Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
,,W krainie liczb”
Program edukacji matematycznej w przedszkolu
autor: mgr Aneta Borucka
Publiczne Przedszkole nr 16 AWP
Olsztyn 2019
Spis treści
I. WPROWADZENIE3
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE4
III. CELE PROGRAMU4
IV. METODY I FORMY PRACY5
V. DZIAŁANIA EDUKACYJNE6
VI. PRZYKŁADY ZABAW, ZAJĘĆ8
VII. PRZEWIDYWANE EFEKTY10
VIII. EWALUACJA10
IX. BIBLIOGRAFIA11
„Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna.
Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.
Matematyka jest miarą wszystkiego”
(Arystoteles)
I. Wprowadzenie
Zabawy matematyczne są bardzo ważnym elementem w edukacji przedszkolnej. Dają dzieciom możliwość działania, wyzwalają chęć poszukiwania. Rozwijanie zdolności dzieci należy obecnie, w dobie rewolucji naukowo-technicznej do ważnych zadań nauczyciela. Ze społecznego punktu widzenia problem rozwijania zdolności logicznego myślenia już od najmłodszych lat jest bardzo ważny, gdyż daje gwarancję lepszych rezultatów w przyszłości. Zdolności dzieci powinny być rozwijane na drodze ich samodzielnych poszukiwań organizowanych przez nauczyciela i ukierunkowanych merytorycznie zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Każde dziecko kontaktuje się z otaczającym go światem za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku oraz kilku zmysłów somatycznych (m.in.: równowagi, dotyku, czucia temperatury). I dlatego to, co dziecko widzi, słyszy, czuje, o czym myśli, czego dotyka wpływa bezpośrednio i trwale na jego funkcjonowanie. Jasne jest, że dzieci potrzebują bogatych wrażeń zmysłowych. Znajdą je w swobodnej zabawie przedmiotami o różnych kształtach, kolorach, rozmiarach, fakturach. Umiejętność dostrzegania wielu cech tego samego przedmiotu jest niezbędna przy klasyfikowaniu, a tym samym przy tworzeniu zbiorów. Przedszkolaki uwielbiają zabawy piaskiem, błotem, wodą… a przy okazji wyrabiają sobie pojęcie o objętości. Świadomość własnego ciała i położenia różnych przedmiotów względem niego stanowi fundament dla późniejszej nauki geometrii. Orientację w przestrzeni dziecko zdobywa patrząc, poruszając się, słuchając, dotykając. Dobra orientacja w przestrzeni idzie zazwyczaj w parze ze zdolnościami matematycznymi. Warto więc proponować dziecku zabawy, które je rozwijają.
Mózg małego dziecka jest tak zaprogramowany, by w drodze wielokrotnych doświadczeń zdobywać wiedzę o otoczeniu, poznawać prawa przyrody, a co więcej - kształtować własną strukturę. Z otoczeniem kontaktuje się przy pomocy zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku oraz kilku zmysłów somatycznych (m.in.: równowagi, dotyku, czucia temperatury). I dlatego "wszystko co dziecko widzi, słyszy, czuje, o czym myśli, czego dotyka i tak dalej wpływa bezpośrednio i trwale na strukturę i ostateczne funkcjonowanie mózgu.
II. Założenia programowe:
Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Opracowany został, aby wspomagać i wspierać dziecięce rozumowanie bez podawania gotowych definicji. Ma za zadanie przybliżać trudne zagadnienia matematyczne w zabawie. Program ten jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego ...