Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Jaruga
Data publikacji
2019-01-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł porusza temat znaczenia i roli informacji zwrotnej w procesie nauczania oraz uczenia się. Jak informacja zwrotna powinna być skonstruowana aby uczeń jak najwięcej z niej skorzystał i jak współczesna technologia wspiera edukatorów w tworzeniu informacji zwrotnych.
 Pobierz (doc, 17,0 KB)

Podgląd treści


Informacja zwrotna w nauczaniu podstaw¹ rozwoju jednostki.

Proces komunikacji jest procesem dwukierunkowym nara¿onym na ró¿nego rodzaje zak³ócenia. Jego z³o¿onoœæ polega na nieznajomoœci pewnych mechanizmów, które musz¹ zajœæ aby akt komunikacji wywar³ zamierzony wp³yw na odbiorcê. Efekt jest szczególnie istotnym elementem, bior¹c pod uwagê proces nauczania i proces uczenia siê, poniewa¿ osi¹gniêcie go jednoznacznie pokazuje, ¿e informacja zosta³a skutecznie przekazana.
Informacja zwrotna gwarantuje rozwój ucznia i "jest niezbêdnym elementem wszystkich wysokoefektywnych metod nauczania" (Temperley 2013). Wielkoœæ jej efektu zosta³a wyliczona na podstawie ponad 1200 badañ naukowych i jest okreœlona jako wysoka d= 0,73 (Hattie,2009.s.173). Wielkoœæ efektu pozosta³ych interwencji tj. monitorowania naucznia d= 0,90, okreœlania jego celów d=0,56 i kryterów sukcesu d=0,55, jak i technologiczne jego wparcie d=0,37, informacja zwrotna plasuje siê na drugim miejscu. Jednak¿e si³a z jak¹ oddzia³ywuje na odbiorcê mo¿e byæ krañcowo ró¿na i zale¿y od jakoœci oraz sposobu jej przekazu.
Najwa¿niejsz¹ cech¹ dobrze skonstruowanej informacji zwrotnej jest jej u¿ytecznoœæ w procesie uczenia siê. Powinna byæ ona zwiêz³a i konkretna, pozbawiona uogólnieñ i generalizacji, zawieraj¹ca niezwykle pomocne, trafne uwagi szczegó³owe oraz komunikatywna czyli zrozumia³a i przejrzysta dla odbiorcy. Aby unikn¹æ u ucz¹cego siê poczucia nieuzasadnionej krytyki wszelkie spostrze¿enia powinny byæ pozbawione oceny czy os¹du.
Prawid³owo skonstruowana informacja zwrotna jest jedynie po³owicznym sukcesem, powinna ona zostaæ jeszcze przekazana w odpowiedni sposób, a¿eby odnios³a zamierzony efekt. Najlepiej gdy feedback czyli informacja zwrotna przekazywana jest w formie bezosobowej, za pomoc¹ komunikatów typu "ja", które nie zmuszaj¹, a raczej zachêcaj¹ odbiorcê do wspó³pracy, a co za tym idzie, do zmiany. Niebagateln¹ spraw¹ jest stan emocjonalny odbiorcy oraz jego gotowoœæ na przyjêcie informacji zwrotnej oraz potraktowanie jej jako szansy na indywidualny rozwój. Nadawca tworz¹c sprzyjaj¹ce warunki odbiorcy w czasie przekazywania feedback'u, zyskuje jego zainteresowanie i uwagê, a jego komunikat ma wiêksz¹ si³ê oddzia³ywania i sprawczoœci.
Wiêkszoœæ systemów edukacji niejako "zakodowa³o" informacjê zwrotn¹ w szeœciostopniowej skali ocen. Wed³ug ...Niemirko "ocena szkolna to informacja o wyniku uczenia siê", tylko, ¿e "wysoce zgeneralizowana". Nadawca komunikatu tj nauczyciel nadaje jakiœ komunikat, nastêpnie go koduje za pomoc¹ symbolu matematycznego i oczekuje, ¿e odbiorca komunikatu tj. uczeñ rozszyfruje go i zamieni na pe³owartoœciow¹ informacjê zwrotn¹.
Ciekawe badania zosta³y przeprowadzone przez Ruth Butler(1987-1988), która udowodni³a, ¿e otrzymywane przez uczniów stopnie nie motywuj¹ ich do wzmo¿onej nauki. Sprawdzi³a, równie¿ czy po³¹czenie stopnia z informacj¹ zwrotn¹ odniesie lepszy skutek ...