Dodaj publikację
Autor
Kinga Karcz-Pawlik
Data publikacji
2019-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

ZASADY KLASOWEGO SYSTEMU OCENIANIA DOTYCZĄCE UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
 Pobierz (pdf, 124,6 KB)

Podgląd treści

ZASADY KLASOWEGO SYSTEMU

OCENIANIA DOTYCZĄCE UCZNIÓW

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

W STOPNIU LEKKIM

I. OGÓLNE ZASADY OCENIANIA W KLASIE INTEGRACYJNEJ

1. Zasady oceniania w klasie integracyjnej są spójne z Wewnątrzszkolnymi

Zasadami Oceniania.

2. Ocenianie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim opiera
się na założeniach Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego.
Ocenie podlegają wybrane umiejętności, uczeń jest oceniany za poczynione
postępy i wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
(nie tylko z efektów końcowej pracy), a nie na tle osiągnięć innych uczniów.
Nauczyciel stosuje również następujące ułatwienia:
- zindywidualizowane podejście w zakresie wyrównywania poziomu wiedzy
oraz umiejętności szkolnych,
- nie oceniania strony graficznej prac i zeszytów,
- dostosowuje tempo pracy do indywidualnych potrzeb uczniów,
- wydłuża czas pracy przeznaczony na wykonanie zadania, odpowiedź,
- naprowadza na prawidłowy tok rozumowania, zadaje pytania pomocnicze.

3. Nauczyciel uczący w klasie integracyjnej na podstawie orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego jest zobowiązany do dostosowania wymagań
edukacyjnych do możliwości ucznia.

4. Podstawową zasadą oceniania tej grupy uczniów jest położenie akcentu na
ocenę wkładu pracy i zaangażowania, a nie na poziom wiadomości i
umiejętności. Proces oceniania uwzględnia indywidualne możliwości ucznia.
Naczelną zasadą jest stopniowanie trudności oraz praktyczne działanie.

5. Uczeń otrzymuje świadectwa promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły na

takim samym druku jak pozostali uczniowie danej szkoły.

6. Na arkuszach ocen uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
lekkim nad tabelą w części dotyczącej wyników klasyfikacji w danym roku
szkolnym umieszcza się adnotację uczeń/uczennica realizował(a) program
nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie
orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w..., wpisując nazwę

poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której działa zespół, który wydał
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych
druków szkolnych).

II. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN

Ocena

celująca - poziom
wymagań wykraczających
poza program

Posiadana wiedza

- posiada wiedzę
wykraczającą poza zakres
materiału

Opanowanie umiejętności

i aktywności

- umiejętności wykraczają
poza poziom wymagań
- posługuje się zdobytymi
wiadomościami i
umiejętnościami w
rozwiązywaniu problemów
teoretycznych i
praktycznych
- osiąga sukcesy w
konkursach, zawodach
sportowych i innych -
wzbogaca swą wiedzę
lekturą

bardzo dobra - poziom
wymagań dopełniających

– -aktywnie uczestniczy w

lekcji
- sprawnie posługuje się
zdobytymi wiadomościami,
-rozwiązuje zadania
dodatkowe,

dobra - poziom wymagań
rozszerzających

– -dociera samodzielnie do
źródeł wskazanych przez
nauczyciela

– - zawsze przygotowany do

lekcji,
- odrabia prace domowe
- potrafi korzystać z
zaprezentowanych na
lekcji źródeł informacji
- poprawnie stosuje
zdobyte wiadomości
- samodzielnie wykonuje

- opanował materiał
przewidziany programem

- opanował materiał w
stopniu zadowalającym

typowe zadania
teoretyczne i ...