Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
"Młodszy programista"
Projekt innowacji pedagogicznej
realizowany w Oddziale Przedszkolnym
przy Szkole Podstawowej
w J.K.
Autorki innowacji pedagogicznej: Elżbieta Mazur, Karolina Załuska
WSTĘP
Programowanie staje się dzisiaj jedną z niezbędnych umiejętności we współczesnym świecie. Pozwala zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania technologiczne. Sprawia, że nie jesteśmy biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafimy ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb. Programowanie staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby jednak młodzi ludzie z powodzeniem kodowali, powinniśmy zacząć uczyć programowania już na etapie przedszkola. Poprzez naukę programowania dzieci spędzają czas aktywnie, w inny sposób mogą zmierzyć się z aktualnie omawianymi zagadnieniami. Uczenie się programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych, ale jest to dbanie o wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia z programowania uczą precyzyjnego myślenia, rozwijają umiejętność myślenia logicznego, kreatywność, pomysłowość, dbałość o szczegóły, powodują przypływ różnorodnych pomysłów. Pokazują dzieciom nowy sposób rozwiązywania problemów, wykorzystujący komputery w sposób aktywny. Uczą celowego wykorzystywania technologii, nie tylko do gier. Programowanie wiąże się również z bardzo ważnym elementem procesu uczenia się – kontaktami społecznymi dziecka z rówieśnikami oraz z partnerem edukacyjnym wspierającym jego wysiłki programistyczne.
Trudno nie dostrzec korzyści, jakie niesie ze sobą nauczanie programowania, a edukacja najmłodszych wydaje się być logicznym i słusznym kierunkiem. Wszak to właśnie za młodu uczymy się najwięcej!
Dane placówki, w której realizowany jest projekt innowacyjny: Szkoła Podstawowa w J.K
Odbiorcy: dzieci 6-letnie z Oddziału Przedszkolnego Szkoły Podstawowej w J.K
Czas realizacji: marzec-maj 2019r.
Uzasadnienie do wprowadzenia innowacji:
- Pilotażowe wdrożenie programowania w oddziale przedszkolnym.
- Dostosowanie kształcenia do zmian wynikajacych z postępu naukowo - technologicznego.
- Rozbudzenie zainteresowania jak największej liczby dzieci przedmiotami ścisłymi poprzez naukę programowania w atrakcyjny sposób.
- Wprowadzenie dzieci w świat poważnej nauki poprzez zabawę.
Formy realizacji: 30 minutowe zajęcia edukacyjne
Formy pracy: praca z całą grupą, indywidualna, zespołowa.
Cel główny projektu:
Celem tego projektu jest przygotowanie dzieci 6-letnich do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki programowania.
.
Cele szczegółowe:
poznanie pojęć z zakresu programowania, typu:komendy, pętle, skrypty, warunki;
kształtowanie orientacji przestrzennej, a w szczególności rozumienie poleceń i określanie kierunków na kartce,
rozumienie sensu informacji podanych w formie uproszczonych rysunków;
rozwijanie umiejętności prezentowania swego toku myślenia w sposób zrozumiały dla innych;
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej (umiejętności ...