Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH
ZAJĘCIA REWALIDACJNE
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Program zajęć rewalidacyjnych przeznaczony jest dla ucznia niepełnosprawnego umysłowo w stopniu lekkim rozpoczynającego naukę w gimnazjum, uczęszczającego do klasy pierwszej integracyjnej. Posiadającego orzeczenie do kształcenia specjalnego.
Cele ogólne pracy indywidualnej z uczniem z upośledzeniem w stopniu lekkim:
korygowanie i rozwijanie zaburzonych funkcji,
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,
pobudzanie do zainteresowania nauką,
doskonalenie technik szkolnych,
dostosowanie programu nauczania (programu kształcenia ogólnego) do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, pozostającego w szkole ogólnodostępnej,
wspomaganie ucznia w procesie uczenia się,
zachęcanie do systematycznej pracy,
mobilizowanie do wytrwałości i systematyczności,
kształtowanie osobowości ucznia,
rozwijanie zainteresowań ucznia,
współpraca z nauczycielem wychowawcą, nauczycielami przedmiotu, rodzicami.
wsparcie emocjonalne.
Cele szczegółowe pracy indywidualnej z uczniem z upośledzeniem w stopniu lekkim:
indywidualizacja procesu kształcenia stymulująca rozwój ucznia,
dążenie do wyrównania poziomu wiedzy ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim do standardów określonych w programie kształcenia,
zwrócenie uwagi na istotę samodzielnej lub systematycznej pracy oraz jej kontrola,
właściwa organizacja procesów nauki, kierowanie nimi i kontrolowanie efektów edukacji,
wprowadzanie na lekcjach metod pracy (pokaz, ilustracje, schematy, foliogramy, doświadczenia, eksperymenty, metoda laboratoryjna, środki audiowizualne) ułatwiających opanowanie danego tematu uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
integracja ze środowiskiem rówieśniczym,
mobilizacja do aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły,
wzbudzanie u ucznia potrzeby samorealizacji,
przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie poprzez utrwalanie materiału),
rozwijanie funkcji poznawczych: spostrzegawczości, uwagi, myślenia,
wspomaganie rozwoju mowy, kształcenie umiejętności komunikowania,
dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych,
rozbudzanie ciekawości poznawczej,
kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Działania podejmowane w ramach pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim:
Poznanie ucznia przez nauczyciela.
Wnikliwa obserwacja ucznia i zebranie informacji na temat podopiecznego w zakresie: przyswajania przez ucznia pojęć, umiejętności ich definiowania i budowania systemu pojęć, wydawania opinii, sądów, argumentowania, wartościowania, wnioskowania nawet na materiale konkretnym, ale szczególnie na materiale abstrakcyjnym, symbolicznym, opanowywania podstawowych technik szkolnych: czytania, pisania, liczenia i mówienia, odpowiednim odbiorze intencji i rozumieniu innych osób, trwałym zapamiętywaniu treści, szczególnie powiązanych ze sobą logicznie oraz zaburzonej uwagi (trudności z koncentracją, zdolnością selekcjonowania informacji).
Stworzenie uczniowi szansy poznania samego siebie.
Poznanie słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń.
Indywidualizacja i opieka nad uczniem w czasie procesu dydaktycznego.
Wzbogacenie lekcji o środki dydaktyczne, które wspomagać będą przyswajanie wiedzy przez ucznia.
Stwierdzenie, jakie zmysły ucznia w największym stopniu uczestniczą w przyswajaniu wiedzy, a więc czy jest wzrokowcem, słuchowcem, czy jest uzdolniony jest manualnie. Dostosowanie tempa ...