Dodaj publikację
Autor
Beata Dżoń
Data publikacji
2019-02-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
126

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

plan pracy z zajęć rewalidacyjnych
 Pobierz (docx, 41,6 KB)

Podgląd treści

PLAN ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH

ZAJĘCIA REWALIDACJNE

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:

Program zajęć rewalidacyjnych przeznaczony jest dla ucznia niepełnosprawnego umysłowo w stopniu lekkim rozpoczynającego naukę w gimnazjum, uczęszczającego do klasy pierwszej integracyjnej. Posiadającego orzeczenie do kształcenia specjalnego.

Cele ogólne pracy indywidualnej z uczniem z upośledzeniem w stopniu lekkim:

korygowanie i rozwijanie zaburzonych funkcji,

wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,

pobudzanie do zainteresowania nauką,

doskonalenie technik szkolnych,

dostosowanie programu nauczania (programu kształcenia ogólnego) do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, pozostającego w szkole ogólnodostępnej,

wspomaganie ucznia w procesie uczenia się,

zachęcanie do systematycznej pracy,

mobilizowanie do wytrwałości i systematyczności,

kształtowanie osobowości ucznia,

rozwijanie zainteresowań ucznia,

współpraca z nauczycielem wychowawcą, nauczycielami przedmiotu, rodzicami.

wsparcie emocjonalne.

Cele szczegółowe pracy indywidualnej z uczniem z upośledzeniem w stopniu lekkim:

indywidualizacja procesu kształcenia stymulująca rozwój ucznia,

dążenie do wyrównania poziomu wiedzy ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim do standardów określonych w programie kształcenia,

zwrócenie uwagi na istotę samodzielnej lub systematycznej pracy oraz jej kontrola,

właściwa organizacja procesów nauki, kierowanie nimi i kontrolowanie efektów edukacji,

wprowadzanie na lekcjach metod pracy (pokaz, ilustracje, schematy, foliogramy, doświadczenia, eksperymenty, metoda laboratoryjna, środki audiowizualne) ułatwiających opanowanie danego tematu uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

integracja ze środowiskiem rówieśniczym,

mobilizacja do aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły,

wzbudzanie u ucznia potrzeby samorealizacji,

przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie poprzez utrwalanie materiału),

rozwijanie funkcji poznawczych: spostrzegawczości, uwagi, myślenia,

wspomaganie rozwoju mowy, kształcenie umiejętności komunikowania,

dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych,

rozbudzanie ciekawości poznawczej,

kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Działania podejmowane w ramach pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim:

Poznanie ucznia przez nauczyciela.

Wnikliwa obserwacja ucznia i zebranie informacji na temat podopiecznego w zakresie: przyswajania przez ucznia pojęć, umiejętności ich definiowania i budowania systemu pojęć, wydawania opinii, sądów, argumentowania, wartościowania, wnioskowania nawet na materiale konkretnym, ale szczególnie na materiale abstrakcyjnym, symbolicznym, opanowywania podstawowych technik szkolnych: czytania, pisania, liczenia i mówienia, odpowiednim odbiorze intencji i rozumieniu innych osób, trwałym zapamiętywaniu treści, szczególnie powiązanych ze sobą logicznie oraz zaburzonej uwagi (trudności z koncentracją, zdolnością selekcjonowania informacji).

Stworzenie uczniowi szansy poznania samego siebie.

Poznanie słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń.

Indywidualizacja i opieka nad uczniem w czasie procesu dydaktycznego.

Wzbogacenie lekcji o środki dydaktyczne, które wspomagać będą przyswajanie wiedzy przez ucznia.

Stwierdzenie, jakie zmysły ucznia w największym stopniu uczestniczą w przyswajaniu wiedzy, a więc czy jest wzrokowcem, słuchowcem, czy jest uzdolniony jest manualnie. Dostosowanie tempa ...