Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Czynniki wpływające na skuteczność uczenia
Dzieci przychodzą do szkoły, aby zdobywać wiedzę i umiejętności.
Większość uczniów nie wie jak skutecznie się uczyć, aby osiągać możliwie najlepsze wyniki w nauce. To nauczyciel powinien uczniów nauczyć efektywnych metod przyswajania wiedzy przy uwzględnieniu indywidualnych możliwości w tym zakresie.
Nauczanie jest skoncentrowane przede wszystkim na młodych ludziach Od tego jak dziecko spostrzegamy, jakie damy mu obowiązki oraz przywileje zależą nasze relacje z dzieckiem i sposób, w jaki z nim pracujemy.
Aby zbudować dobrą relację z uczniem w procesie uczenia trzeba poznać jego możliwości, czyli dowiedzieć się „ na co mogę liczyć” i z jakimi problemami się zmierzyć.
Wyznacznikiem dobrej relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem są nie tylko jego wyniki w nauce. Nauczyciel powinien nauczyć uczniów umiejętności samodzielnej pracy, pokonywania trudności i wyciągania z nich wniosków, odporności na stres, a także pobudzić ich ciekawość poznawczą poprzez swoje zaangażowanie.
Podstawowe pytanie, jakie powinien sobie zadać nauczyciel, to jaki jest cel edukacji jego pracy z uczniem. W dobie szerokich i szybkich zmian we współczesnym świecie naszym celem jest wszechstronny rozwój uczniów oraz wyposażenie w umiejętność uczenia się, aby mogli w szybki sposób do tych zmian się dostosować poprzez uzupełnienie swojej wiedzy i umiejętności, nauczyli się współpracy w grupie rówieśniczej i wymiany swojej wiedzy.
Nauczyciel ucząc uczniów powinien uwzględnić następujące elementy:
- przekazywać wiedzę w sposób przejrzysty i ciekawy,
- angażować u dzieci wszystkie zmysły,
- uwzględniając indywidualne potrzeby dzieci,
- dać szansę na wyrównywanie deficytów rozwojowych,
- pomóc uczniom w odkryciu talentów.
Modele uczenia się:
1. Model fizjologiczny oparty na funkcjonowaniu zmysłów i mózgu.
Dziecko uczy się cały czas. Podczas wakacji i czasie pozornego odpoczynku, wykonując różne czynności i zabawy dokonuje odkryć, poszerza swoje doświadczenia, z których korzysta w późniejszym czasie. Angażuje w nie wszystkie swoje zmysły: wzrok, dotyk, węch, smak, słuch. Nabyte doświadczenie przechowuje w pamięci krótkotrwałej lub długotrwałej, jeżeli korzysta z nich w późniejszym czasie. Może sięgać do tej umiejętności, gdy będzie mu potrzebna.
2. Model wysokiego i niskiego biegu – polega na tym, że aby wypracować umiejętność, która nie będzie sprawiała dziecku problemu (wysoki bieg), najpierw musi pokonać wiele trudności, uwagi i skupienia, aby ją osiągnąć (niski bieg).
3. Model prowadzący od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji.
W tym modelu uczenie przebiega wg 4 etapów:
a) Nieświadoma niekompetencja – kiedy jesteśmy nieświadomi tego, że czegoś nie umiemy.
b) Świadoma niekompetencja - kiedy już mamy świadomość, że czegoś nie wiemy lub wiemy,
że czegoś nie umiemy.
c) Świadoma kompetencja - kiedy już wiemy, jak coś ...