Tytuł programu: „ Bystre sówki”
Temat programu: „Wprowadzenie do efektywnej nauki”.
Autor: Ilona Effler, Pedagog szkolny Szkoły Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie.
Adresaci: program zaadresowany jest do czterech uczniów Szkoły Podstawowej posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dwóch uczniów uczęszcza do klasy III i IV , a dwóch do klasy VI i VII.
Miejsce i czas zajęć: gabinet pedagoga szkolnego w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. M. Dąbrowskiej , ul. Al. M. Dąbrowskiej 12/20 w Komorowie.
Program będzie realizowany w terminie: od stycznia 2019r. do grudnia 2019r.
Zajęcia będą się odbywały: cztery razy w tygodniu od stycznia 2019r. do grudnia 2019r.
Dwa razy w tygodniu z całą grupą chłopców (4 osoby),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców starszych),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców młodszych).
Czas pojedynczych zajęć: 60 min.
Zadania:
- poprawa funkcjonowania w szkole uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Cel główny programu:
- kształtowanie wśród uczniów umiejętności szybszego i bardziej efektywnego uczenia się. Poprawa koncentracji oraz procesów poznawczych.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie pozytywnej motywacji do nauki
- rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności umysłowej
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym umiejętności czytania, pisania i wypowiadania się
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności
- poprawa relacji z rówieśnikami,
- zachęcanie chłopców do interakcji społecznych,
- zmniejszanie napięcia emocjonalnego uczniów i zdobycie przez nich - umiejętności panowania nad emocjami,
- uświadomienie dzieciom potrzeby odpoczynku i relaksu.
Metody i techniki:
- ćwiczenia aktywujące pracę mózgu - Metoda Denisona,
- zabawy ruchowe relaksacyjne,
- ćwiczenia oddechowe relaksacyjne,
- technika relaksacji mięśni według Jacobsona,
- zajęcia czytelnicze z elementami bibliterapii,
- techniki pamięciowe (mnemotechniki),
- techniki szybkiego czytania,
- zabawy relaksacyjne.
Omówienie programu:
Uczniowie objęci innowacyjnym programem pedagogicznym uczęszczają do klasy III,IV, VII i VIII. U każdego z tych uczniów stwierdzono dysharmonie w rozwoju poznawczym , takie jak: deficyty uwagi, trudności w koncentracji, trudności w zapamiętywaniu, trudności w postrzeganiu, kłopoty z koordynacją wzrokowo-ruchową, oraz deficyty percepcyjno- motoryczne powodujące uogólnione trudności w nauce. Ponadto uczniowie ci mają trudności w funkcjonowaniu emocjonalno- społecznym. Nie radzą sobie z emocjami i często bywają agresywni, co powoduje konflikty w relacjach z rówieśnikami.
U dwóch chłopców rozpoznano Zespół Aspergera (jeden chłopiec z klasy III i jeden chłopiec z klasy VII), jeden uczen cierpi na Autyzm Atypowy (chłopiec z klasy VII), jeden chłopiec jest zagrożony niedostosowaniem społecznym
(kl IV). Program zawiera wiele propozycji zajęć o charakterze edukacyjno- relaksacyjnym.
To w jaki sposób dziecko się uczy , jak myśli i jak zapamiętuje , zależy nie tylko od zdolności dziecka i konkretnych umiejętności , lecz również od stanu całego organizmu, oraz od najbliższego otoczenia w którym dziecko przebywa. Na procesy myślenia i zapamiętywania oddziałuje również dobre przygotowanie miejsca do nauki. Wrażenia zmysłowe jakich dziecko doświadcza w tym miejscu wpływają na samopoczucie , poziom zmęczenia, koncentrację i sprawność umysłową. Dlatego zajęcia z dziećmi będą odbywały się w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu (temperatura w pomieszczeniu będzie wynosiła ok. 19 st. C.), pomieszczenie będzie wolne od hałasu i będzie to pomieszczenie w którym dzieci lubią przebywać (pokój przytulny, kolorowy, jasny, na ścianach w pokoju będą wisiały kolorowe obrazki , na półkach będą stały miłe maskotki). Podczas zajęć grupowych będą organizowane zajęcia poprawiające koncentrację , ćwiczące pamięć, zapoznające z technikami relaksacyjnymi i ćwiczenia zachęcające do interakcji społecznych.
INNOWACYJNY PROGRAM PEDAGOGICZNY
Tytuł programu: „ Bystre sówki”
Temat programu: „Wprowadzenie do efektywnej nauki”.
Autor: Ilona Effler, Pedagog szkolny Szkoły Podstawowej im. Marii
Dąbrowskiej w Komorowie.
Adresaci: program zaadresowany jest do czterech uczniów Szkoły
Podstawowej posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dwóch uczniów uczęszcza do klasy III i IV , a dwóch do klasy VI i VII.
Miejsce i czas zajęć: gabinet pedagoga szkolnego w Szkole Podstawowej w
Zespole Szkół Ogólnokształcących im. M. Dąbrowskiej , ul. Al. M.
Dąbrowskiej 12/20 w Komorowie.
Program będzie realizowany w terminie: od stycznia 2019r. do grudnia
2019r.
Zajęcia będą się odbywały: cztery razy w tygodniu od stycznia 2019r. do
grudnia 2019r.
Dwa razy w tygodniu z całą grupą chłopców (4 osoby),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców starszych),
jeden raz w tygodniu w parze (dwóch chłopców młodszych).
Czas zajęć: 60 min.
Zadania:
- poprawa funkcjonowania w szkole uczniów posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego.
Cel główny programu:
– kształtowanie wśród uczniów umiejętności szybszego i bardziej
Ilona Effler, Innowacyjny program pedagogiczny „Bystre Sówki”, 2019.
1
efektywnego uczenia się. Poprawa koncentracji oraz procesów
poznawczych.
Cele szczegółowe:
• kształtowanie pozytywnej motywacji do nauki
• rozbudzanie ciekawości poznawczej i aktywności umysłowej
• poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym umiejętności
czytania, pisania i wypowiadania się
• rozwijanie wyobraźni i kreatywności
• poprawa relacji z rówieśnikami,
• zachęcanie chłopców do interakcji społecznych,
• zmniejszanie napięcia emocjonalnego uczniów i zdobycie przez nich
umiejętności panowania nad emocjami,
• uświadomienie dzieciom potrzeby odpoczynku i relaksu.
Metody i techniki:
• ćwiczenia aktywujące pracę mózgu- Metoda Denisona,
• zabawy ruchowe relaksacyjne,
• ćwiczenia oddechowe relaksacyjne,
technika relaksacji mięśni według Jacobsona,
•
• zajęcia czytelnicze z elementami bibliterapii,
•
techniki pamięciowe (mnemotechniki),
techniki szybkiego czytania,
•
• zabawy relaksacyjne.
Omówienie programu:
Uczniowie objęci innowacyjnym programem pedagogicznym uczęszczają do
klasy III,IV, VII i VIII. U każdego z tych uczniów stwierdzono dysharmonie w
rozwoju poznawczym , takie jak: deficyty uwagi, trudności w koncentracji,
trudności w zapamiętywaniu, trudności w postrzeganiu, kłopoty z koordynacją
Ilona Effler, Innowacyjny program pedagogiczny „Bystre Sówki”, 2019.
2
wzrokowo-ruchową, oraz deficyty percepcyjno- motoryczne powodujące
uogólnione trudności w nauce. Ponadto uczniowie ci mają trudności
w funkcjonowaniu emocjonalno- społecznym. Nie radzą sobie z emocjami
i często bywają agresywni, co powoduje konflikty w relacjach z rówieśnikami.
U dwóch chłopców rozpoznano Zespół Aspergera (jeden chłopiec z klasy III
i jeden chłopiec z klasy VII), jeden uczen cierpi na Autyzm Atypowy (chłopiec
z klasy VII), jeden chłopiec jest zagrożony niedostosowaniem społecznym
(kl IV).
Program zawiera wiele propozycji zajęć o charakterze edukacyjno-
relaksacyjnym.
To w jaki ...