Dodaj publikację
Autor
Kinga Karcz-Pawlik
Data publikacji
2019-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
145

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW W KLASIE TRZECIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
 Pobierz (pdf, 112,2 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ

KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH

ROK SZKOLNY

2018/2019

Celem zajęć korekcyjno - kompensacyjnych jest stymulowanie funkcji percepcyjno-
motorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, eliminowanie
przyczyn niepowodzeń szkolnych, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego,
psychicznego i społecznego uczniów.

Metody:

 asymilacji wiedzy,
 praktyczne,
 aktywizujące,
 waloryzujące.

Zasady:

 zasada indywidualizacji,
 zasada stopniowania trudności,
 zasada korekcji zaburzeń,
 zasada kompensacji zaburzeń,
 zasada systematyczności,
 zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.

Formy:

indywidualna,
grupowa.

Typy ćwiczeń:

ĆWICZENIA FUNKCJI SŁUCHOWEJ:
Cel: usprawnianie percepcji słuchowej, koncentracji, analizy i syntezy słuchowej, pamięci
słuchowej, koordynacji słuchowo – wzrokowej i słuchowo – ruchowej.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej:







podział wyrazów na sylaby,
liczenie i porównywanie sylab w wyrazach,
analiza i synteza głoskowa wyrazów
porównywanie liczby sylab w wyrazach,
łączenie głosek, sylab w wyrazy, wyrazów w zdania
tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej głoski, sylaby,
kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
sztafeta sylabowa ( tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową poprzedniego
wyrazu ),
rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca położenia,
synteza sylab podanych ze słuchu,
rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych i ostatnich głosek ich nazw, np. poszukaj



obrazek, którego nazwa zaczyna się na a,
wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach/obrazkach,
rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo,
dobieranie rymujących się nazw obrazków,
dobieranie par obrazków ( wyrazów ) wg pierwszej głoski,
tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
rozpoznawanie samogłosek, spółgłosek,
synteza głosek podanych ze słuchu,
podział zdania na wyrazy,
porównywanie zdań długich i krótkich przez liczenie wyrazów w zdaniu,









ĆWICZENIA FUNKCJI WZROKOWEJ:
Cel: usprawnianie percepcji wzrokowej, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej, koordynacji
wzrokowo-ruchowej, orientacji kierunkowo – przestrzennej.

Ćwiczenia percepcji wzrokowej:





dobieranie par jednakowych obrazków,
dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
odtwarzanie z pamięci układu elementów,
wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo.
układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,
rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa: Co tu
się zmieniło ?, Czego brakuje?,
wyszukiwanie różnić i podobieństw na obrazkach,
uzupełnianie braków na obrazkach,
wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie
identyfikacji wzrokowej,
rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter,
układanie pociętych liter,
skreślanie zbędnych liter w wyrazach, wyrazów w zdaniach,
rozsypanki wyrazowe,
wyszukiwanie w diagramie ukrytych wyrazów,
dopasowywanie części obrazków do całości,
uzupełnianie braków na obrazku,
układanie puzzli, obrazków pociętych w części,
rozwiązywanie plątaninek, rebusów.











Ćwiczenia orientacji kierunkowo – przestrzennej:









wskazywanie prawej i lewej części ciała,
ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie własnego ciała,
orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw,
układanie obrazków po lewej i prawej stronie, na górze i na dole wg instrukcji słownej,
pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy ...