Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Metody i techniki efektywnego uczenia się
Pisząc cokolwiek na temat efektywnych metod uczenia się, na początku wspomnę o neurodydaktyce. Jest to stosunkowo nowa nauka, która bada procesy uczenia się i procesy przyswajania informacji przez nasze mózgi. Poniżej kilka, przydatnych wniosków płynących z badań nad mózgiem:
- nasze mózgi są przystosowane do rozwiązywania problemów i do ich przetwarzania, a nie do ich wielokrotnego powtarzania,
- mózg dobrze zapamiętuje informacje, które łączą wiedzę kognitywną z emocjami i ruchem ciała, szczególnie ważny dla mózgu jest ruch rąk,
- mózg dużo lepiej zapamiętuje informacje, które poznane były w miłej i przyjaznej atmosferze,
- mózg uczą się efektywniej w grupie,
- mózg łatwiej zapamiętuje to, co widzi, niż to co słyszą.
Wnioski te pozwalają nam zweryfikować wiedzę na temat dotychczasowych metod i technik uczenia się.
Poniższy zbiór informacji dotyczący nowoczesnych technik uczenia się napisany został w oparciu o książkę ,,Włam do mózgu” Radka Kotarskiego. Autor znany jest przede wszystkim ze swojej youtubowej działalności. Na kanale ,,Polimaty” popularyzuje wiedzę z różnych dziedzin. Prowadzi również program telewizyjny ,,Podróże z historią”. W swojej książce ukazał kilkanaście metod, które mają pomóc w przyswojeniu wiedzy oraz zmienić sposoby uczenia się.
Oto niektóre z proponowanych metod:
METODA CIEKAWSKIEGO DZIECKA – Metoda nawiązuje do przypadłości małych dzieci, które w celu poznania otaczającego świata – zadają mnóstwo pytań. Małe dzieci potrafią wymyślić najbardziej ciekawskie pytania. A dorośli powinni wykazać się kreatywnością odpowiadając na nie, ponieważ to - co dziecko usłyszy do dorosłego - przetworzy się w jego mózgu (do słowa zostanie dopasowane znacznie). Powinniśmy brać przykład z dziecięcych pytań i zadawać pytania do materiału, który próbujemy przyswoić. Jeśli chcemy np. zapamiętać informację, że Rzym jest stolicą Włoch, musimy spróbować pobawić się w ,,ciekawskie dziecko”. Wymyślamy więc pytania: Dlaczego? Jak długo? Gdzie leżą Włochy? Jakie jest znaczenie Rzymu jako stolicy? Jakie miasto pełni funkcje? Im więcej pytań, tym bardziej rozbudowujemy nasze ,,neuronowe połączenia” w mózgu.
METODA TERMINATORA – ,,Terminator” - to, ktoś kto terminuje u mistrza, by stać się czeladnikiem. W czasie terminowania (w czasach średniowiecza) uczeń musiał przyswoić jak najwięcej wiedzy. Zwykle nauka polegała na tym, że mistrzowie prezentowali teorię w praktyce. Metoda terminatora polega więc na dodaniu fizycznych działań do informacji, które mamy przyswoić. Z tej metody można korzystać ucząc się słówek z obcych języków. Zwykle ,,słówka „ w książkach pogrupowane są w jakieś grupy np: ,,warzywa”. Aby zapamiętać nazwy warzyw po szwedzku, autor książki – zrobił z nich sałatkę. Brał do ręki kolejne warzywa, nazywał je i … przetwarzał na zwyczajną sałatkę. Jeśli myślicie, że ...