Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Jeromin
Data publikacji
2019-04-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z edukacji plastycznej edukacja wczesnoszkolna klasa II Temat zajęć: Maska karnawałowa – wycinanie po linii krzywej, ozdabianie, mocowanie wiązania. Treści kształcenia wynikające z podstawy programowej E1-POCZ-EPLAST-2.0-2.3 wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.; E1-POCZ-EPLAST-2.0-2.6 wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej; E1-POCZ-EPLAST-2.0-1.1.c wyróżnia barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę, E1-POCZ-EMUZ-2.0-1.2 słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych;  E1-POCZ-ESPOL-2.0-1.9 szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach; E1-POCZ-ETECH-2.0-1.2 wyjaśnia znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa; Cele edukacyjne: - doskonalenie umiejętności cięcia po linii krzywej, - zapoznanie z niektórymi zwyczajami dotyczącymi karnawału, - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej u dzieci, - doskonalenie sprawności manualnej, wyrabianie nawyku bezpiecznego korzystania z narzędzi i oszczędnego gospodarowania materiałami. Oczekiwane osiągnięcia uczniów: Uczeń: umiejętnie wycina i przecina przy pomocy nożyczek, wie co oznacza pojęcie „karnawał”i rozumie zwyczaje z nim związane, sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami, oszczędza materiały, tworzy pomysłowe prace. Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania. Formy pracy: zbiorowa i indywidualna. Uczniowie: z orzeczeniem – xxxxxxxx z opinią – xxxxxxxxxxxx Formy dostosowania wymagań dla uczniów: 1. Wszystkie polecenia ustne przekazywać w prosty i zwięzły sposób; upewnić się czy zostały należycie zrozumiane. 2. Dostosować poziom trudności zadań do indywidualnych możliwości uczniów. 3. Często udzielać wskazówek w celu prawidłowego wykonania zadania i równie często sprawdzać efekty pracy. 4. Dawać możliwość prezentowania efektów działań na forum klasy jako sposób na wzmocnienia wiary we własne siły. 5. Prace artystyczne oceniać mając na uwadze zaangażowanie i wkład pracy uczniów. 6. Stwarzać atmosferę życzliwości i bezpieczeństwa. Kompetencje kluczowe rozwijane i kształtowane w czasie zajęć: - kompetencje cyfrowe – korzystania z odpowiednich zasobów multimedialnych; wykorzystanie tablicy interaktywnej, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się – zdolność uczenia się i pracy w grupie i indywidualnie, - kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej – kreatywne wyrażanie i komunikowanie pomysłów, - kompetencje w zakresie przedsiębiorczości opierające się na kreatywności, wyobraźni i innowacji. Środki dydaktyczne: teksty zagadek, płyta CD z piosenką, magnetofon, tablica interaktywna, modele masek, kartoniki z hasłem, szablony masek, aparat fotograficzny, Przebieg zajęć: 1. Powitanie integrujące zespół klasowy. - uczniowie zgadują zakończenia wypowiadanych przez nauczyciela zdań, My jesteśmy klasa ……………..(druga), co oczkami ładnie ………………( mruga). Na dzień dobry się ………………..( witamy), I do siebie ……………..(pomachamy). 2. Wprowadzenie do zajęć; rozwiązanie zagadek i odczytanie hasła. „Mają dwoje uszu, lecz nie słyszą wcale. Za to ciąć materiał umieją wspaniale.” ( nożyczki ) „ W jednym pudełeczku przebywa nas wiele. Do naszych kolorów, spieszy się pędzelek.” ( farby ) „ Leżą w pudełeczku piękne, kolorowe. Albo są drewniane, albo są woskowe.” ( kredki ) - nauczyciel czyta zagadki, uczniowie je odgadują, wybierają właściwe obrazki, na odwrocie których są sylaby potrzebne do ułożenia hasła: KAR – NA - WAŁ 3. Ukierunkowane wypowiedzi dzieci na temat karnawału. - Co to jest karnawał? - Z czym się kojarzy? - Jakie rodzaje zabaw odbywają się w karnawale? ( bale przebierańców, maskarady, bale maskowe) 4. Podanie tematu pracy przez nauczyciela. - Recytacja wierszyka o karnawale i określenie przez uczniów elementów jego stroju ( strój karnawałowy czyli przebranie i maska) „ Już karnawał włożył maskę, drzwi otworzył z hukiem, trzaskiem . Wpadł jak wicher do pokoju. W czym? W karnawałowym stroju. „ - nauczyciel mówi, że w związku ze zbliżającą się zabawą karnawałową w szkole, na dzisiejszych zajęciach uczniowie wykonają maski. 5. Projekcja filmu „ Maski z całego świata”. ( https://www.youtube.com/watch?v=sUgTy99Iocs ) - zwyczaj zakładania masek na bale karnawałowe jest znany od dawna. Niektóre z nich to prawdziwe arcydzieła. - wypowiedzi dzieci na temat wyglądu masek, w szczególności kształtu i sposobu jej ozdobienia. 6. Omówienie etapów wykonania pracy połączone z pokazem masek. - wycięcie kształtu maski, - ozdabianie za pomocą wycinanek, brokatu, błyszczącego papieru, - mocowanie gumki. zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się narzędziami i oszczędne korzystanie z materiałów. 7. Samodzielna praca uczniów; nadzór i korekta nauczyciela. 8. Przerwa śródlekcyjna. - śpiew połączony z ruchem przy piosence „ Jak wesoło dzisiaj w szkole” 9. Podsumowanie zajęć. Prezentacja wykonanych masek; ocena działań dzieci. Wszystkie maski są niezwykłe. Widać w każdej z nich, cząstkę każdego z Was. Na pewno przyniosą Wam wiele radości podczas naszego balu. Zapraszam wszystkich do pamiątkowego zdjęcia. 10. Porządkowanie miejsca pracy. Opracowanie: Małgorzata Jeromin nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 7 w Mławie
 Pobierz (doc, 24,0 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć z edukacji plastycznej
edukacja wczesnoszkolna klasa II

Temat zajęć: Maska karnawałowa – wycinanie po linii krzywej, ozdabianie, mocowanie wiązania.

Treści kształcenia wynikające z podstawy programowej
E1-POCZ-EPLAST-2.0-2.3 wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
E1-POCZ-EPLAST-2.0-2.6 wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
E1-POCZ-EPLAST-2.0-1.1.c wyróżnia barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę,
E1-POCZ-EMUZ-2.0-1.2 słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych; 
E1-POCZ-ESPOL-2.0-1.9 szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach;
E1-POCZ-ETECH-2.0-1.2 wyjaśnia znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa;

Cele edukacyjne:
- doskonalenie umiejętności cięcia po linii krzywej,
- zapoznanie z niektórymi zwyczajami dotyczącymi karnawału,
- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej u dzieci,
- doskonalenie sprawności manualnej,
wyrabianie nawyku bezpiecznego korzystania z narzędzi i oszczędnego gospodarowania materiałami.

Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
Uczeń: umiejętnie wycina i przecina przy pomocy nożyczek, wie co oznacza pojęcie „karnawał”i rozumie zwyczaje z nim związane, sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami, oszczędza materiały, tworzy pomysłowe prace.

Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania.
Formy pracy: zbiorowa i indywidualna.
Uczniowie:
z orzeczeniem – xxxxxxxx
z opinią – xxxxxxxxxxxx

Formy dostosowania wymagań dla uczniów:
1. Wszystkie polecenia ustne przekazywać w prosty i zwięzły sposób; upewnić się czy zostały należycie zrozumiane.
2. Dostosować poziom trudności zadań do indywidualnych możliwości uczniów.
3. Często udzielać wskazówek w celu prawidłowego wykonania zadania i równie często sprawdzać efekty pracy.
4. Dawać możliwość prezentowania efektów działań na forum klasy jako sposób na wzmocnienia wiary we własne siły.
5. Prace artystyczne oceniać mając na uwadze zaangażowanie i wkład pracy uczniów.
6. Stwarzać atmosferę życzliwości i bezpieczeństwa.

Kompetencje kluczowe rozwijane i kształtowane w czasie zajęć:
- kompetencje cyfrowe – korzystania z odpowiednich zasobów multimedialnych; wykorzystanie tablicy interaktywnej,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się – zdolność uczenia się i pracy w grupie i indywidualnie,
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej – kreatywne wyrażanie i komunikowanie pomysłów,
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości opierające się na kreatywności, wyobraźni i innowacji.
Środki dydaktyczne: teksty zagadek, płyta CD z piosenką, magnetofon, tablica interaktywna, modele masek, kartoniki z hasłem, szablony masek,
aparat fotograficzny,

Przebieg zajęć:
1. Powitanie integrujące zespół klasowy.
- uczniowie zgadują zakończenia wypowiadanych ...