Dodaj publikację
Autor
Ewa Chromik
Data publikacji
2019-03-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
68

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja innowacji w ramach zajęć rozwijających z języka angielskiego w klasach czwartych szkoły podstawowej (bardzo zróżnicowana grupa) wykorzystująca narzędzia TIK. Programy i aplikacje zostały dobrane tak, by zachęcać uczniów również do samodzielnego tworzenia powtórek materiału, czy poszerzania słownictwa (proste i niemal intuicyjne narzędzia).
 Pobierz (docx, 17,5 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

W RAMACH ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Nazwa (temat) innowacji: TIK? Tak! Czas na angielski w sieci

Autor innowacji: Ewa Chromik

Rodzaj innowacji:

Innowacja będzie wprowadzała nowe rozwiązania w zakresie metodyki.

Miejsce wdrożenia innowacji:

Szkoła Podstawowa

Klasy objęte programem innowacji: klasy 4

Czas realizacji: II semestr roku szkolnego 2018/2019, jedna godzina lekcyjna w tygodniu dla każdej klasy

Formy pracy:

- indywidualna,

- zbiorowa,

- grupowa.

DIAGNOZA WSTĘPNA I ZAŁOŻENIA

Propozycja wprowadzenia innowacji wynika z obserwacji, jakie poczyniłam prowadząc od września 2018 roku zajęcia z języka angielskiego w klasach czwartych szkoły podstawowej. Zauważyłam, że poziom wiedzy i umiejętności uczniów jest bardzo niejednorodny, co wynika z różnego poziomu możliwości poznawczych dzieci. Ponadto problemem okazuje się być także spadek motywacji zarówno wśród uczniów zdolnych, jak i słabszych. Czwartoklasiści niejednokrotnie rezygnują z podjęcia próby wykonania zadania czy polecenia. Duży problem stanowi zatem również kwestia wiary we własne możliwości.

Z powyższych przemyśleń oraz w wyniku rozeznania, w jakim zakresie moi uczniowie korzystają z narzędzi TIK (smartfonów, tabletów, komputerów) zrodził się pomysł zaznajomienia ich z programami i aplikacjami, które można wykorzystać do nauki języka obcego. Podczas rozmów z dziećmi na temat technologii informacyjno-komunikacyjnej często pojawiał się także temat gier komputerowych, będących sposobem spędzania przez nich czasu wolnego, ale również – niejako przy okazji – poznawania nowego słownictwa, które później w sposób intuicyjny przywoływali podczas lekcji. Okazuje się zatem, że obsługa urządzeń multimedialnych nie stanowi dla uczniów większego problemu.

Wykorzystując powyższe informacje, postanowiłam w ramach zajęć rozwijających z języka angielskiego zaproponować czwartoklasistom takie narzędzia TIK, które oprócz rozwijania umiejętności korzystania z komputera i Internetu dla celów nauki języka (słowniki internetowe, translatory, e-booki, quizy, np. kahoot), rozbudzą ich ciekawość poznawczą, otworzą na świat (poprzez wykorzystywanie na lekcjach autentycznego materiału językowego, np. anglojęzycznych filmów animowanych czy podcastów), rozwiną przy tym kreatywność, umiejętność pracy w grupie czy zespole (m.in. wykonanie dubbingu bajki, stworzenie interaktywnej książeczki, czy przygotowanie kodów QR), poczucie odpowiedzialności za swoją pracę, a także pomogą nabrać pewności siebie w komunikowaniu się w języku obcym.

Wszystkie wymienione wyżej cele korelują z zapisami w nowej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Ponadto proponowana innowacja koresponduje z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019, a mianowicie: ”Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów” oraz „Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci”.

Jestem przekonana, że zaznajomienie uczniów z wybranymi programami i aplikacjami przyczyni się do zwiększenia jakości i atrakcyjności prowadzonych zajęć, a ...