Dodaj publikację
Autor
Danuta Begierska
Data publikacji
2019-02-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
130

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji j.polskiego w klasie 8 szkoły podstawowej.
 Pobierz (pdf, 274,6 KB)

Podgląd treści

Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli?-analiza i interpretacja tekstu S. Sojki
,,Tolerancja’’.

Scenariusz lekcji z j. polskiego w klasie 8

Przebieg lekcji:

1.Czynności organizacyjne(obecnośd, sprawdzenie pracy domowej)
2.Rozdanie uczniom przygotowanych QR Kodów, na których uczniowie mają zadania do wykonania.
Uczniowie wklejają kod do zeszytu, korzystając ze smartfonów odczytują polecenie zawarte w
QRKodach (adres strony, gdzie można łatwo taki kod dla uczniów wygenerowad np.
https://www.qrcode-monkey.com/#text)
Na QRKodzie umieszczone są pytania:
1. Czym jest dla Ciebie tolerancja .Sformułuj minimum 2 zdania.
2.Utwórz rodzinę wyrazów tolerancja.

Po wykonaniu zadania uczniowie odczytują swoje wypowiedzi.
3.Wspólne wysłuchanie piosenki S. Sojki, Tolerancja.
4.Po wysłuchaniu piosenki, uczniowie przystępują do pracy z tekstem.
a)ustalenie, kto jest nadawcą, wyszukiwanie odpowiednich fragmentów
np .nie mówimy -1os.I.mn.
tego pragnę-1os.l.poj.
tego szukam-1os.l.poj.
b)jaki jest podmiot liryczny- wrażliwy, czuły, chce aby ludzie się rozumieli, akceptowali, aby byli
otwarci wobec siebie.
5.Wyszukiwanie środkach stylistycznych zastosowanych w wierszu. Najpierw uczniowie mogą
wykonad proste dwiczenie przygotowane przeze mnie na Learning Apps.
https://learningapps.org/6494447
Jeśli nie mamy dostępu do tablicy interaktywnej, możemy przygotowad to proste, a zarazem ciekawe
dwiczenie dla uczniów, w formie drukowanej na kartkach.
Uczniowie najpierw wykreślają ukryte anafora, pytanie retoryczne, epitety, metafora, porównanie,
powtórzenie. Następną czynnością jest wskazanie w tekście odpowiednich przykładów środków
poetyckich.(można nagrodzid ocenami najszybciej pracujących uczniów).
6.Kodowanie offline
Uczniowie dostają karty pracy z zakodowanymi treściami, ich zadaniem jest rozszyfrowanie.(Kartki
wklejają wraz z rozwiązaniami do zeszytu).Można np. zaszyfrowad przesłanie wiersza

KOD: ŹCTYR DŻĄ YRNGTCÓEŻŁÓŻO co po rozszyfrowaniu brzmi: Warto byd tolerancyjnym.
Można posłużyd się innym szyfrowaniem np. zegarowym, ułamkowym lub Cezara.
7.Gałązka logiczna (sztuka argumentowania)
Jeśli:
Jestem tolerancyjny


To:
Inni mogą czud się akceptowani:
Wtedy:
Nikt nie czuje się gorszy

Wszyscy mamy takie sama prawa.


8.Jako podsumowanie prosimy uczniów o szybkie narysowanie w zeszycie czterech dłoni zwróconych
w swoją stronę i wpisanie na niej czterech słów odnoszących się do tolerancji np. szacunek, empatia,
życzliwośd, wolnośd, akceptacja.
9.Zadanie domowe : Jakie wrażenie wywarł na Tobie wiersz Sojki?