Dodaj publikację
Autor
Kinga Karcz-Pawlik
Data publikacji
2019-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
160

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW W KLASIE PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
 Pobierz (pdf, 100,7 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ

KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH

ROK SZKOLNY 2016/2017

Nauczyciel prowadzący zajęcia:

Kinga Karcz-Pawlik

Głównym celem programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest:

– Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniów.
– Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez edukację i terapię.
– Zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron.
– Wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły i możliwości.
– Doskonalenie i usprawnianie funkcji percepcyjno–motorycznych biorących udział w nauce czytania i pisania.

Metody pracy:
- obserwacja i pokaz
- naśladownictwo
- rozmowa kierowana
- bajka terapeutyczna
- wyjaśnienie
- działanie praktyczne
- elementy integracji sensorycznej
- metody aktywizujące: drama, relaksacja, muzyka
- gry i zabawy.

Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa.

Sposoby oceniania postępów uczniów:
• pochwały ustne
• ocena opisowa w kartach pracy
• naklejki.

Zadania:

I. Doskonalenie sfery emocjonalnej i społecznej:

- wypracowanie gotowości emocjonalnej do odbioru treści programowych.
- kształtowanie umiejętności rozumienia norm i zasad społecznych.
- kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie.
- bajka jako forma przekazu treści edukacyjnych, terapeutycznych oraz emocjonalno - społecznych.

II. Usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych:

1. Kształtowanie drobnych ruchów palców i dłoni:
- lepienie z plasteliny,
- wycinanki – naklejanki z papieru,
- wydzieranki – wyklejanki,
- kolorowanie,
- zabawy palcami – np. wodzenie palcem po wzorze,
2. Ćwiczenia płynnych ruchów rąk:
- rysunki dowolne kredkami świecowymi, ołówkowymi, świecą, mazakiem, farbą,
- rysowanie szlaczków w liniaturze,
- rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, zgodnie z kierunkiem pisania,
- kopiowanie rysunków prze kalkę techniczną,
- zamalowywanie kredkami małych powierzchni oraz farbami dużych,
- kreskowanie – wypełnianie konturów za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych,
3. Ćwiczenia funkcji percepcji słuchowej w zakresie:
a) Ćwiczenia wrażliwości słuchowej:
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, łyżeczka itp.
- rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne,
- różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
b) Ćwiczenia rytmiczne:
- naśladowanie ruchów ręki,
- wykonywanie ruchów zgodnie z poleceniem nauczyciela np. podnieś prawą dłoń i prawą nogę, weź głęboki oddech i opuść ręce, chwyć
niebieską kredkę i połóż ją pod zeszytem itp.,
- rzucanie określonymi przedmiotami do celu,
- łapanie ręką różnych przedmiotów,
c) Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej:
- rozróżnianie głosek,
- podział wyrazów na sylaby, ze stukaniem, klaskaniem,
- porównywanie liczb sylab w wyrazach,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski, sylaby,
- sztafeta sylabowa ( tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową poprzedniego wyrazu ),
- synteza sylab podanych ze słuchu,
- rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie wyrazów ( nazw obrazków ), wygłosie,
- rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych, ostatnich głosek ich nazw, np. poszukaj obrazek, którego nazwa zaczyna się na a,

- wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach oraz kolejnych,
- dobieranie par obrazków ( wyrazów ) wg pierwszej głoski,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej ...