- 45minut.pl
- Publikacje
- Wych. przedszkolne
Gry i zabawy doskonalą różne sprawności umysłowe dzieci: spostrzegawczość, uwaga, pamięć, umiejętność analizy i syntezy wzrokowej, zdolność porównywania i klasyfikowania. Zabawy i gry stwarzają okazję do logicznego myślenia a oprócz wartości edukacyjnych niosą ze sobą wartości wychowawcze. Uczą zdrowej rywalizacji, pracy w grupie i zespole. Zabawa powinna zawierać jak najwięcej elementów aktywizujących, aby była dla dzieci ciekawa. Szczególnie użyteczne są zabawy w grupach o zróżnicowanym wieku i możliwościach uczestników. Stwarzają one okazję do wzajemnej pomocy i integracji.
Zabawy na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu można podzielić na:
1. Ruchowe- ćwiczą umiejętności fizyczne i umysłowe. Zabawy ruchowe pomagają wprzyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci zarówno jeśli chodzi o naukę języka, ale również właściwą motorykę i sprawność fizyczną. Rozwijają wyobraźnię, a aktywność fizyczna pomaga dzieciom, które mają problemy z koncentracją i nadpobudliwością . Przykłady zabaw ruchowych stosowanych na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu:
Say Hello with your hand (foot, nose).Zabawa utrwalająca słownictwo dotyczące części ciała Nauczyciel wydaje polecenia, a dzieci witają się w różny sposób. Podają sobie ręce, dotykają się stopami, łokciami lub nosami. Używają zwrotu: Hello head! Hello foot!itd.
Now you are cars! Drive! Now you are horses. Run! Zabawa utrwalająca wybrane czasowniki oraz tryb rozkazujący. Nauczyciel wydaje polecenia, aby dzieci wcielały się w zwierzęta i przedmioty, oraz wykonywały różne czynności. Balls - Bounce! Singers - sing!itp.
Verbsgame. Zabawa utrwalająca nazwy czasowników. Nauczyciel przygotowuje obrazki ilustrujace różne czynności np.run,swim,fly,dance,walk. Obrazki rozkłada są na podłodze. Jedno z dzieci pokazuje jakąś czynność. Inni muszą odnaleźć odpowiedni obrazek i stanąć obok niego.
Yellow (green, red, blue, pink) tickets, please!Zabawa ćwicząca spostrzegawczość dzieci, utrwalająca znajomość nazw kolorów i umiejętność liczenia do 6. W sali nauczyciel ustawia rzędy krzesełek, na każdym umieszcza kartkę z kolejną cyfrą od 1 do 6. W pierwszym rzędzie kartki są zielone, w drugim czerwone, w trzecim żółte, a w czwartym niebieskie. Nauczyciel rozdaje dzieciom bileciki w czterech różnych kolorach (tych samych, co karteczki na krzesłach) z odpowiednią ilością kropek - od 1 do 6. Gdy dzieci wejdą do sali mówimy na przykład: Yellowticketsplease! Wówczas wszystkie dzieci mające żółte bilety podchodzą do rzędu z żółtymi karteczkami i znajdują swoje miejsca po przeliczeniu kropek na bilecie. Przed zajęciem miejsca mówią np. I’vegotnumber5.
A pig and a piggy bankZabawa ćwicząca rozpoznawanie znanych dzieciom przedmiotów i łączenie ich w kategorie w zależności od tego, na jaką głoskę zaczyna się słowo. Nauczyciel przygotowyje ilustracje przedstawiające znane dzieciom przedmioty, np słowa rozpoczynające się głoską:
(p) pig, piggy bank, pencil, pear, parrot, picture
(k) car, cat, clock, kite, clown, carrot
(s) star, sock, sweet, sun, swing, sun
(h) hippo, hat, hamburger, head, hen, heart,
(d) dog, door, duck, dice, dress, doll
Grę można rozpocząć po sprawdzeniu, czy dzieci znają słowa, które się w niej pojawiają. Nauczyciel pokazując kolejne karty pyta dzieci What’sthis? Karty powinny być ułożone na podłodze, tak aby kolejno występowały te przedstawiające przedmioty, których nazwy zaczynają się tą samą głoską. Ilość kart powinna być dostosowana do liczby dzieci. Prosimy pary dzieci, by chodząc po Sali zbierały obrazki tych przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą samą głoską. Grę wygrywa ta para dzieci, która najszybciej odnajdzie wszystkie wyrazy zaczynające się od danej głoski.
2. Konstrukcyjne- ćwiczą sprawność manualną dziecka oraz rozbudzają jego kreatywność. Zabawy tego typu doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy. Wyzwalają pomysłowość, wdrażają do skupienia uwagi, uczą obserwacji. Bardzo przydatne w celu utrwalenia słownictwa języka angielskiego. Najpopularniejszą zabawką konstrukcyjną w przedszkolu są klocki. Przykład zabawy konstrukcyjnej na zajęciach angielskiego w przedszkolu:
Let`sbuild a house (zabawa klockami). Nauczyciel mówi do dzieci:Let’sbuild ahouse.Następniedzieli dzieci na grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw klocków oraz zadanie do wykonania. Nauczyciel mówi: Build a big house, Build a littlehouse. Zabawę tę można przeprowadzić także w celu utrwalenia kolorów. Każda grupa dostaje zestaw klocków z przewagą danego koloru. Następnie nauczyciel objaśnia zadanie: Build a bluehouse, Build a red house.
3. Muzyczne- kształcą wrażliwość muzyczną i rozwijają wyobraźnię. Piosenki i rymowanki zwykle zawierają powtarzający się element, np. refren. Zapamiętywaniu materiału z języka angielskiego sprzyja melodia, rytm, rym oraz często towarzyszący piosence ruch. Piosenka jest bardzo dobrą formą do uczenia się struktur zdaniowych i zasad gramatycznych. Dziecko śpiewając piosenkę w jezyku angielskim i widząc jednocześnie ilustracje, niejako wkracza w jej świat i zapamiętuje treść. Ponadto piosenka kształtuje prawidłową wymowę Przykład zabawy muzycznej z zakresu nauczania jezyka angielskiego w przedszkolu:
Parts of body. Nauczyciel odtwarza piosenkę “Head and shoulders”, opkazuje części ciała zgodnie ze słowami piosenki. Dziecinaśladująipowtarzająsłowapiosenki.
“Head and shoulders, knees and toes,
Knees and toes.
Head and shoulders, knees and toes,
Knees and toes.
And eyes, and ears, and mouth,
And nose.
Head and shoulders, knees and toes,
Knees and toes” .
4. Plastyczne-wspomagają nauczanie języka angielskiego, kształtują ich wrażliwość estetyczną. Umożliwiają rozwinięcie umiejętności psychomotorycznych. Wycinanie, rysowanie, kolorowanie, wyklejanie, lepienie, modelowanie pozwalają utrwalać poznane słowa i struktury językowe. Twórcze prace plastyczne stymulują dzieci do mówienia o nich, nazywania elementów. Przykład zabawy plastycznej na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu:
Zabawa farbą. Dzieci moczą palce w farbie, którą wcześniej nauczyciel umieszcza na kawałku tektury, po czym robią odciski na kartce papieru. Odcisk może być jeden lub więcej. Wokół odcisku dzieci rysują linię, tak by całość przypominała jakieś zwierzę. Po wykonaniu prac, dzieci pokazują swoje zwierzątka, pytając: What’sthis?
Pozostałe dzieci zgadują. A pig? A dog? A cat?
Let’smake a zoo (zabawa z plasteliną). Nauczyciel przygotowuje makietę i mówi:Let’smake a zoo. Dzieci otrzymują od nauczyciela polecenie ulepienia określonych zwierząt:Make a giraffe, makeanelephant, etc. Po wykonaniu prac, na hasło nauczyciela: Let’smake a zoo, dzieci kompletują Zoo, umieszczając zwierzęta w klatkach. Nauczyciel: There’sanelephant in the zoo. Dziecko, które wykonało słonia, umieszcza go w Zoo. Therearemonkeys in the Zoo. Dzieci, które wykonały małpy, umieszczają je w Zoo.
Przed wyborem zabawy nauczyciel powinien krytycznie ocenić jej przydatność i związane z nią korzyści językowe, poznawcze oraz społeczne.
Podgląd treści
Przykłady zabaw na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu:
Gry i zabawy doskonalą różne sprawności umysłowe dzieci: spostrzegawczość, uwaga, pamięć, umiejętność analizy i syntezy wzrokowej, zdolność porównywania i klasyfikowania. Zabawy i gry stwarzają okazję do logicznego myślenia a oprócz wartości edukacyjnych niosą ze sobą wartości wychowawcze. Uczą zdrowej rywalizacji, pracy w grupie i zespole. Zabawa powinna zawierać jak najwięcej elementów aktywizujących, aby była dla dzieci ciekawa. Szczególnie użyteczne są zabawy w grupach o zróżnicowanym wieku i możliwościach uczestników. Stwarzają one okazję do wzajemnej pomocy i integracji.Zabawy na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu można podzielić na:
Ruchowe- ćwiczą umiejętności fizyczne i umysłowe. Zabawy ruchowe pomagają wprzyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci zarówno jeśli chodzi o naukę języka, ale również właściwą motorykę i sprawność fizyczną. Rozwijają wyobraźnię, a aktywność fizyczna pomaga dzieciom, które mają problemy z koncentracją i nadpobudliwością. Przykłady zabaw ruchowych stosowanych na zajęciach języka angielskiego w przedszkolu:
Say Hello with your hand (foot, nose).Zabawa utrwalająca słownictwo dotyczące części ciała Nauczyciel wydaje polecenia, a dzieci witają się w różny sposób. Podają sobie ręce, dotykają się stopami, łokciami lub nosami. Używają zwrotu: Hello head! Hello foot!itd.
Now you are cars! Drive! Now you are horses. Run! Zabawa utrwalająca wybrane czasowniki oraz tryb rozkazujący. Nauczyciel wydaje polecenia, aby dzieci wcielały się w zwierzęta i przedmioty, oraz wykonywały różne czynności. Balls - Bounce! Singers - sing!itp.
Verbsgame. Zabawa utrwalająca nazwy czasowników. Nauczyciel przygotowuje obrazki ilustrujace różne czynności np.run,swim,fly,dance,walk. Obrazki rozkłada są na podłodze. Jedno z dzieci pokazuje jakąś czynność. Inni muszą odnaleźć odpowiedni obrazek i stanąć obok niego.
Yellow (green, red, blue, pink) tickets, please!Zabawa ćwicząca spostrzegawczość dzieci, utrwalająca znajomość nazw kolorów i umiejętność liczenia do 6. W sali nauczyciel ustawia rzędy krzesełek, na każdym umieszcza kartkę z kolejną cyfrą od 1 do 6. W pierwszym rzędzie kartki są zielone, w drugim czerwone, w trzecim żółte, a w czwartym niebieskie. Nauczyciel rozdaje dzieciom bileciki w czterech różnych kolorach (tych samych, co karteczki na krzesłach) z odpowiednią ilością kropek - od 1 do 6. Gdy dzieci wejdą do sali mówimy na przykład: Yellowticketsplease! Wówczas wszystkie dzieci mające żółte bilety podchodzą do rzędu z żółtymi karteczkami i znajdują swoje miejsca po przeliczeniu kropek na bilecie. Przed zajęciem miejsca mówią np. I’vegotnumber5.A pig and a piggy bankZabawa ćwicząca rozpoznawanie znanych dzieciom przedmiotów i łączenie ich w kategorie w zależności od tego, na jaką głoskę zaczyna się słowo. Nauczyciel przygotowyje ...