Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
W jaki sposób uczniowie mogą wykazać się własną inicjatywą?
Szukając odpowiedzi na zadane pytanie postanowiono przyjrzeć się aktywności uczniów, zarówno w czasie zajęć obowiązkowych, jak i pozalekcyjnych. Badanie objęło trzy grupy wiekowe uczniów. Oto wyniki (dotyczy lekcji):
Gimnazjum
SP kl. 4 - 6
SP kl. 3
Prawie połowa uczniów uważa, że jest często aktywna w czasie lekcji, prawie zawsze aktywni są: ok. 17% gimnazjalistów, ok. 33% uczniów klas 4 – 6 i 25% uczniów w klasach 3.
Rzadko aktywnych jest najwięcej w gimnazjum, a najmniej w klasach coraz młodszych. Znikomy procent uczniów prawie nigdy nie bierze udziału w lekcji.
Ankietowani uczniowie stwierdzili także, że ich aktywność i osiągane sukcesy są dostrzegane.
Gimnazjum
SP kl. 4 - 6
SP kl. 3
Jednakże widać wyraźnie, że postrzeganie uczniów tego faktu jest różne w różnych grupach wiekowych. Najbardziej krytyczni wobec faktu dostrzegania aktywności uczniów przez nauczyciela okazali się gimnazjaliści. Około 24% tychże uczniów twierdzi, że ich aktywność jest niedostrzegana, połowa odpowiedziała, że czasami i około 27% , że tak. W klasach 4 – 6 97% uczniów odpowiedziało, że ich aktywność jest zauważona, w połowie częściowo, a w klasach 3 twierdzi tak 98% uczniów, ale aż 73% odpowiada zdecydowanie tak. Również zdecydowana większość rodziców zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum, którzy odpowiadali na takie samo pytanie stwierdza, że aktywność ich dzieci oraz osiągnięcia są przez szkołę doceniane. Ilustruje to poniższy wykres:
Nauczyciele stosują różnorodne formy nagradzania uczniów. Do najczęściej stosowanych należy zaliczyć (w kolejności na wykresie):
wysoka ocena z przedmiotu na semestr lub koniec roku (37%),
wysokie dodatkowe oceny cząstkowe z przedmiotu (66,7%),
wysoka ocena z zachowania (40,7%)
pochwała nauczyciela (92,6%),
dyplomy (40,7%),
nagrody (33,3%),
plusy, naklejki, pieczątki i inne motywce (59,3%),
inne (0%)
Również uczniowie wypowiedzieli się na ten temat, a wyniki ilustrują wykresy poniżej:
Gimnazjum:
SP (klasy 4 -6)
SP (klasy 3)
Analizując wyniki można zauważyć, że dominującą rolę odgrywa pochwała nauczyciela oraz małe nagrody na lekcji w postaci plusów, naklejek, pieczątek i innych motywców. W najmłodszej grupie badanych uczniów spora ich część docenia nagrody w postaci dyplomów, nagród rzeczowych i wysokich ocen z zachowania. Starsi uczniowie mniej licznie zauważają wysokie oceny z przedmiotów.
Nauczyciele przedszkola w wywiadzie udzielili odpowiedzi na podobne pytanie: „W jaki sposób docenia Pani aktywność przedszkolaków podczas zajęć dydaktycznych?”.
Nauczyciele przedszkola doceniają aktywność przedszkolaków podczas zajęć dydaktycznych poprzez pochwały słowne: naklejki i pieczątki na tablicy motywacyjnej, pieczątki motywujące, znaczki, serduszka na prace plastyczne i w ...