Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT LEKCJI: Festiwal wiedzy o kwasach i wodorotlenkach.
I: Cele lekcji:
A)Cele dydaktyczno- wychowawcze:
-uczeń zna wzory i nazewnictwo kwasów i wodorotlenków
-zna sposoby otrzymywania kwasów i wodorotlenków
-zna pojęcia: wskaźnik, wapno palone, wapno gaszone, kwaśne deszcze, dysocjacja jonowa
- zna zasady obchodzenia się z kwasami i zasadami
B)Cele operacyjne
- zapisuje równania reakcji otrzymywania kwasów i wodorotlenków
- stosuje poprawną nomenklaturę chemiczną
- określa zabarwienie wskaźników w roztworach wodnych kwasów i zasad
- zapisuje proces dysocjacji jonowej poznanych kwasów i zasad
- definiuje podstawowe pojęcia dotyczące kwasów i wodorotlenków
- opisuje doświadczenia i wyciąga z nich wnioski
II: Metody pracy: -słowno- oglądowa
- praca w grupach
III: Pomoce naukowe:
-karty pracy
-kryteria punktacji i kryteria ocen
-pliki z prawidłowymi rozwiązaniami
-kartki z numerami do losowania
IV: Ogniwa lekcji:
1. Organizacja klasy:
-podział klasy na grupy na podstawie losowania ( tworzymy sześć grup, na stolikach kładziemy kartki z numerami grup, osoba losująca numer na żółtym polu zostaje automatycznie grupowym, osoba losująca numer na różowym polu pełni funkcję czasomierza)
-zapisanie stanu klasy po informacji od dyżurnych
-rozdanie kart pracy i kart z punktacją
-podanie informacji o zadaniach i sposobie punktacji
2. Część właściwa lekcji:
UWAGA ! Wszystkie grupy rozwiązują takie same zadania, po ich wykonaniu nauczyciel wyświetla na rzutniku pisma prawidłowe odpowiedzi a uczniowie dokonują samooceny, którą zapisują na kartach samooceny dołączonych do kart pracy.
Podsumowanie pracy grup, zatwierdzenie ocen i wpisanie ich do dziennika. Przypomnienie terminu sprawdzianu z całego działu.
KARTA PRACY GRUPA ..........
Skład grupy:
1. 5.
2. 6.
3.
4.
„Festiwal wiedzy o kwasach i solach”
1.Uzupełnij puste miejsca w grafie wykorzystując wiadomości na temat podziału kwasów i wodorotlenków i ich nazewnictwa:
|Związki nieorganiczne |
|KWASY | | |
-Ca(OH)2................................
-..................(wodorotlenek miedzi(II))
|BEZTLENOWE | | |
-H2S (.....................) -H3PO4(...................)
-........(kwas chlorowodorowy) - ........................(siarkowy(VI)
2.Połącz nazwę związku z odpowiadającym jej wzorem sumarycznym:
H2 SO4 wodorotlenek żelaza(II)
Ca(OH)2 kwas siarkowy(VI)
HCl wodorotlenek potasu
KOH kwas chlorowodorowy
Fe(OH)2 wodorotlenek wapnia
3.Połącz w pary pojęcie z jego określeniem
|1. ZASADA | A |roztwór wodorotlenku wapnia |
|2. WSKAŹNIK | B |wodorotlenek rozpuszczalny w wodzie |
|3. WODOROTLENEK | C |związek chemiczny o wzorze ogólnym HnRn |
|4. KWAS | D |Ca(OH)2 |
|5.WAPNO GASZONE | E |tlenek wapnia |
|6. WAPNO PALONE | F |zdolność pochłaniania wody z otoczenia |
|7.WODA WAPIENNA | G |związki o wzorze Mn(OH)n |
|8.HIGROSKOPIJNOŚĆ | H |substancja zmieniająca barwę zależnie od odczynu roztworu |
|Pojecie |1 |
| |WZÓR |NAZWA |
|Substancja jest żrącym wodorotlenkiem | | |
|Żrący kwas beztlenowy | | |
|Wodny roztwór barwi oranż metylowy ...