Dodaj publikację
Autor
Borucka Aneta
Data publikacji
2019-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Głównym celem programu jest umożliwienie dzieciom sprawnego rozwiązywania trudności związanych z podejmowaniem nowych ról w środowisku przedszkolnym. Koncentruje się również na różnych kierunkach pracy z dzieckiem. Podczas realizacji programu szczególny nacisk kładzie się na kształtowanie osobowości i wspieranie jego rozwoju.
 Pobierz (docx, 166,6 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ADAPTACYJNY

,,PRZYGODA Z PRZEDSZKOLEM”

Opracowała: mgr Aneta Borucka

Publiczne Przedszkole nr 16 AWP

Olsztyn 2018

Spis treści:

Wstęp………………………………………………………………….3

Problemy dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną……… 3

Cele edukacji przedszkolnej………………………………………… .5

Treści programowe……………………………………………………7

Dni adaptacyjne………………….……………………………………8

Przykładowe scenariusze dni adaptacyjnych………………………….8

Ewaluacja…………….………………………………………………25

Załączniki………………………………………………….…………25

Informacje dla rodziców dzieci nowoprzyjętych

do przedszkola…………………………………………………....26

2. Wstępna ankieta rodziców o dziecku …………………………….28

3. Ankieta podsumowująca efekty działań…………………………..30

WSTĘP

“Pomóżmy dzieciom, aby każdy z nich stał się tym, kim stać się może… “

Janusz Korczak

Przedszkole to pierwsze ważne ogniwo w procesie edukacji. Dziecko przekraczając po raz pierwszy próg placówki przedszkolnej rozpoczyna nowy etap w swoim rozwoju.

Moment ten należy do najbardziej trudnych i znaczących w jego życiu. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą rówieśników, rozstanie się z najbliższymi osobami, zaistnienie i funkcjonowanie w nowym środowisku. Nowe środowisko, przysparza mu wiele trosk i trudności. Może powodować poczucie zagubienia, wywołać negatywne emocje. Dlatego ważne jest, by dziecko poznawało nowe otoczenie w poczuciu bezpieczeństwa. Program adaptacji do przedszkola to działania pedagogiczne, które sprzyjają rozładowaniu negatywnych doznań dziecka, zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa i prawidłowy rozwój we wszystkich sferach. Przedszkole nie zastąpi rodziców, nie zdejmie z nich odpowiedzialności za rozwój i wychowanie, ale może i powinno wspomagać ich w razie potrzeby, doradzać, kompensować braki. Wynika stąd konieczność uzgodnienia celu, zasad postępowania, określenia wspólnych oddziaływań. Wzbudzenia w rodzicach poczucia przynależności do wspólnoty przedszkolnej.

Program adaptacji nie gwarantuje dobrej adaptacji dziecka do przedszkola, ale znacznie ją przyspiesza i ułatwia, nie wszystko już jest nieznane, nowe, nie wszystko budzi niepokój.

PROBLEM DZIECKA ROZPOCZYNAJĄCEGO EDUKCJĘ PRZEDSZKOLNĄ

Adaptacja jest to proces przystosowania się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważny zarówno dla dziecka jak i dla rodziców/opiekunów.

Nie wszystkie dzieci potrafią sobie poradzić z tą sytuacją. Mały przedszkolak idzie do nowego nieznanego środowiska, w niektórych budzi to lęk, w niektórych ciekawość i radość. Udane włączenie do grupy przedszkolnej ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju małego człowieka. Jeżeli początkowy okres pobytu dziecka w przedszkolu wiąże się z przyjemnymi uczuciami i przeżyciami, wówczas jest ono pozytywnie nastawione na odbiór świata i ludzi. Jest ufne i nie reaguje lękiem, gdy poznaje coś lub kogoś nowego. Dziecko 3 letnie do tej pory było otoczone troską, miłością i uwagą rodziny, nagle znajduje się wśród nieznanych przestrzeni, gdzie nie zna osób, głosów, przedmiotów, rytmu dnia. Pozbawione najbliższej osoby, która ...