Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program nauczaniaElementy programowania(przedmiot uzupełniający, liceum ogólnokształcące)Leon Plebanek
Cele kształcenia - wymagania ogólne (z podstawy programowej przedmiotu informatyka)
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Uczeń:
prowadzi dyskusje nad sytuacjami problemowymi;
-formułuje specyfikacje dla wybranych sytuacji problemowych;
-projektuje rozwiązanie: wybiera metodę rozwiązania, odpowiednio dobiera narzędzia komputerowe, tworzy projekt rozwiązania;
-realizuje rozwiązanie na komputerze za pomocą oprogramowania aplikacyjnego lub języka programowania;
-testuje otrzymane rozwiązanie, ocenia jego własności, w tym efektywność działania oraz zgodność ze specyfikacją;
-przeprowadza prezentację i omawia zastosowania rozwiązania.
Tematyka zajęć
Klasa druga (1 godz x 34 tyg)
Programowanie strukturalne w języku c++ w środowisku code blocks
- instalacja środowiska code blocks
- witaj świecie - pierwszy program - pojęcie zmiennej, typy zmiennych
- operatory arytmetyczne- program pole trójkąta, wzór Herona- instrukcja warunkowa if , instrukcja wyboru switch- program równanie kwadratowe- instrukcje pętli while, do while, for- program nwd, nww
- własne funkcje i procedury w c++- program gra w odgadywanie liczby- zmienne tablicowe- liczby pseudolosowe, program totolotek- zmienne plikowe- tablica kodów ASCII
- szyfrowanie tekstów- program gra mastermind
Programowanie obiektowe w języku c++ w środowisku borland builder
- instalacja środowiska borland c++ builder- programowanie sterowane zdarzeniami, witaj świecie – pierwszy projekt, komponenty label, button- komponent edit- projekt pole trójkąta- projekt nwd, nww- projekt równanie kwadratowe- przetwarzanie plików, komponent memo, opendialog, closedialog- komponent timer- zdarzenia onkeypressed, onkeyup, onkeydown- komponent grid- projekt mastermind (3 godz)- właściwość canvas komponentów, metody graficzne
- projekt gra w 15 (4 godz)
Klasa 3 (1 godz x 26 tyg)
Programowanie webowe
- przegląd technologii webowych, instalacja pakietu xampp (alternatywnie korzystanie z darmowego hostingu z obsługą skryptów php)
- język znaczników html, arkusze stylów css (2 godz)- programowanie frontendowe w Java script- zegar na stronie www - zmienne i funkcje w Java script
- skrypt równanie kwadratowe- aplikacja gra w odgadywanie hasła (3 godz)- programowanie backendowe (php, mysql)- pierwszy skrypt php – witaj świecie- zmienne w php, napisy, operator kropki- przesyłanie danych z formularzy do skryptu php (post, get)- formularz zamówienia online
- tworzenie bazy danych i tabel w phpmyadmin- tworzenie bazy w mysql, zapytania do bazy- formularz logowania (2 godz)- projekt głosowanie online (2 godz)
- projekt ankieta online ( 4 godz)
Opis założonych osiągnięć ucznia – wymagania na poszczególne oceny szkolne
Programowanie strukturalne w języku c++ (code blocks)
2
3
4
5
6
Uruchamia środowisko code blocks, potrafi otworzyć, zapisać , skompilować i uruchomić program w środowisku code blocks, posługuje się edytorem code blocks- ustawia parametry pracy, tworzy folder roboczy projektu, posługuje się drzewem projektu.Potrafi ...