Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA NIEMIECKIEGO
KLASA: 8s
DATA REALIZACJI: 06.12.2018
NAUCZYCIEL: ……………………
TEMAT: Wo befindet sich hier was? – opisywanie, co się gdzie znajduje.
CELE ZAJĘĆ:
CEL OGÓLNY:
przypomnienie nazw mebli i przedmiotów znajdujących się w domu
opisywanie, co się gdzie znajduje
rozwijanie umiejętności pisania i mówienia w języku niemieckim
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi:
używać zaimki lokalne (auf, an, in, vor, hinter, unter, über, zwischen, neben,
gegenüber) i stawia po nich rzeczownik odpowiednim przypadku;
stosuje nazwy mebli i przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu;
stosuje odpowiednio odmienione czasowniki: stehen, liegen, hängen, sein, sich
befinden;
opisuje, co stoi, leży i wisi w pokoju;
FORMY PRACY:
- praca indywidualna
- praca na forum klasy
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
podręcznik, zeszyt ćwiczeń
indywidualna karta pracy
patyczki z nazwami mebli
PRZEBIEG LEKCJI:
1.Powitanie klasy i sprawdzenie listy obecności. Krótkie podsumowanie ostatniej lekcji:
przypomnienie nazw mebli poprzez wyciągnięcie patyczka z nazwą mebli w języku polskim.
Uczeń wyciąga patyczek i jeśli odgadnie nazwę zachowuje patyczek. Osobą z największą
liczbą patyczków dostaje plusa do dziennika.
Zapisanie tematu lekcji, wyjaśnienie tematu i celów lekcji.
2. Praca nad nowym materiałem:
2a. Nauczyciel wyświetla na tablicy przyimki lokalne.
2b. Następuje utrwalenie tych przyimków poprzez wykonanie ćwiczenia: „Przyimki na
żywo”. Pomoce: ławka szkolna, uczeń/uczniowie. Chętni uczniowie pokazują odpowiednie
przyimki lokalne stając obok ławki, na ławce, przed ławką, pod ławką, pozostali uczniowie
odgadują przyimki. Potem na odwrót.
2c. Następnie uczniowie czytają wierszyk:
Vor, hinter, unter, über
und dazu noch gegenüber.
In, auf, an, neben, zwischen.
Jetzt kannst du Pizza auftischen!
Potem próbują odtworzyć go z pamięci na podstawie ilustracji wyświetlonej na tablicy.
4. Nauczyciel przypomina czasowniki: stehen, liegen, hängen, sein oraz sich befinden, zadaje
pytanie dotyczące czasowników zwrotnych. Uczniowie zapisują czasowniki w zeszycie.
5. Nauczyciel prezentuje zmianę rodzajnika po użyciu przyimków lokalnych. Prezentuje w
tym celu tabelę. Zwraca uwagę, że po przyimkach lokalnych rzeczownik występuje w trzecim
przypadku, czyli w celowniku. Prezentuje zdanie na tablicy, z pomocą uczniów układa
poprawne zdanie:
Komputer stoi na stole. / Der Computer steht auf dem Tisch.
Maskulinum
Femininum
Neutrum
Plural
Nominativ
Genitiv
Dativ
Akkusativ
der
des
dem
den
die
der
der
die
das
des
dem
das
die
der
den
die
5. Uczniowie na forum klasy opisują wyświetlony na tablicy pokój. Budują zdania typu:
Das Bild hängt über dem Bett. Die Lampe steht an der Tür. Itd
6. Podsumowanie lekcji, nagrodzenie aktywnych uczniów i zadanie pracy domowej:
ÜBUNG 3, 4, 6 SEITE 52 – 53 (Übungsbuch) Das ist Deutsch. Kompakt / Nowa Era