Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Piszczek Klasa 8b - biologia
TEMAT LEKCJI: Znamię! Znam je? – Kampania edukacyjno-informacyjna
CEL GŁÓWNY:
Budowanie świadomości czerniaka oraz budowanie odpowiedzialnych zachowań oraz prozdrowotnych
postaw wśród młodzieży
ZAKRES TREŚCI:
• Czerniak: charakterystyczne cechy
• ABCDE czerniaka
•
•
Złote Zasady ochrony przed czerniakiem
Samobadanie skóry
CELE SZCZEGÓŁOWE:
określić podstawowe cechy czerniaka – ABCDE
WIADOMOŚCI
Uczeń potrafi:
•
• wymienić Złote Zasady profilaktyki czerniaka
• wiec, co to jest profilaktyka zdrowotna i jakie płyną z niej korzyści
UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń potrafi:
•
•
POSTAWY
Uczeń:
przeprowadzić samobadanie skóry
rozróżnić czerniaka (zmianę nowotworową) od zwykłego znamiona na podstawie ABCDE czerniaka
•
•
rozumie wagę profilaktyki oraz dbania o zdrowie
rozumie co to jest odpowiedzialność zdrowotna i konsekwencja jej zaniechania w kontekście
czerniaka
• zachęca bliskich do podjęcia działań profilaktycznych
METODY:
• SŁOWNA: wykład aktywizujący – informacje nt.: czerniaka (epidemiologii, profilaktyki) oraz
kampanii edukacyjnej „Znamię! Znam je?”
• VIDEO: prezentacja filmu edukacyjnego nt. samoobserwacji skóry oraz quizu internetowego (w
zależności od możliwości szkoły – dostęp do komputera i Internetu)
• OBSERWACYJNA: obejrzenie znamion z zastosowaniem kart / zdjęć czerniaka (zamiennie przy braku
Internetu
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- film edukacyjny (samobadanie skóry)
- plakat „Znamię! Znam je?” / ulotka
- karty / zdjęcia znamion i czerniaka
- quiz internetowy
- strona internetowa Akademii Czerniaka
www.akademiaczerniaka.pl
PRZEBIEG LEKCJI:
I CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
1. Sprawy organizacyjno-porządkowe
▪ Powitanie
▪ Sprawdzenie listy obecności
2. Pytanie o znajomość swojej skóry – znamion i pieprzyków oraz przeprowadzenie obserwacji skóry
(ręce, nogi, twarz) jako wprowadzenie do tematu lekcji
3. Zapisanie tematu lekcji: Znamię! Znam je? – co każdy powinien wiedzieć o czerniaku
II CZĘŚĆ REALIZACYJNA
• Nauczyciel przekazuje informację co to jest czerniak skóry, przedstawia cechy charakterystyczne
czerniaka określone w kategoriach ABCDE
Informacja kto jest w grupie ryzyka zachorowania na czerniaka
Informacja o konieczności i roli regularnego wykonywania samooceny skóry
Prezentacja filmu edukacyjnego
Przedstawienie Złotych Zasad ochrony przed czerniakiem
•
•
•
•
• Wskazanie na solarium, jako jednego z głównych przyczyn zachorowań na czerniaka
III CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
1. Podsumowanie oraz zachęcenie do przekazania informacji rodzicom oraz odwiedzenia strony
www.akademiaczerniaka.pl lub Facebooka kampanii „Znamię. Znam je?”, gdzie będą umieszczane
dodatkowe, ciekawe i ważne informacje dot. czerniaka.
2. Quiz internetowy
3. Wypełnienie ankiet przez uczniów dot. lekcji
▪ Czy temat był ważny?
▪ Czy lekcja była ciekawa?
▪ Czy po powrocie do domu obejrzą swoją skórę?
▪ Czy będą to robić regularnie?
▪ Czy zachęcą rodziców, znajomych, krewnych, aby także przebadali skórę?