Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z FIZYKI
Temat lekcji: Przewodniki i izolatory
Klasa: 8 szkoły podstawowej
Nauczyciel: mgr Violetta Obłonczek
Cele poznawcze:
1. Zapoznanie uczniów z rodzajami przewodników i izolatorów oraz ich właściwościami
fizycznymi.
2. Zapoznanie uczniów z zastosowaniem przewodnictwa ładunków w życiu codziennym.
Cele kształcące:
1. Kształcenie umiejętności obserwacji doświadczeń,
2. Kształcenie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń,
3. Kształcenie umiejętności opisywania i wnioskowania.
Cele wychowawcze:
Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem i motywacji do zdobywania wiedzy.
Środki dydaktyczne:
1. Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna.
2. Elementy obwodów elektrycznych: baterie, przewody, diody, krokodylki, przykładowe
przewodniki: grafit, moneta, folia aluminiowa, strugaczka z magnezu, magnes pokryty
niklem, pierścionek ze złota, roztwór wodny soli, kawałek cytryny, przykładowe
izolatory: papier, tkanina, czysta woda, gumka, plastik, szkło, kubek.
Metody nauczania:
1. Pokazy doświadczeń przez nauczyciela,
2. Czynnościowa - wykonanie doświadczenia przez uczniów,
3. Pogadanka,
4. Pokaz slajdów.
Formy pracy uczniów:
1. Wykonanie doświadczenia:
a) Podłączanie do obwodu elektrycznego różnych materiałów,
b) Obserwacja zachowania się diody,
c) Wnioskowanie.
2. Udział w dyskusji,
3. Słuchanie,
4. Notowanie.
1
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji – przypomnienie podstawowych
wiadomości na temat budowy atomu oraz poznanych wcześniej właściwości cieplnych
przewodników i izolatorów.
3. Podanie tematu lekcji i celu głównego.
4. Prezentacja multimedialna – nauczyciel objaśnia budowę wewnętrzną przewodnika i
izolatora wskazując na istotne różnice w budowie w/w.
5. Pokaz doświadczenia elektryzowania krążka z winiduru i jego rozładowania przez
dotyk ucznia.
6. Omówienie skutków naelektryzowania krążka z winiduru i jego rozładowania.
7. Pokaz naelektryzowania krążka metalowego trzymanego w dłoni oraz przez uchwyt
izolacyjny oraz jego rozładowanie przez dotyk ucznia.
8. Omówienie skutków elektryzowania krążka metalowego trzymanego w dłoni i przez
uchwyt izolacyjny oraz jego rozładowania.
9. Wyciągnięcie wniosków przez uczniów dotyczących właściwości fizycznych izolatora
i przewodnika.
10. Wykonanie doświadczenia przez uczniów, w którym badają jakie materiały są
izolatorami i przewodnikami:
a) Zbudowanie obwodu złożonego z baterii, przewodów, żaróweczki lub diody, 2
krokodylków (fot. wyżej)
b) Do obwodu między krokodylki uczniowie podpinają różne materiały: grafit w ołówku,
moneta, folia aluminiowa, strugaczka z magnezu, magnes pokryty niklem, pierścionek
ze złota, roztwór wodny soli w kubku, kawałek cytryny, papier, tkaninę, czystą wodę,
gumkę do mazania, plastik, szkło.
c) Obserwacja świecenia diody
d) Wnioskowanie na podstawie świecenia diody, które materiały są przewodnikami, a
które izolatorami
2
11. Zapis notatki w zeszycie.
Podsumowanie lekcji:
Pytania do uczniów:
Jak dzielimy materiały ze względu na ich właściwości elektryczne?
Jakie materiały zaliczamy do przewodników?
Jakie materiały zaliczamy do izolatorów ...