Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WYCHOWAWCZY „KULTURALNY ŚWIETLICZAK”
Program przeznaczony jest dla dzieci klas I – III uczęszczających do świetlicy szkolnej.
CEL GŁÓWNY:
Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w codziennym życiu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie u uczniów kultury zachowań i słowa, wyrabianie sprawności w posługiwaniu się zwrotami grzecznościowymi,
- zachęcanie do bycia uprzejmym w stosunku do innych,
- dbanie o porządek w otoczeniu,
- wdrażanie do dbania o własny wygląd i odpowiedni dobór stroju do okoliczności,
- przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności,
- uwrażliwianie na kulturę i sztukę,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- wyrabianie szacunku do siebie i innych,
- wdrażanie uczniów do powiązania zdobytej wiedzy z praktyką,
- dobre maniery w Internecie – kultura wpisów na portalach społecznościowych.
OCZEKIWANE REZULTATY:
Uczeń:
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
- dostrzega i rozumie potrzeby innych,
- dba o porządek w otoczeniu,
- dostosowuje się do obowiązujących reguł,
- przestrzega zasad zgodnego współdziałania w grupie,
- dba o piękno języka ojczystego,
- szanuje wartości : dobro , prawdę , uczciwość , życzliwość, wyrozumiałość,
- potrafi kulturalnie zachowywać się w miejscu publicznym,
- potrafi mądrze i świadomie korzystać z Internetu, przestrzega zasad netykiety.
TREŚCI PROGRAMOWE
|TEMAT |ZADANIA |SPOSOBY REALIZACJI |
| | | |
|„Grunt to dobre wychowanie” – pamiętamy o |- wyjaśnienie pojęć: kultura, bon ton, savoir|- pogadanki, |
|kulturze osobistej w życiu codziennym |- vivre, |- gazetki, |
| |- wspólne ustalenie zasad kulturalnego |- prezentacje multimedialne, |
| |zachowania się obowiązujących w grupie, |- scenki dramowe, |
| |określenie cech człowieka dobrze wychowanego |- „Dobre maniery na wesoło” rymowanki, |
| |- dbanie o porządek w |- opracowanie Kodeksu Dobrego Zachowania |
| |otoczeniu |- wybór Świetliczaka Miesiąca |
| | |- konkurs „Mistrz savoir-vivre’u” |
| | | |
|„Czarodziejskie słowa” |- wdrażanie do świadomego stosowania form |- scenki dramowe, |
| |grzecznościowych |- opowiadania z książek G. Kasdepke |
| | |„Bon czy ton”, G. Strzebońskiego „Dobre |
| | |maniery” |
| | | |
|„W krainie życzliwości” |- kształtowanie umiejętności wyrażania |- rozmowa nt. życzliwości, |
| |życzliwości przez różne formy aktywności |- wykonanie „Drzewka dobrych życzeń” |
| | |- „Uśmiechnięte buźki” – rozdawanie ich |
| | |kolegom i koleżankom |
| | |- praca plastyczna „W krainie życzliwości” |
| | | |
|Dbamy o kulturę słowa |- wdrażanie do poprawnego wypowiadania się w |- pogadanki, |
| |języku ojczystym, |- plakaty, |
| | |- scenki sytuacyjne |
| | | |
|„Jak Cię widzą, tak Cię piszą”, czyli nasz |- uświadomienie dzieciom konieczności dbania |- pogadanka, |
|wygląd świadczy o nas |o higienę osobistą, |- kontrola czystości (mycie rąk przed |
| |- nabycie umiejętności dobierania stroju do |posiłkami, po przyjściu z placu zabaw) |
| |okoliczności, |- spotkanie z pielęgniarką, |
| |- dbanie o otoczenie i |- udział w akcji „Sprzątania świata” |
| |środowisko naturalne | |
| | | |
|Kultura w miejscach publicznych |- ustalenie zasad kulturalnego zachowania się|- scenki dramowe, |
| |w miejscach publicznych, |- pogadanki, |
| | |- wyjście do Miejskiej Biblioteki Publicznej |
| | | |
|Przy stole |- wdrażanie i pogłębianie zasad kulturalnego |- zajęcia praktyczne (nakrywanie do stołu, |
| |zachowania się przy stole |postawa przy stole, zasady zaczynania i |
| | |kończenia posiłku) |
| | |- prezentacja multimedialna |
| | | |
|Stosujemy zasady netykiety |- wytłumaczenie znaczenie ...