Dodaj publikację
Autor
Ilona Effler
Data publikacji
2019-03-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
62

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tytuł programu: „ Bystre sówki” Temat programu: „Wprowadzenie do efektywnej nauki”. Autor: Ilona Effler, Pedagog szkolny Szkoły Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie. Adresaci: program zaadresowany jest do czterech uczniów Szkoły Podstawowej posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dwóch uczniów uczęszcza do klasy III i IV , a dwóch do klasy VI i VII. Miejsce i czas zajęć: gabinet pedagoga szkolnego w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. M. Dąbrowskiej , ul. Al. M. Dąbrowskiej 12/20 w Komorowie. Program będzie realizowany w terminie: od stycznia 2019r. do grudnia 2019r. Zajęcia będą się odbywały: cztery razy w tygodniu od stycznia 2019r. do grudnia 2019r. Dwa razy w tygodniu z całą grupą chłopców (4 osoby), jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców starszych), jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców młodszych). Czas pojedynczych zajęć: 60 min. Zadania: - poprawa funkcjonowania w szkole uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Cel główny programu: - kształtowanie wśród uczniów umiejętności szybszego i bardziej efektywnego uczenia się. Poprawa koncentracji oraz procesów poznawczych. Cele szczegółowe: - kształtowanie pozytywnej motywacji do nauki - rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności umysłowej - poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, - wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym umiejętności czytania, pisania i wypowiadania się - rozwijanie wyobraźni i kreatywności - poprawa relacji z rówieśnikami, - zachęcanie chłopców do interakcji społecznych, - zmniejszanie napięcia emocjonalnego uczniów i zdobycie przez nich - umiejętności panowania nad emocjami, - uświadomienie dzieciom potrzeby odpoczynku i relaksu. Metody i techniki: - ćwiczenia aktywujące pracę mózgu - Metoda Denisona, - zabawy ruchowe relaksacyjne, - ćwiczenia oddechowe relaksacyjne, - technika relaksacji mięśni według Jacobsona, - zajęcia czytelnicze z elementami bibliterapii, - techniki pamięciowe (mnemotechniki), - techniki szybkiego czytania, - zabawy relaksacyjne. Omówienie programu: Uczniowie objęci innowacyjnym programem pedagogicznym uczęszczają do klasy III,IV, VII i VIII. U każdego z tych uczniów stwierdzono dysharmonie w rozwoju poznawczym , takie jak: deficyty uwagi, trudności w koncentracji, trudności w zapamiętywaniu, trudności w postrzeganiu, kłopoty z koordynacją wzrokowo-ruchową, oraz deficyty percepcyjno- motoryczne powodujące uogólnione trudności w nauce. Ponadto uczniowie ci mają trudności w funkcjonowaniu emocjonalno- społecznym. Nie radzą sobie z emocjami i często bywają agresywni, co powoduje konflikty w relacjach z rówieśnikami. U dwóch chłopców rozpoznano Zespół Aspergera (jeden chłopiec z klasy III i jeden chłopiec z klasy VII), jeden uczen cierpi na Autyzm Atypowy (chłopiec z klasy VII), jeden chłopiec jest zagrożony niedostosowaniem społecznym (kl IV). Program zawiera wiele propozycji zajęć o charakterze edukacyjno- relaksacyjnym. To w jaki sposób dziecko się uczy , jak myśli i jak zapamiętuje , zależy nie tylko od zdolności dziecka i konkretnych umiejętności , lecz również od stanu całego organizmu, oraz od najbliższego otoczenia w którym dziecko przebywa. Na procesy myślenia i zapamiętywania oddziałuje również dobre przygotowanie miejsca do nauki. Wrażenia zmysłowe jakich dziecko doświadcza w tym miejscu wpływają na samopoczucie , poziom zmęczenia, koncentrację i sprawność umysłową. Dlatego zajęcia z dziećmi będą odbywały się w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu (temperatura w pomieszczeniu będzie wynosiła ok. 19 st. C.), pomieszczenie będzie wolne od hałasu i będzie to pomieszczenie w którym dzieci lubią przebywać (pokój przytulny, kolorowy, jasny, na ścianach w pokoju będą wisiały kolorowe obrazki , na półkach będą stały miłe maskotki). Podczas zajęć grupowych będą organizowane zajęcia poprawiające koncentrację , ćwiczące pamięć, zapoznające z technikami relaksacyjnymi i ćwiczenia zachęcające do interakcji społecznych.
 Pobierz (pdf, 202,7 KB)

Podgląd treści

INNOWACYJNY PROGRAM PEDAGOGICZNY


Tytuł programu: „ Bystre sówki”
Temat programu: „Wprowadzenie do efektywnej nauki”.
Autor: Ilona Effler, Pedagog szkolny Szkoły Podstawowej im. Marii
Dąbrowskiej w Komorowie.

Adresaci: program zaadresowany jest do czterech uczniów Szkoły
Podstawowej posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dwóch uczniów uczęszcza do klasy III i IV , a dwóch do klasy VI i VII.

Miejsce i czas zajęć: gabinet pedagoga szkolnego w Szkole Podstawowej w
Zespole Szkół Ogólnokształcących im. M. Dąbrowskiej , ul. Al. M.
Dąbrowskiej 12/20 w Komorowie.

Program będzie realizowany w terminie: od stycznia 2019r. do grudnia
2019r.

Zajęcia będą się odbywały: cztery razy w tygodniu od stycznia 2019r. do
grudnia 2019r.
Dwa razy w tygodniu z całą grupą chłopców (4 osoby),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców starszych),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców młodszych).

Czas zajęć: 60 min.

Zadania:

- poprawa funkcjonowania w szkole uczniów posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego.

Cel główny programu:

– kształtowanie wśród uczniów umiejętności szybszego i bardziej

Ilona Effler, Innowacyjny program pedagogiczny „Bystre Sówki”, 2019.

1

efektywnego uczenia się. Poprawa koncentracji oraz procesów
poznawczych.

Cele szczegółowe:

• kształtowanie pozytywnej motywacji do nauki
• rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności umysłowej

• poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym umiejętności

czytania, pisania i wypowiadania się
• rozwijanie wyobraźni i kreatywności
• poprawa relacji z rówieśnikami,
• zachęcanie chłopców do interakcji społecznych,
• zmniejszanie napięcia emocjonalnego uczniów i zdobycie przez nich

umiejętności panowania nad emocjami,

• uświadomienie dzieciom potrzeby odpoczynku i relaksu.

Metody i techniki:

• ćwiczenia aktywujące pracę mózgu- Metoda Denisona,
• zabawy ruchowe relaksacyjne,
• ćwiczenia oddechowe relaksacyjne,
technika relaksacji mięśni według Jacobsona,

• zajęcia czytelnicze z elementami bibliterapii,

techniki pamięciowe (mnemotechniki),
techniki szybkiego czytania,


• zabawy relaksacyjne.

Omówienie programu:
Uczniowie objęci innowacyjnym programem pedagogicznym uczęszczają do
klasy III,IV, VII i VIII. U każdego z tych uczniów stwierdzono dysharmonie w
rozwoju poznawczym , takie jak: deficyty uwagi, trudności w koncentracji,
trudności w zapamiętywaniu, trudności w postrzeganiu, kłopoty z koordynacją

Ilona Effler, Innowacyjny program pedagogiczny „Bystre Sówki”, 2019.

2

wzrokowo-ruchową, oraz deficyty percepcyjno- motoryczne powodujące
uogólnione trudności w nauce. Ponadto uczniowie ci mają trudności
w funkcjonowaniu emocjonalno- społecznym. Nie radzą sobie z emocjami
i często bywają agresywni, co powoduje konflikty w relacjach z rówieśnikami.
U dwóch chłopców rozpoznano Zespół Aspergera (jeden chłopiec z klasy III
i jeden chłopiec z klasy VII), jeden uczen cierpi na Autyzm Atypowy (chłopiec
z klasy VII), jeden chłopiec jest zagrożony niedostosowaniem społecznym
(kl IV).
Program zawiera wiele propozycji zajęć o charakterze edukacyjno-
relaksacyjnym.

To w jaki ...