publikacji
2018-11-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
295

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W nowym rozporządzeniu MEN z dn. 9 sierpnia 2017r. podkreślono wagę analizy i oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Stąd też moja propozycja arkusza diagnostycznego, który mam nadzieję pomoże w pracy terapeuty pedagogicznego. "Arkusz oceny umiejętności czytania i pisania ucznia kl. IV-VIII uczęszczającego na zajęcia korekcyjno - kompensacyjne" został opracowany jako narzędzie diagnostyczne umożliwiające zebranie wszystkich istotnych informacji o trudnościach ucznia w uczeniu się oraz szybką ocenę postępów w czytaniu i pisaniu. Poprzez porównanie wyników diagnozy wstępnej z aktualną terapeuta ma możliwość szybkiej oceny efektywności swoich działań. Dobór testów diagnostycznych nie jest narzucony, zależy od decyzji terapeuty. Arkusz posiada kolumny, w których wpisujemy wyniki diagnozy. Ilość diagnoz zależy od terapeuty (można zmienić liczbę kolumn). Kolumna ostatnia wskazuje na sumę wszystkich błędów danego rodzaju. Natomiast ostatni wiersz zawiera sumę wszystkich rodzajów błędów i wskazuje, który rodzaj ćwiczeń w pisaniu sprawia najwięcej problemów. Arkusz ten jest szczególnie przydatny do pracy z uczniem z dysortografią, ale myślę, że może też być wykorzystany dla uczniów z trudnościami w czytaniu. Rodzaje błędów w pisaniu są ułożone w kolejności wskazującej na rodzaj zaburzeń (od zaburzeń percepcji słuchowej po zaburzenia percepcji wzrokowej), jednakże należy je interpretować w powiązaniu z rodzajem ćwiczeń w pisaniu. Np.: "opuszczanie, dodawanie liter, sylab...." może być wynikiem zaburzeń percepcji wzrokowej, ale też i słuchowej, itp. Dlatego poszcególne rodzaje błędów nie zostały rozgraniczone na rodzaje zaburzeń i ich interpretacji należy dokonywac w porównaniu z innymi błędami. Mam nadzieję, że będzie to użyteczne narzędzie.
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

ARKUSZ OCENY UMIEJETNOŚCI CZYTANIA I PISANIA UCZNIA KL IV-VIII

UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE

Imię i nazwisko ucznia ………………………………………………………………………………………

klasa ………………………. Szkoła: ……………………………………………………………………………

Data badania: ………………….; ……………………….; ………………..; ……………………….

WYMOWA: prawidłowa, błędnie wymawia głoski: ……………………………………

LATERALIZACJA: prawostronna, lewostronna, nieustalona, skrzyżowana: O….., R…….. .

CZYTANIE:

- technika czytania (podkreśl): czyta tekst głoskami, sylabami, wyrazami, techniką mieszaną.

- rozumienie czytanego tekstu (podkreśl): nie rozumie, częściowo rozumie, rozumie.

- tempo (ilość przeczytanych wyrazów/ 1 min: ………………; …………………..; ……………..; ………………

- Ilość popełnionych błędów: ………………..; ……………; ……………; …………..

- rodzaj popełnianych błędów: przestawia litery, gubi litery, myli litery: …………………………………

PISANIE:

Poziom graficzny pisma(podkreśl): czytelne, mało czytelne, nieczytelne, zmienia kształt liter, wychodzi poza liniaturę,

Rodzaj błędów

Pisanie ze słuchu*

Pisanie z pamięci*

Przepisywanie *

RAZEM*

DATA BADANIA

Dwuznaki

Zmiękczenia

Ubezdźwięcznienia

Różnicowanie i-j

Pisownia ą, ę, om, em, on, en

Łączna, rozdzielna pisownia wyrazów

Wielka litera

Opuszczanie, dodawanie liter, sylab, wyrazów, drobnych elementów

Przestawianie kolejności liter,sylab,wyrazów

Mylenie liter z szeregu: a-o-e-u

Mylenie liter z szeregu: b-d-p-g

Mylenie liter z szeregu: m-n-w-u

Błędy ortograficzne: ó-u

Błędy ortograficzne:rz- ż

Błędy ortograficzne:ch -h

Wyrazy nieczytelne

Inne …………………………………………………………..

RAZEM*

inne …………………………………………………………………………………………….

*wpisujemy ilość popełnionych błędów