Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć profilaktycznych: Złość, agresja, przemoc.
Założenia zajęć:
Uczniowie nauczą się określać uczucia.
Poznają pojęcia złość, agresja i przemoc.
Nauczą się odróżniać zachowania agresywne oraz przemoc.
Poznają kilka sposobów radzenia sobie ze złością.
1. Przedstawienie tematu zajęć i zapis na tablicy: ZŁOŚĆ AGRESJA PRZEMOC
2. Rozmowa kierowana – o uczuciach (Jakie uczucia potrafią nazwać? gniew, strach, głód, miłość, złość … itd.) w szczególności o złości (co się z nami wówczas dzieje, gdzie mieszka w nas złość).
3. Próba zdefiniowania pojęć: złość , agresja. (Można posłużyć się słownikiem.)
4. Uświadomienie uczniom, jakie warunki muszą być spełnione, żeby zachowanie nazwać agresją.
I – zachowanie, czyli musi być czyjeś działanie,
II – krzywda, czyli ktoś odczuje ból fizyczny lub psychiczny,
III – celowość, czyli ktoś działał z intencją, miał zamiar skrzywdzić.
Te warunki należy zapisać na tablicy, pod napisem agresja – będą potrzebne w dalszym ciągu zajęć.
5. Na bazie tych wiadomości uczniowie analizują sytuacje przedstawione w materiale „Bliżej dziecka” A. Miczarek i J. Węgrzynowskiej – Agresja czy nie? Uczniowie pracują w parach.
6. Weryfikacja sądów uczniów.
Na forum klasy omawiana jest każda sytuacja, wyjaśniane są wątpliwości.
Sytuacja 2, 4, 6 pozbawione są elementów agresji. Sytuacja nr 7 – istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Ewa dowie się o tej zmowie – czyli są elementy agresji. Sytuacja nr 5 – niszczenie przedmiotów zawsze jest agresją! Sytuacja nr 9 – izolacja, najbardziej dotkliwie odczuwana forma agresji. Rozmawiamy o agresji słownej i fizycznej.
7. Rozmowa nt. przemocy.
Uczniowie sami próbują zdefiniować pojęcie. Różnica między agresją i przemocą polega tylko na sile. W działaniu musi wystąpić różnica sił np. kilka osób izoluje kolegę, ktoś kopnął za pokazanie języka, trzy osoby biją jedną, duży i silny bije słabego.
Nie każda agresja jest przemocą, ale każda przemoc jest agresją.
8. Co wywołuje agresję? – Najczęściej jest to złość.
9. Burza mózgów – co zrobić ze złością, żeby nie przeistoczyła się w agresję?
wykrzyczeć się
wygadać się
liczyć: 10,9,8,7…
głęboko oddychać
pomyśleć o czymś miłym itp.
10. Podsumowanie, myśl przewodnia lekcji: MOŻESZ SIĘ ZŁOŚCIĆ, ALE NIE MOŻESZ KRZYWDZIĆ.
Opracowała Janina Król
na podstawie obserwacji zajęć przeprowadzonych przez psychologa.
Załącznik: Materiał „Agresja czy nie?”
Agresja czy nie?
Janek uderzył Martę, gdy bez pytania wzięła jego zeszyt.
Zbyszek pędząc do stołówki nie zauważył i wpadł na młodszego kolegę. Natychmiast go przeprosił.
Jacek i Waldek, kiedy nauczyciel wyszedł z sali, napisali na tablicy „Jurek jest głupi”.
Asia , gdy tata zabronił jej pójść do koleżanki na noc, poszła do pokoju w złości zaczęła mazać czerwonym flamastrem ...