Dodaj publikację
Autor
Jolanta Kołodziejczyk
Data publikacji
2019-02-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
116

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł ukazuje w jaki sposób zachęcić dzieci z klas młodszych do czytania w domu.
 Pobierz (docx, 566,4 KB)

Podgląd treści

Jak zachęcić uczniów do czytania?

Umiejętność płynnego czytania jest bardzo ważna w karierze ucznia oraz w dalszym jego życiu. Każdy nauczyciel klas młodszych dąży do tego, aby jego uczniowie dobrze czytali i rozumieli czytany tekst. Uczniowie z różnym skutkiem i w różnym tempie przyswajają tę umiejętność. Często mamy uczniów, którym czytanie nie sprawia kłopotu, czytają płynnie,

z właściwą dykcją, dobrze rozumieją przeczytany tekst i chętnie sięgają po książkę. W każdej klasie znajdą się też dzieci mające problemy z czytaniem wynikające z różnych przyczyn, co może powodować niechęć do czytania. Nauczyciel pomaga uczniom w przezwyciężeniu występujących trudności. Kieruje na specjalistyczne zajęcia. Stara się zachęcić uczniów do podjęcia nauki czytania podsuwając ciekawe lektury stosownie do zainteresowań uczniów, dyskutując nt. przydatności tej ważnej umiejętności, a także ucząc systematyczności w tej trudnej nierzadko sztuce. Czytanie w domu czasami przegrywa z innymi zajęciami, które są bardziej „atrakcyjne” dla dziecka.

Aby zachęcić uczniów do głośnego czytania w domu często organizuję konkursy czytelnicze, w które angażuję rodziców uczniów. W osiągnięciu postępów w czytaniu ważny jest codzienny trening czytania razem z rodzicem, bowiem „czytania można się nauczyć tylko przez czytanie”. Wspólne czytanie powinno przynosić radość, dlatego ważne jest, aby zadbać o właściwą atmosferę podczas czytania, a także o właściwy dobór lektur zgodny z zainteresowaniem dziecka.

Jednym ze sposobów są przygotowane karty czytelnicze z datami i możliwością wyboru długości czasu czytania. Oto jedna z nich.

Karta nr 1

Jak czytam w domu?

Codziennie czytaj przez wybraną ilość minut

pod kontrolą osoby dorosłej, która potwierdzi

ten fakt swoim podpisem.

_______________________________

Imię i nazwisko dziecka

Czytałem

15 min.

20 min.

30 min.

28 V pn.

29 V wt

30 V śr.

31 V czw.

1 VI pt.

4 VI pn.

wycieczka

5 VI wt.

6 VI śr.

7 VI czw.

8 VI pt.

_____________________________________

Podpis osoby słuchającej czytania

Każdy uczeń ma możliwość wyboru długości czasu czytania w zależności od chęci, samopoczucia, czy swoich możliwości. Ważne jest to, aby czytał codziennie, głośno oraz pod kontrolą osoby dorosłej np. mamy, taty, babci itp. Osoba słuchająca sprawdza poprawność czytania oraz kontroluje czas. Czytania nie zadaję na sobotę i niedzielę. W te dni uczeń ma możliwość uzupełnienia braku powstałego w ciągu tygodnia i zamalowania okienka. Na koniec uczniowie dostają oceny za czytanie oraz drobne nagrody np. zakładki do książki.

Staram się także zachęcić uczniów do czytania podczas ferii oraz wakacji. Wtedy opracowuję karty czytelnicze stosownie do okoliczności. Na ferie zimowe daję kartę „ Moja choinka” oraz ...