Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Rybak
Data publikacji
2019-03-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
36

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Problem dotyczy Magdy- 18 letniej dziewczyny z lekkim upośledzeniem umysłowym.
 Pobierz (pdf, 105,1 KB)

Podgląd treści

STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU

I.

Identyfikacja problemu. Lekkie upośledzenie umysłowe.

Osoby należące do tej grupy są zdolne do „uczenia się”. Ich poziom intelektualny w okresie do-
rosłości może być porównywalny do obserwowanego u przeciętnego 10-latka (mogą wykonywać
testy inteligencji podobnie jak 10-latek). Natomiast ich przystosowanie społeczne może być podob-
ne do przystosowania osób zdrowych wchodzących w fazę dojrzewania (…). Wymagają jednak
pewnego stopnia dozoru, gdyż mają ograniczoną zdolność przewidywania konsekwencji własnych
zachowań. Dzięki wcześnie rozpoczętej rewalidacji, właściwie zorganizowanemu kształceniu spe-
cjalnemu mogą opanować podstawy wiedzy szkolnej, nauczyć się nieskomplikowanych umiejętno-
ści zawodowych, osiągnąć duży stopień samodzielności.

Magda jest 18-letnią dziewczyną, u której orzeczono upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.
Jest odważna, pewna siebie i przyjaźnie nastawiona do rówieśników i wychowawców. Często szuka
przyjaciół na siłę, narzuca innym swoją osobę, przez co jest ignorowana i odrzucana przez mło-
dzież. Popada wtedy w skrajne emocje, płacze, użala się nad sobą, przeżywa że jej nikt nie lubi.
Kiedy ma chłopaka, potrafi dla niego uciec z internatu nad ranem przez okno. Innym razem nie po-
jawia się w internacie przez dwa dni, bo poznała starszego mężczyznę, który obiecywał, że będzie
ją utrzymywał. Jeszcze innym razem nie wróciła do internatu na noc, bo po zakrapianej imprezie i
wolała przetrzeźwieć w pobliskich ruinach pałacyku. Wykazuje wówczas skruchę, przyznaje się do
błędu, lecz nie wyciąga żadnych wniosków i dalej stwarza problemy wychowawcze.

II. Geneza i dynamika zjawiska:

Jako charakterystyczne cechy sfery emocjonalno -motywacyjnej osób z obniżoną sprawnością inte-
lektualną najczęściej wymienia się:

oczekiwanie niepowodzenia;

uzależnienie się od otoczenia zewnętrznego, wyuczona bezradność;


• wysoki i bardzo wysoki poziom lęku;

zaburzenia typu zahamowania lub nadpobudliwość;

tendencje do podtrzymania pozytywnych lub negatywnych interakcji społecznych (deprywa-
cja społeczna);

gniew, wrogość, agresywność.

Wiele badań wskazuje, że upośledzeni umysłowo rozwijają w sobie wrogie cechy motywacyj-

ne, wysoką potrzebę wsparcia socjalnego, przenikający lęk o przyszłość.

Zachowanie dzieci, młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim charakteryzuje
się impulsywnością, brakiem przemyślenia, konsekwencji i przewidywania. Sposób działania i
reagowania zależy przede wszystkim od ich temperamentu. Dzieci upośledzone umysłowo wy-
kazują brak inicjatywy i samodzielności, łatwo ulegają sugestii, charakteryzują się biernością,
słabą ruchliwością psychiki i słabym krytycyzmem. Te stany emocjonalne i motywacyjne mogą
mieć o wiele większy wpływ na zachowanie niż ubogie zdolności intelektualne.

III. Charakterystyka funkcjonowania jednostki.

Podstawowe dane o wychowanku

Magda pochodzi z rodziny patologicznej, obydwoje rodzice nadużywają alkoholu. Matka ma
również lekki stopień niepełnosprawności intelektualnej. Rodzice posiadają niewielkie gospodar-
stwo rolne, które zaniedbują, gdy piją. Wtedy to, na Magdzie, ponieważ ...