Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ELEMENTAMI BAJKOTERAPII I MUZYKOTERAPII
Temat : Przyjaźń – czy tylko w wyobraźni?
Tekst opowiadania tworzą uczniowie inspirowani nastrojem muzyki.
Cele:
Uświadomienie uczniom znaczenia przyjaźni w życiu człowieka
Poznanie pojęcia i wartości przyjaźni oraz sposobów jej okazywania
Umiejętność tworzenia tekstu opowiadania pod wpływem inspiracji muzycznej
Uwrażliwienie na zmiany w nastroju muzyki
Umiejętność słuchania innych i współpracy w grupie
Odkrywanie własnych możliwości twórczych
Metody pracy : waloryzacyjna, zabaw i gier dydaktycznych, działania praktycznego,
burza mózgów
Formy pracy : indywidualna zróżnicowana, zbiorowa
Środki dydaktyczne: nagrania muzyki poruszającej wyobraźnię, o zmiennym nastroju (muzyka z bajek i filmów dziecięcych),kredki pastelowe, kartoniki o małym formacie (po 3 na każde dziecko), kartki wycięte na kształt chmury
Przebieg zajęć :
I Część wstępna - wyciszenie dzieci, wprowadzenie w temat i klimat zajęć
Dzieci siedzą przy stolikach ustawionych w formie okręgu. Otrzymują po 3 małe kartoniki w kolorze białym. Przed uczniami rozłożone kredki
Część wstępna stanowi „trening „ rozpoznawania emocji wywoływanych przez muzykę i wyrażania ich kolorem. Wysłuchanie przez dzieci 3 fragmentów (utwory relaksacyjne, wyciszające, ale o zmiennym nastroju).Dzieci podczas słuchania kolejnych fragmentów, zamalowują kartoniki kolorem , z którym kojarzy się im muzyka
II Wprowadzenie tematu przyjaźni - rozmowa z dziećmi
N: Dziś wspólnie stworzymy opowieść o przyjaźni. Czym jest przyjaźń? Jak się przejawia? Kim jest przyjaciel? (W trakcie krótkiej rozmowy definiujemy z dziećmi pojęcie przyjaźni, jako więź łącząca ludzi , oparta na wzajemnej życzliwości, niesieniu pomocy , szczerości , zaufaniu , poświęceniu itp.)
III Stworzenie opowieści inspirowanej muzyką
Nauczyciel wyjaśnia reguły zabawy . Rozpocznie opowieść o pewnej przyjaźni, inspirując się nastrojem muzyki . Uczestnicy uważnie słuchają opowiadania, wcielając się w losy bohaterów. Dziecko, które jest gotowe kontynuować opowieść, podnosi rękę i przejmuje akcję , budując ją według własnej wyobraźni. Staje się jednym z bohaterów opowieści. Kontynuując akcję , zwraca uwagę na zmienny nastrój muzyki, wyznaczającej przebieg akcji. Kolejny uczestnik wyraża gotowość przejęcia opowiadania o przyjaźni podniesieniem ręki.
IV Tworzymy ilustrację
Rozdanie kartek wyciętych na kształt „chmury wyobraźni”. Każdy uczestnik rysuje fragment opowieści, który zapadł mu w pamięci. Ekspozycja rysunków na gazetce.
V Podsumowanie zajęć, udzielenie pochwały dzieciom, podziękowanie za zaangażowanie.