Dodaj publikację
Autor
Ewa Matkiewicz
Data publikacji
2019-03-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
46

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program czytelniczy realizowany w przedszkolu w grupie dzieci 5-cio i 6-cio letnich.
 Pobierz (docx, 60,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM CZYTELNICZY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

„SPOTKANIA Z KSIĄŻKĄ”

Realizowany w roku szkolnym 2016/2017

w Przedszkolu Publicznym nr 15 w Łomży

Opracowała:

Ewa Matkiewicz

Łomża 2016

SPIS TREŚCI

Wstęp……………………………………………………. 3

Założenia programowe………………………………….. 4

Cele programu…………………………………………... 4

Metody, formy i środki realizacji……………………….. . 5

Harmonogram działań…………………………………… 6

Oczekiwane efekty…………………………………….... . 8

Ewaluacja……………………………………………….. 9

Bibliografia……………………………………………… 10

Wstęp

Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 17 czerwca 2016r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Jednym z celów szczegółowych jest rozwój umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania i liczenia).

Od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu organizujemy różnorodne sytuacje, aby dziecko uczyło się samodzielności, rozsądnego myślenia, organizowania i planowania własnych zadań oraz samodzielnego oceniania siebie i efektów swojej pracy.     Kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i pisania jest jednym z ważniejszych celów na pierwszym etapie ich edukacji. Pełne, prawidłowe opanowanie obu tych umiejętności pozwala dziecku na samodzielne zgłębianie różnych dziedzin wiedzy, na wyszukiwaniu potrzebnych informacji, na zapisywaniu własnych przemyśleń, czy na komunikowaniu się z ludźmi za pomocą pisma.

Zadaniem przedszkola w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka jest między innymi rozbudzanie zainteresowań książką w tym z polską i światową klasyczną literaturą dziecięcą.

Mimo że książki wydawane w ostatnich latach mają piękną szatę graficzną, są kolorowe, ładnie ilustrowane, to dzieci nie lubią czytać. Wciąż maleje zainteresowanie książką wśród dzieci i młodzieży. Zauważyłam, że już przedszkolaki wiele czasu wolnego spędzają przed telewizorem albo monitorem komputera. Zaniepokojona tym stanem rzeczy postanowiłam zainteresować ich tym, co prezentuje książka. Do swojego projektu postanowiłam włączyć również rodziców moich wychowanków i Bibliotekę Publiczną.

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

Program „SPOTKANIA Z KSIĄŻKĄ” ma przybliżyć dziecku książkę, nauczyć szacunku i dbałości, wykształcić na tyle potrzebę obcowania z książką by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością a nie koniecznością przeczytania kolejnej szkolnej lektury. Przeznaczony jest do realizacji na zajęciach z dziećmi w wieku przedszkolnym. Nie stosujemy tu podziału na grupy wiekowe, gdyż cele są uniwersalne dla każdego wieku. Jego realizacja zależy głównie od postawy i zainteresowań nauczyciela, który spośród wielu treści zawartych w programie wybierze najbardziej odpowiednie dla swoich wychowanków, uwzględniając przy tym ich osobiste zainteresowania. 

CELE PROGRAMU

Głównym celem programu czytelniczego SPOTKANIA Z KSIĄŻKĄ jest rozbudzenie i rozwijanie zainteresowań i zamiłowań czytelniczych wśród dzieci. Aby go osiągnąć należy osiągnąć następujące cele szczegółowe:

pozyskanie rodziców jako aktywnych sprzymierzeńców kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”,

tworzenie wokół dzieci, z udziałem rodziców sympatycznej ...