Dodaj publikację
Autor
Violetta Obłonczek
Data publikacji
2018-11-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
56

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ponieważ cały plik zawierający raport przekraczający dopuszczalną regulaminem pojemność 500kB, podzieliłam go na dwie części. Zatem proszę pierwszej części tej publikacji pod tytułem Raport z ewaluacji wewnętrznej - wymaganie "Uczniowie są aktywni" część 1 Raport zawiera krok po kroku działania zespołu nauczycieli i szczegółowy opis wszystkich badań razem z wnioskami końcowymi. Może stanowić wzór do stworzenia raportu w innych szkołach dla grup nauczycieli pracujących nad ewaluacją wewnętrzną dotyczącą wymagania "Uczniowie są aktywni". Raport ten pisałam samodzielnie na podstawie wszystkich ankiet, wywiadów, dokumentów mojej szkoły.
 Pobierz (docx, 484,3 KB)

Podgląd treści

W jaki sposób uczniowie mogą wykazać się własną inicjatywą?

Szukając odpowiedzi na zadane pytanie postanowiono przyjrzeć się aktywności uczniów, zarówno w czasie zajęć obowiązkowych, jak i pozalekcyjnych. Badanie objęło trzy grupy wiekowe uczniów. Oto wyniki (dotyczy lekcji):

Gimnazjum

SP kl. 4 - 6

SP kl. 3

Prawie połowa uczniów uważa, że jest często aktywna w czasie lekcji, prawie zawsze aktywni są: ok. 17% gimnazjalistów, ok. 33% uczniów klas 4 – 6 i 25% uczniów w klasach 3.

Rzadko aktywnych jest najwięcej w gimnazjum, a najmniej w klasach coraz młodszych. Znikomy procent uczniów prawie nigdy nie bierze udziału w lekcji.

Ankietowani uczniowie stwierdzili także, że ich aktywność i osiągane sukcesy są dostrzegane.

Gimnazjum

SP kl. 4 - 6

SP kl. 3

Jednakże widać wyraźnie, że postrzeganie uczniów tego faktu jest różne w różnych grupach wiekowych. Najbardziej krytyczni wobec faktu dostrzegania aktywności uczniów przez nauczyciela okazali się gimnazjaliści. Około 24% tychże uczniów twierdzi, że ich aktywność jest niedostrzegana, połowa odpowiedziała, że czasami i około 27% , że tak. W klasach 4 – 6 97% uczniów odpowiedziało, że ich aktywność jest zauważona, w połowie częściowo, a w klasach 3 twierdzi tak 98% uczniów, ale aż 73% odpowiada zdecydowanie tak. Również zdecydowana większość rodziców zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum, którzy odpowiadali na takie samo pytanie stwierdza, że aktywność ich dzieci oraz osiągnięcia są przez szkołę doceniane. Ilustruje to poniższy wykres:

Nauczyciele stosują różnorodne formy nagradzania uczniów. Do najczęściej stosowanych należy zaliczyć (w kolejności na wykresie):

wysoka ocena z przedmiotu na semestr lub koniec roku (37%),

wysokie dodatkowe oceny cząstkowe z przedmiotu (66,7%),

wysoka ocena z zachowania (40,7%)

pochwała nauczyciela (92,6%),

dyplomy (40,7%),

nagrody (33,3%),

plusy, naklejki, pieczątki i inne motywce (59,3%),

inne (0%)

Również uczniowie wypowiedzieli się na ten temat, a wyniki ilustrują wykresy poniżej:

Gimnazjum:

SP (klasy 4 -6)

SP (klasy 3)

Analizując wyniki można zauważyć, że dominującą rolę odgrywa pochwała nauczyciela oraz małe nagrody na lekcji w postaci plusów, naklejek, pieczątek i innych motywców. W najmłodszej grupie badanych uczniów spora ich część docenia nagrody w postaci dyplomów, nagród rzeczowych i wysokich ocen z zachowania. Starsi uczniowie mniej licznie zauważają wysokie oceny z przedmiotów.

Nauczyciele przedszkola w wywiadzie udzielili odpowiedzi na podobne pytanie: „W jaki sposób docenia Pani aktywność przedszkolaków podczas zajęć dydaktycznych?”.

Nauczyciele przedszkola doceniają aktywność przedszkolaków podczas zajęć dydaktycznych poprzez pochwały słowne: naklejki i pieczątki na tablicy motywacyjnej, pieczątki motywujące, znaczki, serduszka na prace plastyczne i w ...