Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„WSZYSTKO, CO NAJWAŻNIEJSZE DLA ŻYCIA,
ZDARZA SIĘ W PIERWSZYCH SZEŚCIU LATACH”
G. VICO
PROGRAM EDUKACYJNY
Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA
DLA CAŁEGO PRZEDSZKOLA
BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
OPRACOWANIE
mgr KATARZYNA GRZEGOREK
mgr DOROTA JANUSZEWSKA
POD KIERUNKIEM
mgr DANUTY WALCZUK
DYREKTOR PRZEDSZKOLA
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 7
im. MARII MONTESSORI
W SOCHACZEWIE
Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców Miejskiego Przedszkola Nr 7 im. Marii Montessori
w Sochaczewie na wspólnym posiedzeniu w dniu 25 X 2012 r
Program został zatwierdzony uchwałą nr 12/06/07 Rady Pedagogicznej Miejskiego Przedszkola Nr 7 im. Marii Montessori
w Sochaczewie z dnia 30 VI 2012 r. w sprawie programów pracy Miejskiego Przedszkola Nr 7 im. Marii Montessori
w Sochaczewie.
WPROWADZENIE
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Edukacja przedszkolna w trosce o wszechstronny rozwój dziecka realizuje różne treści
z różnorodnych dziedzin wychowania. Do takich należą treści z wychowania zdrowotnego, które ściśle związane są z bezpieczeństwem dziecka. Mają one odzwierciedlenie
w Nowej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego, jako poznanie
i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim. Realizacja owych treści jest procesem długotrwałym i złożonym, ale zajmuje priorytetowe miejsce
w całokształcie edukacji małego dziecka.
WIEDZA I NAWYKI ZDOBYTE W DZIECIŃSTWIE OWOCUJĄ W PRZYSZŁOŚCI
Zdrowe życie i bezpieczeństwo stanowi dla każdego człowieka największą wartość, dlaczego więc często sami dla siebie stanowimy największe zagrożenie?
Większość wypadków na drogach wynika z nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego
i braku przewidywania skutków naszego postępowania. Podobnie jest w przypadku pożarów, które są spowodowane bezmyślnością ludzi. Sami niszczymy własne zdrowie
poprzez niewłaściwe nawyki żywieniowe, brak ruchu, siedzenie przed telewizorem
lub komputerem, słuchanie głośnej muzyki czy stosowane różnego typu używek. Zdecydowanie należy to zmienić, a zacząć należy już od bardzo małych dzieci.
Właściwe nawyki i zachowania należy wdrażać przez cały okres dzieciństwa,
aby zaowocowało to w życiu dorosłym.
Wiek przedszkolny jest najbardziej właściwy do wyrabiania u dzieci umiejętności
i nawyków a osiągnięcie znaczących efektów, kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec problemów bezpieczeństwa wymaga działań systematycznych i długofalowych.
Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo podatne na przyswojenie prawidłowych nawyków
i przyzwyczajeń. Własnym przykładem dajemy dzieciom wzorzec prawidłowych postaw wpływających na ich bezpieczeństwo. Kształtowanie owych postaw przyniesie oczekiwane efekty dopiero w latach następnych. Dzięki takiej pracy wychowawczo-dydaktycznej
mamy możliwość zapobiegania takim zjawiskom, jak: agresja czy narkomania.
Wiek przedszkolny to czas, w którym dzieci powinny dowiedzieć się jak najwięcej
o otaczającej rzeczywistości, która może nieść szereg rozmaitych zagrożeń.
Wczesna profilaktyka powinna rozpocząć się już w przedszkolu, a nie dopiero w szkole.
WYCHOWANIE DO PRZESTRZEGANIA ZASAD BEZPIECZEŃSTWA NIE TYLKO ...