Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: Inne sposoby otrzymywania soli.
Cele lekcji:
A) dydaktyczno – wychowawcze:
- wprowadzenie innych sposobów otrzymywania soli: tlenek metalu + kwas oraz tlenek niemetalu + zasada
- wprowadzenie ogólnego zapisu poznanych sposobów otrzymywania soli
B) operacyjne:
- projektuje doświadczenia ilustrujące przebieg reakcji poznanych sposobów otrzymywania soli
- zapisuje równania reakcji: tlenek metalu + kwas oraz tlenek niemetalu + zasada
- proponuje różne metody otrzymywania wybranych soli
I. Metody pracy:
- słowno- oglądowa
- praktyczna
II. Pomoce naukowe:
- karty pracy
- odczynniki: magnez, kwas siarkowy(VI), szkło laboratoryjne
III. Ogniwa lekcji:
1. Organizacja klasy:
- sprawdzenie obecności
- powtórzenie wiadomości
- podanie tematu lekcji i tematu działu
- rozdanie kart pracy
2. Część właściwa lekcji:
*nawiązanie do nowego tematu przez przypomnienie, że poznanych sposobów otrzymywania soli
*D1. ( pokaz na rzutniku pisma) Reakcja tlenku wapnia z kwasem solnym: punkt 1 karty
*D2. Reakcja tlenku magnezu z kwasem azotowym(V): punkt 2 karty
*D3. Reakcja tlenku węgla(IV) z wodą wapienną : punkt 3 karty
*ćwiczenia w pisaniu reakcji otrzymywania soli poznanymi dotychczas sposobami: punkt 4 karty
*ćwiczenia w pisaniu równań reakcji otrzymywania soli oraz w nazewnictwie soli: punkt 5 karty
*podsumowanie lekcji : sposoby otrzymywania soli- zastosowanie ich do rozwiązania chemografu: punkt 6 karty pracy
*Zadanie zadania domowego
Otrzymaj na cztery poznane sposoby siarczan(VI) magnezu.
KARTA PRACY: Inne sposoby otrzymywania soli
1.
D1.
Opis: Doświadczenie na rzutniku pisma.
CaO
HCl + oranż metylowy
Obserwacja: CaO reaguje z ............................ ............................, jednocześnie roztwór ............................. zabarwienie.
Wniosek
CaO+ ....HCl → ................... + H2O
W reakcji powstaje ................. + woda.
| |
|TLENEK METALU + KWAS → ............................. + WODA |
2.
D2.
Opis:
MgO
HNO3 + oranż metylowy
Obserwacja:............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. .
Wniosek: W wyniku reakcji tlenku magnezu z kwasem azotowym(V) tworzy się sól: ................... ..................................... .
MgO+ ....HNO3 → ................... + H2O
3.
D3.
Opis:
CO2( z płuc)
woda wapienna
Ca(OH)2
Obserwacja: Woda wapienna pod wpływem .................. ................ (....) z płuc .................. .
Wniosek: W wyniku reakcji tlenku ...............z zasadą tworzy się ................................. i ............ .
Ca(OH)2 + CO2 → ................... ↓ + H2O
( ..............................)
4. Otrzymaj na cztery poznane sposoby węglan wapnia, uzupełniając równania reakcji.
.............................................. → CaCO3 + H2O
.............................................. → CaCO3 + H2↑
.............................................. → CaCO3 + 2 H2O
.............................................. → CaCO3 + H2O
5. Uzupełnij lub dokończ reakcje i nazwij powstałą sól :
ZnO + H2SO4 → ............................. + ...........
(...................................)
SO3 + NaOH → ............................. + ...........
(...................................)
SO3 + ...................→ K2SO4 + .............
(.......................)
................ + HCl → MgCl2 + ...............
(............................)
6. Rozwiąż chemograf posługując się poznanymi metodami otrzymywania soli.
+O2 + H2SO4
Mg → A → B
↓+HCl
MgCl2
Zadanie domowe:
Otrzymaj na cztery poznane sposoby siarczan(VI) magnezu.