Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kształcenie kompetencji kluczowych na lekcji języka polskiego
Klasa: II
Poziom: szkoła ponadgimnazjalna
Temat: NOWATORSTWO DRAMATÓW WILLIAMA SZEKSPIRA
Realizacja podstawy programowej:
Uczeń:
I.1.1) odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych fragmentów
I.3.1) definiuje znaczenie słów
II.1.2) określa problematykę utworu
II.1.3) rozpoznaje konwencję literacką
II.2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera
II.3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu
II.3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty historyczne
Kompetencje kluczowe:
Kompetencje porozumiewania się w języku ojczystym
- Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i w piśmie
- Rozwijanie umiejętności werbalizowania swoich myśli w sposób zrozumiały dla odbiorcy
- Dbanie o poprawność językową
- Czytanie fragmentów „Makbeta”
- Zapisywanie najważniejszych informacji w zeszycie
Porozumiewanie się w języku obcym
- Zwrócenie uwagi na angielską pisownię nazwiska Shakespeare
- Czytanie w języku angielskim cytatów pochodzących z wybranych dzieł W. Szekspira np.
„To be or not to be! That is the question”
- Zapisywanie tytułów utworów w oryginalnym ich brzmieniu
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne
- Rozwijanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy podczas rozwiązywania krzyżówki
- Rozkodowywanie literowych algorytmów (cechy dramatu szekspirowskiego)
- Kształcenie umiejętności liczenie długości życia W. Szekspira
- Wyliczanie tegorocznej rocznicy śmierci dramaturga
- Wyciągnięcie wniosków oceny postępowanie Makbeta na podstawie dowodów zbrodni
Kompetencje informatyczne
- Wykorzystanie prezentacji multimedialnej do zobrazowania najważniejszych elementów
lekcji
- Posługiwanie się aplikacją „Quizizz”, podczas sprawdzania stopnia realizacji osiągniętych
celów lekcji
Umiejętność uczenia się
- Poszukiwanie w słowniku wyjaśnienia pojęcia: dramat, decorum
- Zdobywanie i przyswajanie nowej wiedzy poprzez tworzenie kolorowego schematu
- Kształcenie umiejętności dyscypliny czasowej
- Praca w grupach
- Podanie uczniom „nacobezu”
Kompetencje społeczne i obywatelskie
- Przypomnienie informacji nt. prawa demokratycznego w starożytnej Grecji
1
- Zwrócenie uwagi na stosunki panujące w XVIw. w Anglii
- Kształtowanie zainteresowań tematem
Kompetencje świadomości i ekspresji kulturalnej
- Przedstawienie twórczości angielskiego dramaturga
- Zwrócenie uwagi na elementy ekspresji zawarte w „Makbecie”
- Określenie cech teatru antycznego i dramatu szekspirowskiego
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
Cel główny: Poznanie cech dramatu szekspirowskiego
Cele lekcji:
Uczeń:
relacjonuje treść dramatu „Makbet”
prezentuje zarys biografii Szekspira
podaje najważniejsze dzieła angielskiego dramaturga
omawia funkcjonowanie teatru elżbietańskiego
dokonuje porównania dramatu antycznego i szekspirowskiego
analizuje przyczyny ponadczasowości dzieł Szekspira
Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
poznasz najważniejsze tytuły dramatów W. Szekspira (również w języku angielskim)
na podstawie „Makbeta” podasz cechy dramatu szekspirowskiego
przypomnisz sobie, czym charakteryzował się dramat antyczny
dowiesz się, dlaczego nastąpił rozwój teatru elżbietańskiego
Nacobezu:
znasz tytuły dramatów W. Szekspira
przedstawiasz najważniejsze wątki utworu pt.: „Makbet”,
wskazujesz cechy dramatu ...