Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI POLONISTYCZNEJ
PROWADZĄCA: Katarzyna Tołłoczko
KLASA: 2
CZAS: 45 minut
TEMAT: Rzeczowniki i czasowniki – utrwalenie wiadomości.
OBSZARY Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Uczeń:
- słucha z uwaga wypowiedzi nauczyciela
- wykonuje zadanie wg usłyszanej instrukcji
- rozróżnia rzeczowniki, czasowniki i stosuje je w poprawnej formie
- podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów
- wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i obserwacji świata
CELE OGÓLNE:
Nazywanie części mowy, utrwalenie poznanej wiedzy.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- wyszukuje rzeczowniki i czasowniki wśród grupy wyrazów
- grupuje odpowiednio wyrazy
- dopasowuje pytanie do odpowiednich części mowy
- rozumie pytanie i odpowiada na nie
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- potrafię wymienić wyrazy o które zapytam: co to jest? kto to jest?
- potrafię wymienić wyrazy o które zapytam: co robi? co się z nim dzieje?
- umiem nazwać te wyrazy
NACOBEZU:
- Zapamiętaj! Czasowniki są określeniem czynności. Rzeczowniki wskazują osobę, rzecz,
rośliny, zwierzęta.
METODY PRACY:
- burza mózgów, problemowa, ćwiczenia praktyczne
FORMY PRACY:
- indywidualna, w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wędki, papierowe rybki, karton z zapisanymi kartkami, magnesy, wklejki do zeszytów.
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza lekcji
Zadnia nauczyciela
Zadania ucznia
Czas
Organizacyjna
1. Powitanie. Sprawdzenie obecności. Przypomnienie materiału z ostatniej lekcji. Podanie tematu i celów w języku ucznia.
1. Powitanie, udzielenie odpowiedzi na pytanie nauczyciela
7 min.
Główna
Zabawa „Idziemy na ryby”. Podział na 2 grupy. Uczniowie mają za zadanie złowić ryby wg wskazówek nauczyciela.*
Stawianie pytań do wylosowanych wyrazów (rybek).
Nauczyciel przypina do tablicy części mowy i pytania określające je (rzeczowniki i czasowniki). Prośba do uczniów o wylosowanie z pudełka kartki z wyrazem, przeczytanie na głos i dopasowanie jej do odpowiedniej części mowy.
Nauczyciel rozdaje uczniom wklejki do zeszytu. Prośba o wklejenie do zeszytu i uzupełnienie tabelki poprzez wpisanie po 1-2 wyrazy z tablicy.
Słucha poleceń nauczyciela. Wykonuje zadanie wg wskazówek nauczyciela.
3. Udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela.
4.Uczniowie losowo wybrani podchodzą do tablicy, losują kartki z wyrazami, odczytuje na głos i dopasowuje do odpowiedniej części mowy
Uczniowie wklejają wklejki do zeszytów i uzupełniają wpisując po 1-2 wyrazy do tabelki w odpowiednie miejsce.
31 min.
Podsumowująca
Zabawa na podsumowanie. Nauczyciel ustala z uczniami znaki do pokazania, które określają rzeczownik i czasownik, np. Kciuk w górę to rzeczownik a w dół to czasownik. Podaje wyrazy a wszyscy uczniowie poprzez pokazanie umówionego znaku wskazują czy był to rzeczownik czy czasownik.
Prośba o dokończenie zdania: „Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się ...
Uczeń z uwagą słucha nauczyciela. Udziela odpowiedzi na zadane pytanie poprzez pokazanie umówionego znaku.
7. Uczeń ...