Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ADAPTACYJNY
,,PRZYGODA Z PRZEDSZKOLEM”
Opracowała: mgr Aneta Borucka
Publiczne Przedszkole nr 16 AWP
Olsztyn 2018
Spis treści:
Wstęp………………………………………………………………….3
Problemy dziecka rozpoczynającego edukację przedszkolną……… 3
Cele edukacji przedszkolnej………………………………………… .5
Treści programowe……………………………………………………7
Dni adaptacyjne………………….……………………………………8
Przykładowe scenariusze dni adaptacyjnych………………………….8
Ewaluacja…………….………………………………………………25
Załączniki………………………………………………….…………25
Informacje dla rodziców dzieci nowoprzyjętych
do przedszkola…………………………………………………....26
2. Wstępna ankieta rodziców o dziecku …………………………….28
3. Ankieta podsumowująca efekty działań…………………………..30
WSTĘP
“Pomóżmy dzieciom, aby każdy z nich stał się tym, kim stać się może… “
Janusz Korczak
Przedszkole to pierwsze ważne ogniwo w procesie edukacji. Dziecko przekraczając po raz pierwszy próg placówki przedszkolnej rozpoczyna nowy etap w swoim rozwoju.
Moment ten należy do najbardziej trudnych i znaczących w jego życiu. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą rówieśników, rozstanie się z najbliższymi osobami, zaistnienie i funkcjonowanie w nowym środowisku. Nowe środowisko, przysparza mu wiele trosk i trudności. Może powodować poczucie zagubienia, wywołać negatywne emocje. Dlatego ważne jest, by dziecko poznawało nowe otoczenie w poczuciu bezpieczeństwa. Program adaptacji do przedszkola to działania pedagogiczne, które sprzyjają rozładowaniu negatywnych doznań dziecka, zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa i prawidłowy rozwój we wszystkich sferach. Przedszkole nie zastąpi rodziców, nie zdejmie z nich odpowiedzialności za rozwój i wychowanie, ale może i powinno wspomagać ich w razie potrzeby, doradzać, kompensować braki. Wynika stąd konieczność uzgodnienia celu, zasad postępowania, określenia wspólnych oddziaływań. Wzbudzenia w rodzicach poczucia przynależności do wspólnoty przedszkolnej.
Program adaptacji nie gwarantuje dobrej adaptacji dziecka do przedszkola, ale znacznie ją przyspiesza i ułatwia, nie wszystko już jest nieznane, nowe, nie wszystko budzi niepokój.
PROBLEM DZIECKA ROZPOCZYNAJĄCEGO EDUKCJĘ PRZEDSZKOLNĄ
Adaptacja jest to proces przystosowania się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważny zarówno dla dziecka jak i dla rodziców/opiekunów.
Nie wszystkie dzieci potrafią sobie poradzić z tą sytuacją. Mały przedszkolak idzie do nowego nieznanego środowiska, w niektórych budzi to lęk, w niektórych ciekawość i radość. Udane włączenie do grupy przedszkolnej ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju małego człowieka. Jeżeli początkowy okres pobytu dziecka w przedszkolu wiąże się z przyjemnymi uczuciami i przeżyciami, wówczas jest ono pozytywnie nastawione na odbiór świata i ludzi. Jest ufne i nie reaguje lękiem, gdy poznaje coś lub kogoś nowego. Dziecko 3 letnie do tej pory było otoczone troską, miłością i uwagą rodziny, nagle znajduje się wśród nieznanych przestrzeni, gdzie nie zna osób, głosów, przedmiotów, rytmu dnia. Pozbawione najbliższej osoby, która ...