Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kurowska
Data publikacji
2019-04-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program wychowawczy przeznaczony dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Program powstał z myślą o uczniach, którzy wkraczając w okres dojrzewania są w szczególności narażeni na obecne zagrożenia. Ma on nie tylko dostarczyć im wiedzy dotyczącej zagrożeń z jakimi mogą zetknąć się we współczesnym świecie, ale również zaopatrzyć ich w wiedzę i umiejętności jak sobie z nimi poradzić i gdzie mogą szukać pomocy. Program systematyzuje i rozszerza również wiadomości uczniowskie dotyczące kształtowania postaw asertywnych i właściwych, bezpiecznych zachowań w środowisku szkolnym, a także pozaszkolnym.
 Pobierz (docx, 28,1 KB)

Podgląd treści

„Uczeń bezpieczny we współczesnym świecie”

- wychowawczy program autorski

dla uczniów klas IV-VIII

Autor programu:

mgr Katarzyna Kurowska

WSTĘP

Życie we współczesnym świecie stawia przed nastolatkami coraz to nowe wyzwania i zagrożenia. Media regularnie wręcz zalewają nas informacjami dotyczącymi niebezpiecznych czy ryzykownych zdarzeń z udziałem młodych ludzi. Lawinowo rośnie liczba agresywnych zachowań wśród nastolatków, a co gorsze agresja coraz częściej dostrzegana jest również wśród dziewczynek. Stosunkowo nowym zjawiskiem jest również przemoc z wykorzystaniem Internetu, czyli cyberprzemoc czy zalewająca nas fala hejtu, czyli obrażania w internecie. Pozorna anonimowość jaką zapewnia Internet powoduje, że sprawcy tego typu działań przemocowych czują się niemal bezkarni.

Internet odgrywa coraz ważniejszą rolę w życiu dzieci i młodzieży. W dorosłe życie wchodzi już pokolenie, które nie dzieli świata na realny i wirtualny, tylko na co dzień, w naturalny sposób, posługuje się mediami elektronicznymi utrzymując za ich pośrednictwem relacje rówieśnicze, wyrażając siebie, bawiąc się, ucząc, rozwijając swoje pasje i zainteresowania. Młodzi ludzie zazwyczaj przewyższają kompetencjami medialnymi swoich rodziców, tym niemniej brakuje im często krytycznego spojrzenia na niebezpieczeństwa związane z siecią. Zazwyczaj zdają sobie z nich sprawę, ale je bagatelizują. Także techniczna dostępność sieci stanowi coraz mniejszy problem. Internet przestaje być domeną komputerów osobistych. Obecnie oprogramowania niemal wszystkich urządzeń przenośnych (telefony komórkowe, smartfony, tablety itp.) rozwijane są w kierunku korzystania z usług online. Bezpłatne sieci bezprzewodowe coraz częściej dostępne są w szkołach, na uczelniach, w centrach handlowych, kawiarniach, a nawet w całych dzielnicach czy miastach. Przyczynia się do wzrostu uzależnień od Internetu, gier komputerowych, fonoholizmu ale również do takich niebezpiecznych zjawisk jak cyberprzemoc, seksting czy hejt.

Kolejne niebezpieczeństwa, na które narażenie są młodzi ludzie związane są z uzależnieniami. Współczesne używki nie obejmują już tylko papierosów i alkoholu, ale poszerzone zostały o takie niebezpieczeństwa jak e-papierosy (papierosy elektroniczne) czy dopalacze. Łatwa dostępność tych niebezpiecznych substancji psychoaktywnych, presja rówieśnicza, fałszywe przekonanie o niskiej szkodliwości dopalaczy powodują, że młodzi ludzie coraz częściej po nie sięgają. Niestety fakty pokazują, że zażywanie dopalaczy może skutkować nie tylko groźnym uszczerbkiem na zdrowiu ale nawet śmiercią.

Wobec tych wszystkich zagrożeń, na które narażony jest współczesny uczeń nie dziwi fakt, że działania profilaktyczne mające na celu wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży są jednym z priorytetów polityki edukacyjnej państwa. Powstają nowe programy profilaktyczne, kampanie i akcje społeczne mające na celu promowanie profilaktyki bezpieczeństwa. Młodzi ludzie zachęcani są do udziału w licznych konkursach, które zwiększałyby ich wiedzę na temat współczesnych zagrożeń. Cel ten przyświecał mi również podczas tworzenia niniejszego ...