Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program rewalidacji indywidualnej
w roku szkolnym 2016/2017 -
usprawnianie technik szkolnych
z uczniem klasy Ia
.......................
I. Założenia programowe:
Pogram jest opracowany dla ucznia z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 60 minut.
Forma pracy: indywidualna
II. Kryteria doboru:
Dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia na podstawie orzeczenia nr …............... o potrzebie
kształcenia specjalnego.
III. Metody:
• wspierające rozwój dziecka,
stymulujące rozwój dziecka,
•
kompensacyjne,
korygujące,
usprawniające.
•
•
•
IV. Cele :
•Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych
możliwości.
•Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
•Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.
Cele rewalidacyjne:
•Wyrównywanie napięcia mięśniowego.
•Usprawnianie motoryki małej, grafomotoryki.
•Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.
•Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji uwagi.
•Usprawnianie percepcji słuchowej, rozwijanie funkcji słuchowo – językowych.
•Usprawnianie pamięci, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
•Kształtowanie umiejętności matematycznych, orientacji przestrzennej.
Wyrównywanie napięcia mięśniowego.
Usprawnianie motoryki małej, grafomotoryki.
V. Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych:
Cel:
1. Ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe:
- kreślenie w powietrzu i na płaszczyźnie dużych, płynnych ruchów,
- zamalowywanie pędzlem dużych płaszczyzn z uwzględnieniem różnych kierunków,
- obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, trójkąt,
- rysowanie po konturach,
- malowanie dużych form kulistych i szlaczków pędzlem i palcami,
- ćwiczenia i zabawy relaksacyjne.
Cel:
1. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne:
– Modelowanie w plastelinie.
– Nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki.
– Rozcinanie papieru po liniach prostych, łamanych, ukośnych i falistych.
– Wycinanki, wydzieranki z papieru.
– Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. obrazków.
– Łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą.
– Pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze.
– Prowadzenie linii między dwiema liniami, np. „wędrówka w labiryncie”.
– Zamalowywanie małych pól według oznakowania.
– Rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach.
– Rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych oraz liter.
– Dokończenie zaczętego wzoru.
Cel:
1. Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia:
– Klasyfikowanie obrazków, przedmiotów wg określonych cech.
– Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych.
– Gry rozwijające logiczne myślenie.
– Rozwiązywanie zagadek.
Cel:
1. Ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość i koncentrację uwagi:
– Układanki, puzzle, memory, domina.
– Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami.
– Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie.
Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.
Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji uwagi.
Usprawnianie pamięci, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Usprawnianie percepcji słuchowej, rozwijanie funkcji słuchowo – językowych.
– Zabawy konstrukcyjne.
Cel:
1.Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej:
- podawanie liczby głosek w wyrazie,
- podawanie liczby sylab w wyrazie,
- kończenie zaczętego wyrazu,
- podział lub synteza wyrazu; sylabowa, głoskowa.
2. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik:
- słuchanie treści opowiadań,
- nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów ...