Dodaj publikację
Autor
Jolanta Kołodziejczyk
Data publikacji
2019-03-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to referat ukazujący, jakie warunki musza być spełnione, aby skutecznie przekazywać wiedzę.
 Pobierz (docx, 17,9 KB)

Podgląd treści

Czynniki wpływające na skuteczność uczenia

Dzieci przychodzą do szkoły, aby zdobywać wiedzę i umiejętności.

Większość uczniów nie wie jak skutecznie się uczyć, aby osiągać możliwie najlepsze wyniki w nauce. To nauczyciel powinien uczniów nauczyć efektywnych metod przyswajania wiedzy przy uwzględnieniu indywidualnych możliwości w tym zakresie.

Nauczanie jest skoncentrowane przede wszystkim na młodych ludziach Od tego jak dziecko spostrzegamy, jakie damy mu obowiązki oraz przywileje zależą nasze relacje z dzieckiem i sposób, w jaki z nim pracujemy.

Aby zbudować dobrą relację z uczniem w procesie uczenia trzeba poznać jego możliwości, czyli dowiedzieć się „ na co mogę liczyć” i z jakimi problemami się zmierzyć.

Wyznacznikiem dobrej relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem są nie tylko jego wyniki w nauce. Nauczyciel powinien nauczyć uczniów umiejętności samodzielnej pracy, pokonywania trudności i wyciągania z nich wniosków, odporności na stres, a także pobudzić ich ciekawość poznawczą poprzez swoje zaangażowanie.

Podstawowe pytanie, jakie powinien sobie zadać nauczyciel, to jaki jest cel edukacji jego pracy z uczniem. W dobie szerokich i szybkich zmian we współczesnym świecie naszym celem jest wszechstronny rozwój uczniów oraz wyposażenie w umiejętność uczenia się, aby mogli w szybki sposób do tych zmian się dostosować poprzez uzupełnienie swojej wiedzy i umiejętności, nauczyli się współpracy w grupie rówieśniczej i wymiany swojej wiedzy.

Nauczyciel ucząc uczniów powinien uwzględnić następujące elementy:

- przekazywać wiedzę w sposób przejrzysty i ciekawy,

- angażować u dzieci wszystkie zmysły,

- uwzględniając indywidualne potrzeby dzieci,

- dać szansę na wyrównywanie deficytów rozwojowych,

- pomóc uczniom w odkryciu talentów.

Modele uczenia się:

1. Model fizjologiczny oparty na funkcjonowaniu zmysłów i mózgu.

Dziecko uczy się cały czas. Podczas wakacji i czasie pozornego odpoczynku, wykonując różne czynności i zabawy dokonuje odkryć, poszerza swoje doświadczenia, z których korzysta w późniejszym czasie. Angażuje w nie wszystkie swoje zmysły: wzrok, dotyk, węch, smak, słuch. Nabyte doświadczenie przechowuje w pamięci krótkotrwałej lub długotrwałej, jeżeli korzysta z nich w późniejszym czasie. Może sięgać do tej umiejętności, gdy będzie mu potrzebna.

2. Model wysokiego i niskiego biegu – polega na tym, że aby wypracować umiejętność, która nie będzie sprawiała dziecku problemu (wysoki bieg), najpierw musi pokonać wiele trudności, uwagi i skupienia, aby ją osiągnąć (niski bieg).

3. Model prowadzący od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji.

W tym modelu uczenie przebiega wg 4 etapów:

a) Nieświadoma niekompetencja – kiedy jesteśmy nieświadomi tego, że czegoś nie umiemy.

b) Świadoma niekompetencja - kiedy już mamy świadomość, że czegoś nie wiemy lub wiemy,

że czegoś nie umiemy.

c) Świadoma kompetencja - kiedy już wiemy, jak coś ...