Dodaj publikację
Autor
Kinga Karcz-Pawlik
Data publikacji
2019-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
195

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program rewalidacji indywidualnej - usprawnianie technik szkolnych
 Pobierz (pdf, 121,0 KB)

Podgląd treści

Program rewalidacji indywidualnej

z uczennicą klasy IIa

…............

w roku szkolnym 2017/2018 -
usprawnianie technik szkolnych

Uczennica została zakwalifikowana na zajęcia rewalidacji indywidualnej na podstawie

orzeczenia nr ….................. o potrzebie kształcenia specjalnego.

wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym uczennicy,
stymulowanie, dynamizowanie rozwoju,
usprawnianie i wzmacnianie funkcji psychicznych, które są w dziecku najsilniejsze

Doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Doskonalenie umiejętności matematycznych, określania relacji przestrzennych.
Usprawnianie motoryki małej, grafomotoryki.
Usprawnianie percepcji słuchowej, rozwijanie funkcji słuchowo – językowych.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Usprawnianie pamięci oraz percepcji wzrokowej.
Rozwijanie spostrzegawczości, doskonalenie koncentracji uwagi.

Pogram rewalidacji indywidualnej – usprawnianie technik szkolnych został opracowany z
uwagi na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim,
niepełnosprawność ruchowa.
Zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu po 60 minut.
Forma pracy: indywidualna
Głównym celem zajęć rewalidacyjnych jest:



i najmniej zaburzone.
Cele szczegółowe:







Zasady pracy z uczennicą:
1.
2.
3.
i możliwości uczennicy.
4.
5.
6.
ćwiczeń.
7.
dziecka.
8.
potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.
Metody:
1.
2.
zdjęcia).
3.
4.

Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy.
Kształtowanie pozytywnej atmosfery.
Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju

Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych.
Mobilizowanie dziecka do samodzielności i aktywności.
Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych

Metody oparte na działalności praktycznej (np. sprawności manualne).
Metody oglądowe – oparte na obserwacji, pomiarze i pokazie (np. tablice, filmy, plansze,

Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych

Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego

Metody oparte na słowie (opowiadanie, opis, dyskusje, praca z książką i inne).
Metody polisensoryczne.

Rodzaje ćwiczeń stosowanych w ramach zajęć rewalidacyjnych:

Cel:

Doskonalenie umiejętności czytania i pisania:















czytanie sylab i wyrazów, zdań,
ćwiczenia w rozumieniu treści czytanego tekstu,
dobieranie podpisów do podanych przedmiotów, ilustracji i odczytywanie ich.
przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów w powiększonej liniaturze,
uzupełnianie luk w zdaniach i wyrazach,
układanie i zapisywanie wyrazów z rozsypanki sylabowej, zdań z rozsypanki wyrazowej,
samodzielne układanie i zapisywanie po śladzie pojedynczych zdań, np. z podanym
wyrazem, na temat obrazka, przedmiotu, wydarzenia.

Doskonalenie umiejętności matematycznych, określania relacji przestrzennych:

Cel:

utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych,
czytanie i pisanie nowej liczby,
przeliczanie elementów,
doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała ( prawa, lewa strona).
nazywanie dni tygodnia i miesięcy w roku.
dodawanie, odejmowanie w zakresie dostosowanym do możliwości dziecka,
doskonalenie umiejętności posługiwania się ze zrozumieniem słowami odnoszącymi się do
położenia w przestrzeni: prawa, lewa, góra, dół... itd., ćwiczenia ułatwiające orientację na
kartce papieru,
określanie wzajemnych relacji między przedmiotami w przestrzeni i ...