Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSTĘP
Edukacja szkolna otrzymała dziś nowe zadania spowodowane przemianami zachodzącymi we wszystkich obszarach rzeczywistości. Jej zadaniem jest: wspomagać i ukierunkowywać wszechstronny rozwój człowieka, zachowując właściwe proporcje między wiedzą a umiejętnościami. Program edukacji regionalnej jest ściśle powiązany z edukacją patriotyczną. Istotą edukacji regionalnej jest powrót do domu, do źródeł człowieka, do źródeł jego etyki i języka, do źródeł kultury domowej, lokalnej, regionalnej, narodowej i ogólnoludzkiej.
Edukacja regionalna ma przede wszystkim na celu wyrobienie w dzieciach przynależności do historii i tradycji, co z kolei wpływa na kształtowanie ważnych umiejętności współżycia w danej społeczności, rozwijanie zachowań prospołecznych, zaszczepianie postaw tolerancji wobec innych ludzi, szacunku dla odmiennych kultur i zachowań, tworzenie sytuacji umożliwiających współdziałanie z dorosłymi, szczególnie rodzicami i dziadkami. Szkoła powinna pomóc dziecku odpowiedzieć na pytania: Kim jestem? Skąd pochodzę? Gdzie są moje korzenie? Należy umożliwić uczniowi udział w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie. Wpływa na kształtowanie więzi z krajem ojczystym. Przygotowuje młode pokolenie do pełnienia ról prospołecznych. Jest wartością uniwersalną. Trzeba go budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno wychowawczą, ponieważ nikt nie rodzi się patriotą.. Proponujemy program edukacji regionalnej przeznaczony dla klas I – VIII, ponieważ edukacja regionalna szczególnie koreluje z treściami nauczania w początkowej fazie nauki. Zintegrowany charakter treści na tym etapie sprzyja realizacji treści regionalnych, łączy się bowiem ściśle z wychowaniem rodzinnym , a także ze środowiskiem , z którym dziecko jest najmocniej związane.
Tworząc ten program korzystałyśmy z kilkuletnich doświadczeń zawodowych, a mianowicie pracy w nauczaniu początkowym, także w zakresie edukacji regionalnej w klasach starszych. Praca oparta na „zapożyczonych programach nauczania i analizie programów z zakresu edukacji regionalnej (nie zawsze adekwatnych do sytuacji zaistniałych w lokalnym środowisku naszej szkoły), zainicjowała pomysł stworzenia własnego programu dla potrzeb edukacji regionalnej. Program ten kierujemy zatem do nauczycieli prowadzących lekcje regionalne w klasach nauczania zintegrowanego. Jest on opracowany zgodnie z podstawą programową określoną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Współczesna pedagogika dostrzega dużą wartość przekazywania wiedzy uczniom poprzez przezywanie przez nich treści kształcenia. Uwzględniając specyfikę rozwoju psychofizycznego i ...