Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza zaburzeń dziecka w zakresie Integracji Sensorycznej objętego Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka
Opracowała: Agnieszka Szczurek
Identyfikacja problemu
Przykładem dziecka z problemem terapeutycznym jest obecnie 8 letni chłopiec ze spektrum autyzmu. Przyszedł do naszej placówki na zajęcia Integracji Sensorycznej trzy lata temu w ramach zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka. Chłopiec zgłoszony do naszej placówki przez matkę. Diagnozowany był w Ośrodku Wczesnej Pomocy Psychologicznej z zaleceniami do realizacji zajęć z zakresu Integracji Sensorycznej.
Geneza i dynamika zjawiska
Po zapoznaniu się z Orzeczeniem wydanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, przeprowadziłam wywiad z matką. Rodzica najbardziej niepokoiły problemy w zakresie krótkotrwałej uwagi na zadaniu, problemy z pamięcią i kontrolą pobudzenia dziecka.
Z informacji uzyskanych od matki wynika, że chłopiec jest po obciążeniach okołoporodowych (ciąża zagrożona, przedwczesny poród w 35 tygodniu, cesarskie ciecie ze względu na ułożenie płodu). Rozwój ruchowy wg kamieni milowych był adekwatny do wieku (chodził w 14 miesiącu życia z obecną fazą raczkowania). Rozwój mowy był opóźniony z osłabioną artykulacją. W ocenie neurologicznej nie stwierdzono zaburzenia napięcia mięśniowego. Wynik EEG obecnie jest prawidłowy.
Dziecko podczas obserwacji jest pogodne, aktywne. Jego stan pobudzenia zarówno przy badaniu jak i w domu jest wysoki i narastający. Dziecko podejmuje współprace z dorosłym, nieco ją skręca, wymaga dodatkowej motywacji. Nawiązuje kontakt wzrokowy. Toleruje zmiany i nowe sytuacje. Chłopiec ma duże zapotrzebowanie na ruch, preferuje aktywną stymulację.
Jako sześciolatek funkcjonował w przedszkolu bardzo różnie. Z informacji z wywiadu wynikało, że u chłopca występowały wówczas zaburzenia modulacji procesów sensorycznych. Dodatkowo świadczyły o tym zachowania w codziennych czynnościach jak: nie znosił smarowania się kremami, czesania się, mycia rąk, buzi i ciała. Nosił luźne rzeczy, ściągał pantofle i chodził na palcach. Nie znosił też tłumu ani organów kościelnych.
Na zajęciach nie wzbraniał się przed głębokim uciskiem, wręcz stymulował się dotykowo fakturami szorstkimi i ciężkimi.
Znaczenie problemu
Ustaliłam, że problemy w przetwarzaniu sensorycznym leżą u podłoża trudności z regulowaniem zachowania, koordynacją i wykonywaniem codziennych czynności.
Przetwarzanie ma wpływ na: modulację sensoryczna, kontrolę posturalną, różnicowanie sensoryczne, zaburzenia motoryczne takie jak planowanie motoryczne, czy koordynację ruchów. Problemy z modulacją sensoryczną związane są z ogólnym stanem pobudzenia systemu nerwowego i mają wpływ na zachowanie oraz emocje. Umiejętność efektywnego radzenia sobie z wymogami otoczenia może być ograniczona poprzez niewłaściwe procesy hamowania i wzmacniania informacji sensorycznej. Podczas badania chłopiec prezentował narastający stan pobudzenia oraz ograniczoną uwagę na zadaniu. Słabo się wycisza, ponieważ jest dzieckiem emocjonalnym. Do regulacji swojego zachowania używa bodźców słuchowych, ruchowych i prioproceptywnych. Ma większe ...