Dodaj publikację
Autor
Iwona Bączek
Data publikacji
2019-03-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
78

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia do przeprowadzenia w klasach I-III. Przybliżają tradycje i zwyczaje wielkanocne w formie zabaw i aktywności zarówno dziecka, jak i rodzica.
 Pobierz (docx, 363,3 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW

WIELKANOCNE TRADYCJE I ZWYCZAJE

CELE:

Wzmacnianie wzajemnych relacji w rodzinie opartych na szacunku, akceptacji i miłości;

Przypomnienie tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą;

Integrowanie uczniów, rodziców i nauczyciela;

Ukazanie rodzicom sposobów spędzania wolnego czasu z dzieckiem;

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Powitanie gości.

Zagadki

Ze świętami Wielkiej Nocy związane jest wiele tradycji i zwyczajów. Każdy z Was poszuka teraz ukrytych w klasie jajeczek (pudełka po Kinder niespodziankach), w których jest zagadka. (ZAŁĄCZNIK 1). Odczytanie i odgadnięcie wszystkich zagadek.

Wielkanocne pudełko i pogadanka

(Jakie są zwyczaje?, Który zwyczaj najbardziej Wam się podoba? Jakie zwyczaje pamiętacie Państwo ze swojego dzieciństwa?). Następnie chętne dzieci kolejno rozpoznają po dotyku w wielkanocnym pudełku (np. karton z wyciętymi otworami na włożenie rąk) rekwizyty i wspólnie omawiamy z jakim zwyczajem związany jest ten przedmiot (np. jajko, koszyczek, kura, zając itp.).

Wielkanocne opowiadanie (zabawa na trening pamięci).

Nauczyciel czyta historię pokazując obrazki, które należy zapamiętać. Zadaniem rodziców i dzieci jest zapamiętać kolejność pokazywanych ilustracji. Po zakończeniu opowiadania każda para zapisuje pokazane ilustracje w kolejności. (ZAŁĄCZNIK 2).

Zabawa relaksacyjna (zabawa paluszkowa) Dziecko i rodzic w parze.

Stary niedźwiedź śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta, co cała jest w kropeczkach (uderzanie paluszkami w plecy)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaka-kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty (całymi dłońmi).

Kartka wielkanocna

Rodzice i dzieci siedzą w kole. Każda para ma przed sobą podpisaną kartkę A4 oraz kredki i mazaki (w tle słychać piosenkę wielkanocną). Zadaniem każdej pary jest tworzenie kartki wielkanocnej, ale w momencie , gdy muzyka ucichnie przekazuje swoją kartkę parze siedzącej po prawej stronie, a bierze kartkę pary siedzącej z lewej strony. Zamiana trwa do momentu, aż każda para otrzyma ponownie swoją kartkę wielkanocną.

Życzenia dla gości w formie wiersza

Dzieci wspólnie recytują wiersz:

Wielkanoc! Wielkanoc!

Wielka radość w sercu,

Gdy stąpasz po świecie-

Kwitnącym kobiercu.

Na stole pisanki pięknie malowane

Wśród zieleni trawy cukrowy baranek.

Bazie w wazoniku,

Ciasta i wędliny….

Wielkanoc- i wielkie

Spotkanie rodziny!

Zakończenie zajęć

ZAŁĄCZNIK 1

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajemsłodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/

W ten świąteczny dzień Każdy z nas się śmieje.A woda nie z nieba,lecz z wiadra się leje. / lany poniedziałek/

Zagląda ciekawieprzez okienko – słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze… /święconką/

W wielkanocnym koszyku leżeć będą sobie.Zanim je tam włożę,ślicznie je ...