Dodaj publikację
Autor
Janina Król
Data publikacji
2019-03-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
155

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia mają na celu nauczyć dzieci czym są zachowania i przemoc, a także jak radzić sobie ze złością.
 Pobierz (docx, 21,6 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć profilaktycznych: Złość, agresja, przemoc.

Założenia zajęć:

Uczniowie nauczą się określać uczucia.

Poznają pojęcia złość, agresja i przemoc.

Nauczą się odróżniać zachowania agresywne oraz przemoc.

Poznają kilka sposobów radzenia sobie ze złością.

1. Przedstawienie tematu zajęć i zapis na tablicy: ZŁOŚĆ AGRESJA PRZEMOC

2. Rozmowa kierowana – o uczuciach (Jakie uczucia potrafią nazwać? gniew, strach, głód, miłość, złość … itd.) w szczególności o złości (co się z nami wówczas dzieje, gdzie mieszka w nas złość).

3. Próba zdefiniowania pojęć: złość , agresja. (Można posłużyć się słownikiem.)

4. Uświadomienie uczniom, jakie warunki muszą być spełnione, żeby zachowanie nazwać agresją.

I – zachowanie, czyli musi być czyjeś działanie,

II – krzywda, czyli ktoś odczuje ból fizyczny lub psychiczny,

III – celowość, czyli ktoś działał z intencją, miał zamiar skrzywdzić.

Te warunki należy zapisać na tablicy, pod napisem agresja – będą potrzebne w dalszym ciągu zajęć.

5. Na bazie tych wiadomości uczniowie analizują sytuacje przedstawione w materiale „Bliżej dziecka” A. Miczarek i J. Węgrzynowskiej – Agresja czy nie? Uczniowie pracują w parach.

6. Weryfikacja sądów uczniów.

Na forum klasy omawiana jest każda sytuacja, wyjaśniane są wątpliwości.

Sytuacja 2, 4, 6 pozbawione są elementów agresji. Sytuacja nr 7 – istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Ewa dowie się o tej zmowie – czyli są elementy agresji. Sytuacja nr 5 – niszczenie przedmiotów zawsze jest agresją! Sytuacja nr 9 – izolacja, najbardziej dotkliwie odczuwana forma agresji. Rozmawiamy o agresji słownej i fizycznej.

7. Rozmowa nt. przemocy.

Uczniowie sami próbują zdefiniować pojęcie. Różnica między agresją i przemocą polega tylko na sile. W działaniu musi wystąpić różnica sił np. kilka osób izoluje kolegę, ktoś kopnął za pokazanie języka, trzy osoby biją jedną, duży i silny bije słabego.

Nie każda agresja jest przemocą, ale każda przemoc jest agresją.

8. Co wywołuje agresję? – Najczęściej jest to złość.

9. Burza mózgów – co zrobić ze złością, żeby nie przeistoczyła się w agresję?

wykrzyczeć się

wygadać się

liczyć: 10,9,8,7…

głęboko oddychać

pomyśleć o czymś miłym itp.

10. Podsumowanie, myśl przewodnia lekcji: MOŻESZ SIĘ ZŁOŚCIĆ, ALE NIE MOŻESZ KRZYWDZIĆ.

Opracowała Janina Król

na podstawie obserwacji zajęć przeprowadzonych przez psychologa.

Załącznik: Materiał „Agresja czy nie?”

Agresja czy nie?

Janek uderzył Martę, gdy bez pytania wzięła jego zeszyt.

Zbyszek pędząc do stołówki nie zauważył i wpadł na młodszego kolegę. Natychmiast go przeprosił.

Jacek i Waldek, kiedy nauczyciel wyszedł z sali, napisali na tablicy „Jurek jest głupi”.

Asia , gdy tata zabronił jej pójść do koleżanki na noc, poszła do pokoju w złości zaczęła mazać czerwonym flamastrem ...