Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski program adaptacyjno-wychowawczy
„Internat bez łez”
przeznaczony do realizacji
w Internacie przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
Opracowała: …….
……………., 2018
Charakterystyka programu
Podstawowym zadaniem internatu jest praca opiekuńczo - wychowawcza. We wrześniu każdego roku grono wychowanków placówki powiększa się o uczniów klas pierwszych. Program „Internat bez łez” przeznaczony jest do realizacji z wychowankami nowoprzyjętymi do internatu, angażuje wychowanków grupy II i innych chętnych mieszkańców internatu. Stanowi odpowiedź na problemy młodzieży z adaptacją w nowych warunkach, ponieważ włączenie się w obcą społeczność jest dużym przeżyciem psychicznym i niejednokrotnie stanowi poważny problem życiowy. Młody człowiek w nowym środowisku spotyka się z życiem grupowym normowanym regulaminem, rozkładem dnia i innymi rygorami, do których do tej pory nie był przyzwyczajony. Ponadto wychowanek musi liczyć się z potrzebami i przyzwyczajeniami innych osób oraz usamodzielniać się i dbać o swoje otoczenie. Zamieszkanie w innym miejscu, dostosowanie się do funkcjonowania poza środowiskiem rodzinnym i lokalnym, może wywoływać nie zawsze przyjemne doznania emocjonalne. Sytuacje takie wymagają ze strony wychowawców rozpoznania i troskliwej opieki. Dlatego też, podjęłam się przeprowadzenia spotkań adaptacyjnych dla młodzieży, w celu lepszego przystosowania się do nowych warunków i nowego środowiska.
Zaangażowanie wychowanków wcześniej zamieszkałych w internacie w realizację programu ma duże znaczenie z uwagi na inną, luźniejszą formę wspierania wychowanków nowoprzyjętych do internatu. Dodatkowo uwrażliwia na potrzeby młodszych oraz jest elementem wypełniającym czas wolny na etapie zwiększonego poczucia swobody, który ma czas właśnie u wychowanków klas drugich.
Uwagi o realizacji programu
Program „Internat bez łez” będzie realizowany w roku szkolnym 2018/2019 oraz 2019/2020 w miesiącach wrzesień- listopad. Ilość spotkań przewidziana na realizację programu - 13 godzin (1 godzina tygodniowo) - może ulec zwiększeniu w wypadku, gdy proces adaptacyjny wychowanków będzie przebiegał wolniej niż zakładam.
Zwieńczenie i podsumowanie programu - Wychowankowie zaprezentują siebie lub swoje zdolności podczas internackiego pokazu talentów w listopadzie, które zorganizowane będzie dla wszystkich mieszkańców internatu.
Cele programu
Cele ogólne:
Wspieranie procesu adaptacji wychowanków nowoprzyjętych do internatu,
Budowanie poczucia bezpieczeństwa,
Dbanie o społeczne i emocjonalne funkcjonowanie młodzieży, poprzez umiejętność nawiązania satysfakcjonujących kontaktów wychowanków z rówieśnikami i dorosłymi,
Zwiększenie poczucia tożsamości grupowej – współdziałania i współpracy w grupie,
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
6. Kształtowanie aktywności społecznej w internacie.
Cele szczegółowe:
W wyniku uczestnictwa w zajęciach wychowanek:
W odpowiedni sposób dostosuje się do warunków życia w internacie i wymagań, przez pryzmat pozytywnego patrzenia na siebie, swoje życie i otoczenie w którym przebywa,
Rozwija umiejętności interpersonalne, które ułatwiają współżycie z innymi ludźmi,
Odczuwa poczucie wspólnoty oraz przyjaznej atmosfery w internacie,
Jest zdolny do ...