Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Raj
Data publikacji
2019-02-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy do wykorzystania na lekcji z chemii do tematu "Woda i napoje dnia codziennego" dla uczniów klasy I w szkole ponadgimnazjalnej - zakres podstawowy
 Pobierz (pdf, 44,7 KB)

Podgląd treści

Karta pracy ucznia – „Woda i napoje dnia codziennego”

1. Woda i napoje – badanie podstawowych właściwości.

 Woda

wzór chemiczny - …………………………..

Barwa:……………………………
Zapach: …………………………….
Odczyn na podstawie barwy papierka uniwersalnego: …………………
Woda ma zdolność do rozpuszczania ……………………………..

Coca-cola

Barwa: …………………………………
smak: ……………………………………..
Odczyn na podstawie barwy papierka uniwersalnego: ………………………….

 Mleko

Barwa: …………………………………
Odczyn na podstawie barwy papierka uniwersalnego:……………………….

Sok owocowy

Barwa: ……………………………..
Smak:………………………………………….
Odczyn na podstawie barwy papierka uniwersalnego: ……………………………

2. Napoje - pisanie nazw składników (można wykorzystac etykiety napojów)

 Woda mineralna – zawiera rozpuszczone sole w postaci jonów

Kationy
Ca2+
Mg2+
Na+
K+

Aniony
HCO3
SO4
2-
Cl-
F-

Coca-cola

C12H22O11 -…………………………………
E150 d - ……………………………………
CO2 - …………………………………..
E 338 H3PO4 - ………………………………………….
C8H10N4O2 - …………………………………………….

 Mleko

H2O - ………………………………………..
Estry glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych - ………………………………
Składnik zbudowany z aminokwasów - ……………………….

C12H22O11 - ………………………….
Witaminy rozpuszczalne w wodzie - ……………………..
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - ……………………….
Składniki mineralne - ………………………………………

Sok owocowy

Cukry proste……………………………............................
witaminy…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3. Woda i napoje – określanie działań składników

 Woda - ma wiele funkcji biologicznych dla życia ludzkiego. Na przykład:

- rozprowadza w organizmie ………………………….., ………………………………., ………………………………………
- Woda mineralna – działanie składników mineralnych
- uczestniczy w tworzeniu tkanki kostnej ………………………..
- wpływa na prawidłową pracę serca ……………………………….
- obniża ciśnienie krwi ……………………
- odpowiada za regulacje ciśnienia krwi ………………………….
- reguluje pH krwi (odczyn) ………………………………
- zapobiega próchnicy …………………………………

Coca-cola

- może osłabiać kości……………
- daje energię, w dużych ilościach prowadzi do próchnicy zębów, cukrzycy……………………..
-pobudza pracę serca, poprawia nastrój, koncentrację, w nadmiarze uzależnia……………

 Mleko

- buduje mięsnie, tkanki……………………….
- daje energię, u dorosłych może być nie trawiony………………
- daje wysoką energię, izoluje przed utratą ciepła, wody ………………..
- zapobiega krzywicy …………………………………………
- pomaga zachować młody wygląd skóry i dobry wzrok……………….
-wpływa na płodność…………………
- wpływa na krzepnięcie krwi……………………..
-służy do produkcji czerwonych krwinek……………………………
-przeciwdziała anemii …………………………………

Sok owocowy

- wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego…………………….
-wpływa na stan skóry i wzrok ……………………………………