Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA
im. prof. Stanisława Tarnowskiego
w Tarnobrzegu
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH I HUMANISTYCZNYCH
STUDIA PODYPLOMOWE
KIERUNEK: EDUKACJA I TERAPIA DZIECI AUTYSTYCZNYCH, W TYM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
ROZWÓJ SYSTEMU DOTYKOWEGO U DZIECKA
Z ZABURZENIAMI AUTYSTYCZNYMI
Monika Białek
Nr karty słuchacza 189
Pracę przyjmuję Praca końcowa napisana
pod kierunkiem
..............................................
data i podpis promotora dr Anny Adamczyk
Tarnobrzeg 2017
SPIS TREŚCI
WSTĘP 3
ROZDZIAŁ I DZIECKO Z AUTYZMEM 4
1.1 Pojęcie Autyzmu 4
1.2 Charakterystyka zaburzeń autystycznych 5
1.3 Przyczyny zaburzeń autystycznych. 11
1.4 Diagnozowanie zaburzeń autystycznych 15
1.5 Integracja sensoryczna 18
ROZDZIAŁ II METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 24
2.1. Cel i przedmiot badań 24
2.2. Problemy i hipotezy badawcze. 25
2.3 Metoda badawcza 26
2.4.Charakterystyka terenu badań. 28
2.5.Charakterystyka badanego dziecka 28
ROZDZIAŁ III ANALIZA PRZYPADKU – DZIECKO Z NADWRAŻLIWOŚCIĄ DOTYKOWĄ 29
3.1 Informacje ogólne i opis środowiska rodzinnego 29
3.2.Diagnoza 30
3.3 Aktualne funkcjonowanie 31
3.4 Ocena funkcjonowania systemu dotykowego. 32
3.5 Zasady terapii systemu dotykowego 34
3.6 Ćwiczenia stymulujące układ dotykowy 35
ZAKOŃCZENIE 36
BIBLIOGRAFIA 37
SPIS TABEL 38
WSTĘP
Autyzm nie jest choroba, ale innym sposobem myślenia i spostrzegania świata. Jest to całościowe zaburzenie rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już
u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nie leczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Autyzm jest zaliczany do Globalnych Zaburzeń Rozwoju i nie powinien być mylony z autyzmem w schizofrenii, charakteryzującym się przeniesieniem aktywności poza rzeczywistość zewnętrzną, ucieczkę w świat wyobraźni.
W I rozdziale dokonałam przeglądu literatury na temat autyzmu. Analiza literatury pozwala stwierdzić, że zainteresowanie tym zagadnieniem zaznacza się od dawna. Problem ten porusza także wielu współczesnych autorów, którzy w swoich dziełach opisują metody i formy pomocy dzieciom o profilu autystycznym. Wskazują terapie dające ich zdaniem najlepsze efekty oraz opisują możliwie jak najdokładniej ich przebiegu. W rozdziel II z kolei zajęto się głębszym uzasadnieniem podjętych badań, opisano ich przedmiot, cele oraz problemy. Dokonano także prezentacji metod ...